Koldstart:
Hvis der er tale om en 15km tur som daglig testdistance er akilleshælen nok choker. Måske man burde regne på om det kunne betale sig at varme motoren inden man kører? f.eks. montere en af de dypkoger lignende varmelegemer i en af frostpropperne ala. denne:
http://www.ebay.com/itm/GE-FROST-PLUG-E ... 8123920%26
Det koster naturligvis noget strøm men det kunne da være et interessant eksperiment at måle hvor meget effekt der skal afsættes for at varme motoren til eks. 60 grader og se det i forhold til evt. besparelse i brændstofforbrug.
Vægt:
Hvor "ekstremt" skal projektet være?
Man kunne jo fantasere lidt om at pille al unødvendig vægt ud, beklædning sæder osv. men så fungerer den selvf. ikke helt som en alm. bil længere:p
Kørsel:
Det er jo en faktor der betyder en hel del, for mit eget vedkommende har jeg da set store forskelle i forbrug bare ved at sænke farten til 80 på landevej i stedet for måske 95, eller hvad man nu kunne få sig til.
En ide kunne være at bygge noget live måling af forbrug i bilen, så man kan se hvor stort forbruget er ved f.eks. acceleration på forskellige måder eller forskellige cruisehastigheder, så man kan lære hvordan bilen går mest økonomisk.
Er der nogle funktioner til dette i f.eks. en megasquirt eller anden motorstyring?
Jeg har leget lidt med Arduino, som er en lille programmerbar stykke print a la en Plc, og har fundet frem til nogle billige flowmålere, som jeg har overvejet at bruge til sådan et projekt. Efter min vurdering vil dette system anslået kunne laves for. mellem 500 og 1000 kr i materialer.
El-forbrug:
El koster jo også benzin at producere, så sluk radio og unødigt lys og blæsere.
Er der nogen som kan bekræfte at nye biler har baglysene slukket ved kørelys, for at spare strøm - dvs. benzin ?