Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Denatureret er vist bare et ord for det stof der gør spritten udrikkelig.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Tja det er muligt, men hvad enten det er en proces, spritten har været igennem, eller et stof der er tilsat, kunne jeg frygte, at det kunne få motoren til at sætte sig (lidt ligesom hvis man tilsætter sukker...), men lad mig nu høre ER DER NOGEN, SOM HAR PRØVET DENATURERET SPRIT I EN MOTOR, eller er det bare teori?

Mvh osv... :o)

Hvad med at gøre som de gammel mercedes gør! stop et metal rør ned i beholdere, og tilslut den til det køleseystem, så skulle du være sikker på at det ikke fryser, men husk at gøre det på den kolde side, så skulle det gerne lige på en temp. på ca. 20-30 grader! bare et forslag, har selv overvejet og gøre det, men jeg ved ikke om det virker!!:-D :-D

TTJ: Hvis vandets temperatur er høj er effekten ikke den samme... læs din fysikbog en gang til, og nærlæs afsnittet om kalorimetri.

Denatureret sprit er vist nok, så vidt jeg husker, ethanol som har fået koblet et eller andet ind på molekylebasis så det ikke kan drikkes. Men karburatorspritten lyder som en god ide - jeg er gammel tankpasser og så vidt jeg husker er både karburatorsprit og sprinklervæske næsten ren sprit. jeg kan ikke præcis huske hvad der er renest, men jeg mener det er karb sprit.

Att Jacob...
Ser du jeg havde mere tænkt mig arrangementet som et ekstra tilskud af brændstof snarre end et kølingsmiddel (er ved at lave noget forsøg med en slags let turboladning), og ved at jo færre kulstofatomer der er i alkoholerne, jo mere effekt er der at hente, så Metanool er bedst, ethanol næstbedst, propananol nr 3 osv., og karburatorvæske er i de fleste tilfælde propanol, mens husholdningssprit ganske rigtigt er Ethanol.. og sprinklervædske (i hvert fald det jeg bruger) er kun 1/3 sprit og resten vand".

Så denatureret sprit ville være det bedste (og billigste) til mit brug (med mindre det får kværnen til at brænde sammen...)

Mvh osv...

Casper Firmodt:

Jeg har haft kemi på a-niveau, men kan sgu ikke huske hvad denatureret dækker over. jeg kan lige tjekke min gamle kemi bog ud hvis du vil vide det. har du overvejet at bruge æter istedet?

Husholdningssprit er ganske uskadelig for en motor, jeg har i en periode kørt på en blanding på 6% (hældt i benzinen) for at komme et tændingsbanken problem til livs. Det eneste man skal være opmærksom på, det gælder også andre alkoholer, er at det "æder" gummi og letmetaller, hvis altså alcoholen er i renform, eller i en stærkere opløsning end 10% i dragsters bruges der fx kulstoftanke... de kører forresten på en methanol opløsning.

Moderator

Mht til fysikken i vandindsprøjtningen så gør det stort set ikke nogen forskel om vandet er 10, 20 eller 50 grader varmt. Det interessante i vandet er at opnå spaltningen af vandet til brint og ilt(begynder ved ca 2000 grader) og opnå fordampningen inden i forbrændingkammeret.

Ideelt skal man sprøjte atomar vand ind i forbrændingkammeret og lade det fordampe komplet _lige_ før gnisten kommer. Er der bare en lille bitte smule vand tilbage æder det en masse effekt. Er der for lidt vand så køler man ikke nok.

Med den IC effkt man kan købe for små penge har vandindsprøjtning stort set ikke anden effekt en rent showoff medmindre det er et ret avanceret anlæg på højde med et programmerbart EFI.

Beklager hvis jeg træder nogle gutter over tæerne med den melding, men prøv at regne lidt på hvor meget bensin du skal brænde af for at opnå samme forbrændingstryk med 1,5liter vand på 10sekunder.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Att Jacob: ja det kunne da være meget sjovt at vide hvad denaturering egentlig er, og nej har ikke overvejet æter (lyder lidt dyrt, og har egentligt ikke helt styr på hvad det kemisk set er, eller hvordan det "virker").

Att Olav: Tak det var netop det jeg ville høre... :o)

Att Henrik: Jeg tror nu mere at det er fordampnings"varmen" man udnytter ved køling via vandindsprøjtning, altså den energi, der skal bruges for at lave 100 grader vamt vand om til 100 grader vamt damp... :o)

Mvh CF

Moderator

Det er vist også det jeg skriver :-))

snip
og lade det fordampe komplet _lige_ før gnisten kommer.
snip

Fordampningsvarmen....ikke andet.

Men der er endnu et problem i det skide vand. Det vand der evt går på dampform inden det når ind i cylinderen optager jo pladsen for luften, og da damp ikke indeholder brændbar ilt af betydning kvæler man yderligere motoren hvis noget af vandet går på dampform før forbrændingskammeret.

Ideelt skal fordampningsvarmen spise kompressionsvarmen alen og ikke andet. Hvordan man får det til at gøre det uden alvorlige drawbacks er lidt af en gåde...:-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time