beamer skrev:
Men hvad er forklaringen så på at forholdsvis store dieselmotore (f.eks. HDI 2.0 liter) ved 0,9 bar yder meget mindre end en 2.0 benzin motor med turbo og samme tryk ? jeg kender ikke til detaljerne i teknikken, men jeg ved som et faktum at Fusk ALDRIG vil komme i nærheden af 250hk (eller 200) ved kun at hæve tryk til 1,5 og smide noget mere diesel i nakken af den... jeg kan sige dig at på min HDI giver det faktisk ikke den store forskel om man køre med 1,3 , 1,4 eller 1,5 bar ved ydelsen, kun nogle få hk... har endda en graf der beviser det.
Nemt nok...
-Hvor mange omdr. tager din diesel? Hvor mange omdr. tager en benziner. Omdr. er lig med HK.
-Knast og hele motorens opbygning er designet til at leverer moment ved lave omdr.
-Fabrikkens valg af turbo til dieselmotorenre er lige ledes lavet ud fra moment i bunden så det passer til motorernes omdr. tal. De orginal monterede turbo er FORFÆRTELIG under dimentioneret på dieselmotorer til at give ydelse ved høje omdr. Her blive de en KÆMPE prop i udstødningen.
-Brænstoffet brænder langtsommere.
Grunden til at det ikke giver mere på din egen bil er netop turboen der bliver en prop i det udstødningsanlæg... NØJAGTIG det samme ville du se på en benzin turbo bil hvor turboen er underdimentioneret i forhold til omdr. og ønsket ladetryktryk.
v/h christian