Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 19:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 08:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Hvorfor ikke lade motorstyringen styre ladetrykket? Ekstra gadgets og gizmo's er imho ikke sejt hvis man har en motorstyring der kan klare det hele. :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 08:40 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
TB206HDI skrev:
Hvorfor ikke lade motorstyringen styre ladetrykket? Ekstra gadgets og gizmo's er imho ikke sejt hvis man har en motorstyring der kan klare det hele. :)


Jeg er ligeglad med det seje, jeg vil hellere have det lette og gode. Jeg satser ikke på at køre rundt med en bærbar i bilen konstant til justeringer, det gider jeg kun i indkøringsperioden.

Desuden er der mange flere justeringsmuligheder specifikt for ladetrykket ved at bruge en ekstern controller i stedet for motorstyringen, i al fald som jeg har forstået det.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 10:37 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg syntes e-boost er fin hvis man ikke har mulighed for at indkøre en moderne styring og ikke har behov for motorens yderligere input til instillinger.

Jeg ville dog ikke vælge setup og prisen for e-boost når den koster det samme som en moderne motorstyring. Motorstyringen har flere og i min verden bedre muligheder for styring af ladetrykket ifht. hvilket gear der køres, omdreninger, temperatur, knock, kold start mv.

Det at der kan sættes konfigurerbar tabel op for både gear og omdrejninger, samt sikkerhedsopsætninger for resten af motorens input, temp, knock mv. gør motorstyringen til det rette sted i min verden. F.eks. Vems display med 2 x 8 displays der skiftes mellem via trykknap på samme display giver alle muligheder for display som eboost ikke kan. Det display er smart.

Men det er rigtigt at man med e-boost har direkte "edit"adgang til at pille. Men kan f.eks. Vems android phone app'en ikke også klare det? Den app er smart.
Jeg syntes fremtidens brugerflade er app's som hele tiden udvikles, eller/og ét ur med multible display funktioner frem for flere stand-a-lone løsninger boltet i panelet i kabinen som f.eks. e-boost, AFR, EGT osv.

Man kan også spørge, hvornår er det at man skal "pille" ved ladetrykket hvis det kan konfigurere intelligent i en motorstyring og der herfra kan sættes en manuel input shift knap mellem maps?

Eksempel på displays via Vems som har 2 display pr. "side" (8 sider) i ét og samme konfigurerbar ur

Boost vs. gear
Boost vs. rpm
Boost vs. modtryk
Boost vs. egt
Boost vs. Air temp
Boost vs. AFR
Boost vs. Knock
Boost vs. w. temp
osv..

https://www.youtube.com/watch?v=ht6o-SbgpP4

Det er squ lækkert... og hertil en App som du kan stå med ved siden af bilen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 12:19 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Nu har jeg jo en Omex 600, så jeg skifter ikke lige til Vems ;)

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 16:21 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Du har samme muligheder i Omex 600

App'en må du undvære, display hedder i stedet racepak

http://racepak.dk/digital-dash.html

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 19:48 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
JakobM skrev:
Du har samme muligheder i Omex 600

App'en må du undvære, display hedder i stedet racepak

http://racepak.dk/digital-dash.html

Billede


Det var ondt det der ;-)

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 22:00 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ja, det var ikke pænt gjort ..den er ikke helt så billig (6K), men den skubber så også savl i mundvigene :)

4 programerbare sider, dertil programerbar log på microcard, gps track, shift light, warnings osv.

http://www.youtube.com/watch?v=HmHg9aS63Ng

http://www.youtube.com/watch?v=w5o3h369PKU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2013, 09:39 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Oveni de 5500,- så kommer der vist også en del til de korrekte kabler. Jeg hopper på TurboSmart'en i denne omgang, så må jeg se på instrumentet der, eller noget lignende til næste vinter.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2013, 19:32 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
John Sahl skrev:
Jeg er ligeglad med det seje, jeg vil hellere have det lette og gode.


Det lette og det gode er modstridende.. ;)


John Sahl skrev:
Jeg satser ikke på at køre rundt med en bærbar i bilen konstant til justeringer, det gider jeg kun i indkøringsperioden.


Hvorfor i alverden justere den yderligere efter den er kørt ind?


John Sahl skrev:
Desuden er der mange flere justeringsmuligheder specifikt for ladetrykket ved at bruge en ekstern controller i stedet for motorstyringen, i al fald som jeg har forstået det.


En motorstyring er noget "smartere" end man lige tror, specielt OEM styringer.. Lur mig om en Omex ikke også kan klare den simple opgave at styre ladetrykket?

Kan sådan en dimmer der du overvejer styre ladetryk udfra: Kølevand temp, olie temp, belastning, omdrejninger, speederposition, atmosfærisk tryk? Det kan en motorstyring. Jeg vil til enhver tid vælge én løsning der kan styre det hele, det er dels mere sikkert (motorstyringen lukker ned for festen hvis ladetryk fiser til mars, eller mangler. Den begrænser ladetryk indtil motoren er varm nok til at få ladetryk, den begrænser ladetryk ved lavt barometertryk - og skåner dermed turboen.)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2013, 08:44 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Ville jeg kunne lave ladetryksstyring med min Omex ved at bruge denne her? http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=25037

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team