Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 21:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2012, 06:56 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spændende forslag. Du hører klart til blandt de turbosælgere der har bedst oversigt over hvad turboladerne rent faktisk indeholder. Thumbs up der.

Du skriver billet forged kompressorhjul. Normalt er billet brugt over emner bearbejdet ud af bar stock, og forged brugt om emner der er presset i form i varm tilstand(smedet).
Hvordan er hjulet lavet?

En anden ting; jeg kommer til at køre med wastegate påsvejst direkte på turbinehuset(ja ved godt den med garantien), så det er rimeligt vigtigt hvad huset er lavet af.
Kan du komme med nogle oplysninger her?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 sep 2012, 09:05 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
Spændende forslag. Du hører klart til blandt de turbosælgere der har bedst oversigt over hvad turboladerne rent faktisk indeholder. Thumbs up der.

Du skriver billet forged kompressorhjul. Normalt er billet brugt over emner bearbejdet ud af bar stock, og forged brugt om emner der er presset i form i varm tilstand(smedet).
Hvordan er hjulet lavet?

En anden ting; jeg kommer til at køre med wastegate påsvejst direkte på turbinehuset(ja ved godt den med garantien), så det er rimeligt vigtigt hvad huset er lavet af.
Kan du komme med nogle oplysninger her?


Der kan generelt tales om 3 typer kompressor hjul. Casted wheel, Billet wheel eller Forged Billet wheel. MP har her forged + billet. Forged + billet menes smedet klump/råmasse herefter i fræseren. Lidt som stempler. Der er meget arbejde i at få frem styrken. Det betyder bl.a. bladene kan skæres tyndere, og mere "pitch" kan opnås. Det ligger meget flow i designet. Forget + Billet giver, pga. øget holdbarhed, øget fleksibilet til at designe hjul anderledes end billet eller casted.

Turbinehus materiale. Jeg har ikke spurgt ind til materialet på turbinehusene. Det kan jeg gøre hvis du ønsker. Jeg vil dog sige tigtråd AB1303 er den tråd jeg før er blevet anbefalet til stål + rustfri + 1000 grader. Den er nem at arbejde med. En anden ting er, at det IMO ikke er optimalt med en eller to wastegate i huset. Turbolensen kommer meget nær indsnævring i snejlen. Blot min mening. En god måde at få plads på er evt. at samle runners i f.eks. 2 kolleltorer med 2 i hver (hvis 4 cyl volvo hvad jeg formoder) inden indgang, stadig lige længder. Dvs. der går to rør til indgang og der er større frihed til at placere kollektorer og dermed de to wastegate (hvis twin). Er det fordi du mangler plads du vil skære i huset?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 sep 2012, 17:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg kunne godt tænke mig at se sådan en forging før den bliver fræst frem.
Det har jeg ikke rigtigt set før, så nu er jeg selvf. nysgerrig.

Nu bliver det måske lidt offtopic ifht hvad tråden oprindelige gik på, men prøv at se her:
http://www.youtube.com/watch?v=c3_DEJe10is
Et std billet hjul er en 6000series alu, iflg Turbonetics.

En normal stang 6000serie alu er ekstruderet, en process ret tæt på smedet.

For at man skal få det smedede emnes styrke, skal korngrænserne "vende rigtigt" i emnet, eksempel her: http://www.msitesting.com/metallographi ... nation.php

Hvordan dælen gør man det på et kompressorhjul, så materialeflowet ligger rigtigt?

Jeg er tilbøjelig til at tro en Billet forged compressor reelt blot er en anden alu, end en 6000serie, kunne feks være en 7000 serie, ala 7075 eller lign.

Men det er en fed tanke hvis de kan lave kompressorhjulet som en forging.


Tilbage til tråden, Det udstødningshusmonterede eksterne wastegate setup kommer fra et ønske om at bibeholde original udstødningsmanifold og singlescroll/single WG med et absolut minimum af røroverflade.
Turboen kommer helt ned til jorden, med kort forrør i motorrummet.
Ja, det er 4cyl volvo.
Jeg vil netop placere WG lige før huset går over i scroll. Prøve flow i flowbænken indikere ikke at der skulle blive problemer med at tappe flow af på ydersiden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 sep 2012, 22:43 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Turbonetics - videoen forklarer forskellen mellem billet og forged + billet wheel. Der er også artikel med http://turboneticsinc.com/blog/2009/12/ ... en-better/

Ok, så du vil lave hul i turbinehuset for at beholde standard manifold. Det er også en mulighed, og er jo en god måde at benytte det man har uden det bliver for kompliceret. Jeg tænker, er der flow i den OEM til 500hk og fornuftig balanceforhold? Det er også en god ting om muligt at vinkle WG så den ikke sidder 90grader.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team