Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2013, 09:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Koldstart:

Hvis der er tale om en 15km tur som daglig testdistance er akilleshælen nok choker. Måske man burde regne på om det kunne betale sig at varme motoren inden man kører? f.eks. montere en af de dypkoger lignende varmelegemer i en af frostpropperne ala. denne:
http://www.ebay.com/itm/GE-FROST-PLUG-E ... 8123920%26
Det koster naturligvis noget strøm men det kunne da være et interessant eksperiment at måle hvor meget effekt der skal afsættes for at varme motoren til eks. 60 grader og se det i forhold til evt. besparelse i brændstofforbrug.

Vægt:

Hvor "ekstremt" skal projektet være?
Man kunne jo fantasere lidt om at pille al unødvendig vægt ud, beklædning sæder osv. men så fungerer den selvf. ikke helt som en alm. bil længere:p

Kørsel:

Det er jo en faktor der betyder en hel del, for mit eget vedkommende har jeg da set store forskelle i forbrug bare ved at sænke farten til 80 på landevej i stedet for måske 95, eller hvad man nu kunne få sig til.
En ide kunne være at bygge noget live måling af forbrug i bilen, så man kan se hvor stort forbruget er ved f.eks. acceleration på forskellige måder eller forskellige cruisehastigheder, så man kan lære hvordan bilen går mest økonomisk.
Er der nogle funktioner til dette i f.eks. en megasquirt eller anden motorstyring?
Jeg har leget lidt med Arduino, som er en lille programmerbar stykke print a la en Plc, og har fundet frem til nogle billige flowmålere, som jeg har overvejet at bruge til sådan et projekt. Efter min vurdering vil dette system anslået kunne laves for. mellem 500 og 1000 kr i materialer.

El-forbrug:
El koster jo også benzin at producere, så sluk radio og unødigt lys og blæsere.
Er der nogen som kan bekræfte at nye biler har baglysene slukket ved kørelys, for at spare strøm - dvs. benzin ?

_________________
|Volvo 240 Årgang: 1992|


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2013, 10:22 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Det er rigtigt, at mange nye biler kører uden baglys, ved kørelys. Hvilket de fleste mennesker tydeligvis IKKE tænker over, når det begynder at blive mørkt :damn:

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2013, 12:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
wukshady skrev:
Det er rigtigt, at mange nye biler kører uden baglys, ved kørelys. Hvilket de fleste mennesker tydeligvis IKKE tænker over, når det begynder at blive mørkt :damn:


De besparende modeller har bla klimaanlæg der køre konstant og forbruger meget brændstof, og så er baglyset slukket for at spare, det giver vel en besparelse på 10-20w

Har efterhånden prøvet et par gange at komme tæt på sådanne besparende biler i tåge, der tænder de ikke selv lyset.

Eneste logiske ting der spare meget brændstof.. dæktryk.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2013, 20:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et par diode pærer i baglygterne burde vel løse problemet ?
Lavt forbrug, og lys samtidig.. Win Win..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2013, 21:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
grydesvamp skrev:
et par diode pærer i baglygterne burde vel løse problemet ?
Lavt forbrug, og lys samtidig.. Win Win..


det er biler der er så nye at dioder er std, det er også derfor jeg ikke frstår at bilfabrikanterne mener at der kan være en KM/L besparelse, der er så lidt strøm vi snakker om, men mange på FDM.dk har haft samme oplevelse.

og med min økokørsel besparelse erfaring, så er det ikke lyset jeg kan finde nogle km/l på.

og det er både min 1,6 tdci fiesta jeg kan få op på 31,2km/l og en suzuki alto 1,1 som lige kan ramme de 19km/l (ikke så pænt som den skal kunne) men fandt 1km/l ved at forøge dæktrykket.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2013, 21:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Sænkning.. Mindre luft som skaber turbolens under til...
Generelt er det vel rullemodstand, aerodynamik og vægt der er de største faktorer.
Skal man gå lidt i ekstremer, kan man vel sige at en overspændt kilerem er dårlig for økonomien. Til gengæld koster det ikke mange dadler at gøre noget ved.
Dårlige drivlinje og hjul indstillinger. Noget der kan være vær at kigge over.

Det er vel bare at starte med de simple ting inden der smides penge i noget avanceret.. Små fremskridt og post gerne så vi andre ved hvad der virker :lol:

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2013, 06:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
hYe skrev:
Sænkning.. Mindre luft som skaber turbolens under til...
Generelt er det vel rullemodstand, aerodynamik og vægt der er de største faktorer.
Skal man gå lidt i ekstremer, kan man vel sige at en overspændt kilerem er dårlig for økonomien. Til gengæld koster det ikke mange dadler at gøre noget ved.
Dårlige drivlinje og hjul indstillinger. Noget der kan være vær at kigge over.

Det er vel bare at starte med de simple ting inden der smides penge i noget avanceret.. Små fremskridt og post gerne så vi andre ved hvad der virker :lol:


+Gearing, og en motor der matcher bilens vægt. Mange omdr koster brændstof.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2013, 14:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
møffe skrev:
+Gearing, og en motor der matcher bilens vægt. Mange omdr koster brændstof.


True that.. Men hvad har mest effekt for mindst penge..?

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2013, 15:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
hYe skrev:
møffe skrev:
+Gearing, og en motor der matcher bilens vægt. Mange omdr koster brændstof.


True that.. Men hvad har mest effekt for mindst penge..?


så er vi på 2 hjul :mrgreen:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2013, 15:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
hYe skrev:
møffe skrev:
+Gearing, og en motor der matcher bilens vægt. Mange omdr koster brændstof.


True that.. Men hvad har mest effekt for mindst penge..?


Lad bilen stå :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team