Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 22:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: ang topstykke
Junior Medlem

har snakket med en kammerat der gør meget i E30 og han gav mig en længere forklaring på hvorfor en 20er top var at foretrække.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Medlem
Brugeravatar

Når vi snakker suge tuning altså N/A tuning har de ting man gør indvirkning på andre ting. Det betyder at det du allerede har gjort ved motoren først kommer til sin fulde ret når du tuner videre.

Eksempelvis får en Opel CIH 2,2 motor med 115hk standard omkring 15 hk med en god Enem knast. Selv samme motor med standard knast får også omkring 15hk hvis du monterer 40mm webere i stedet for indsprøjtning. Men kombinerer du de to ting får du omkring 40-45hk mere. Hvilket ikke giver mening for hver ting for sig selv giver 30 hk tilsammen, men du får 15 "bonus" heste.

Det samme gælder på din motor. Din blok lyder til at være rigtig fin. Men som det er lige nu får du slet ikke det optimale ud af det. Der skal et ordentligt topstykke på, find et 2,5 topstykke og få bearbejdet ventilerne, få taget lidt af så du stadig har fordelen ved kompressionen, og få en god knastaksel til den. Monter triple spjældhuse ( eventuelt dem jeg linkede til fra en M3) når du nu alligevel har MS er det jo nemt at få det til at spille 110%.

Mit bud er at du skulle kigge på omkring 100hk pr liters volumen hvis du gør ovenstående rigtigt, og det vil sige at mellem 250-290hk er indenfor rækkevidde hvis du får lavet et ordentligt topstykke til den.

Til E30´eren findes der 3 topstykker. 2 forskellige 200 topstykker og et til 2,5´eren. Det til 2,5´eren har større ventiler, bedre flow, større kanaler, ændret brændkammer for at optimere forbrænding og cirkulation.

Stod det til mig rev du den 200 top af, satte ild til den og satte dig på hug over den og pissede på asken. Alverdens kompression vil ikke kunne måle sig med et ordentligt flow og optimeret forbrænding. Med lidt held er det topstykke du har på faktisk det "dårlige" topstykke...

Det er skideærgeligt når du har brugt så meget tid på at lave den "rigtige" bund at du så ikke giver den fuld skrue med topstykke, knast, og fodring.

Titel: ang topstykke
Junior Medlem

med en 25er top ender jeg med en kompression på 8,5 og det er alt for lidt, kan ikek rigtig plane en 25er top, da mit ØD er 1,5mm over blokken (kører med 3mm toppakning) så der er ikek rigtig plads til en planet top + jeg på sigt gerne vil have tryk på motoren hvilket er derfor jeg kører med lav komp. stempler. så var det mest for at kompensere for lav komp stemplerne at jeg satte den 20er top på. skulle jeg have det helt optimale ud af motoren på N/A, kunne jeg lige så godt skifte stempler til at starte med

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Havde en anden en der viste lidt bedre en gang, men den er sku blevet væk på computeren et sted :roll: men fandt denne på nettet.

320i , 323i og 325i
Billede
http://www.speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=8652
std knasten løfter dog kun 10,1mm

Ang. at lave et 320 topstykke om til et "325" så kan sæderne godt fræses de 2 mm op så 325 ventilerne kan monteres, men hurtigsliberen skal også alvorligt i gang for at få både ind og udstødningskanalerne op i sammen størrelse.

Her er et 320i topstykke med 325 ventiler, 37 cc forbrændings kammer

Billede

Og her en 325 i top: 40 cc forbrændings kammer

Billede

Mvh Jacob

Klip:: visse 320i (de nyere) kørte vist nok med 731, altså den i midten

Senest rettet af JDJ 27 okt 2011, 19:46, rettet i alt 1 gang.

Junior Medlem

ville det så være en ide at få fræst et 20 topstykke op og få sat 25er ventiler i? så har jeg den høje kompression og de store ventiler og ville det ikek koste spidsen ?

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Smyssen skrev:
ville det så være en ide at få fræst et 20 topstykke op og få sat 25er ventiler i? så har jeg den høje kompression og de store ventiler og ville det ikek koste spidsen ?

det er lidt svært at gennemskue der du vil hen.

du har bygget en god NA motor med høj kompression for senere at køre tryk med dine lav kompressions stempler?

hvordan undgår du at hive toppen af med tiden ?

Titel: ja ser du ...
Junior Medlem

det var også noget vrøvl at skrive, er stadig selv lidt i tvivl vil meget gerne køre N/A men siden jeg har askebægerstempler føler jeg mig lidt "tvunget" til tryk, da jeg nok aldrig vil kunne lave ordentlig høj komp. på en 25er top med askebægerstempler

Medlem
Brugeravatar

Turbostempler duer jo slet ikke til NA tuning. Jeg ville finde ud af hvad jeg vil med projektet og så gøre det. Vil du køre NA eller tryk? Hvis det er tryk så få sat en mølle på den. Du behøver jo ikke lade 200 bar på den. Du kan nøjedes med 0,5 eller 0,6 bar og stadig have rimelig ydelse på motoren.

Hvis det er NA tuning du vil over i så skal du have andre stempler i som udgangspunkt, samt en 25´er top.

Junior Medlem

vil rigtig gerne have tryk på. og der vilel jeg selvfølgelig sætte en 25er top på. men så bliver mit næste problem bare de skide blå blink der plejer at stoppe mig inde i vejle, ikek fordi jeg kører råddent overhovedet, min bil stopper de bare hver gang de ser den, og kunne forestille mig hvis jeg bliver stoppet med turbo på, så ryger jeg gennem synsmøllen + en kæmpe bøde + afgiftspålæg

Medlem
Brugeravatar

Jeg ville sgu vælge at bygge en hersker sugemotor til den. Du har jo alle tingene (stroker kit osv) det drejer sig jo "bare" om at få rigtige stempler i. Ved godt det er noget snot når du har sat de andre i men der er meget bedre mulighed for forståelse af både ordensmagten og synshallen..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time