Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 20:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2011, 15:30 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
Westmus skrev:
Ps på et andet forum jeg sommetider kommer forbi har de et helt afsnit kun til brugernes hjemmelavede How-To's. Men den slags kræver jo der er tilstrækkeligt mange villige bidragere for at blive interessant.


Kan jeg kun sige at det ville være så fedt!!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 12:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Lars PH skrev:
westmus tænker du der på et afsnit der kunne inde holde alt fra fx folk der har lavet bade værelse til folk der er ved at lave en hjemmel lavet svejse robot

Det jeg snakkede om er et bilforum, så det handler selvfølgeligt om relaterede ting. Det er så inddelt i motor, chassis osv. brugerne har jo forskellige niveau så det kan reelt være alt fra at skifte bremseklodser til at bygge et komplet 4-link ophæng fra grunden. Det er lidt som projekttråde, bare mere enkelt opgaver hvor folk som har haft lyst, beskriver med tekst og fotos hvordan de har gjort. Da internettet jo er 2 vejs giver det så mulighed for at spørge til detaljer eller diskutere alternative løsninger. Vidensdeling med udgangspunkt i en praktisk opgave der er afsluttet. :)

Her var det en basic og overskuelig beskrivelse, på dansk, om hvordan man trin for trin får et sæt Webere til at kører. Man kunne vel tænke sig at f.eks en How-to om f.eks grundlæggende opstart og indkøring af Megasquirt ville få en del begyndere til at klappe i hånderne. Forklaret/vist ud fra et praktisk eksempel. Nogen ville bare suge i sig mens andre med lidt held ville indsparke alternative måder eller små fif.

Men sådan noget kræver der er villige og dygtige bidragere, ellers falder det til jorden. På det pågældende forum er det lavet nogle grundregler for hvad sådan et bidrag skal indeholde og bidragene skal først igennem en godkendelse før de kommer op på siden. Til gengæld er der så også "gaver" den anden vej til de aktive. Efter et vis antal godkendte snakker vi faktisk om cool cash. Så man kan vel sige at forumet forsøger at hyre brugerne til at være aktive artikel forfattere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 13:51 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Det kan jo styres rimelig enkelt af Admins at lave en artikel som min til en "sticky". Jeg syntes dog at sådanne artikler skal have en stærk faglig karakter, samt bestå af dokumentation enten fra andre sider som mit eget, eller fra tests osv af eget projekt der offentliggøres i artiklen.

Nu har jeg virkelig spurgt meget rundt omkring vedrørende de Webere som jeg selv ville lave opsætning på , og hold nu kæft hvor er der mange "kloge hoveder" derude som ikke ved en skid når det kommer til stykket.

Så for at sikre nogle gode "sticky´s" syntes jeg at Admins bør sætte krav til kvaliteten af indholdet.

Jeg syntes også at indlæg til en Sticky skal dreje sig om emnet der skrives om. En debat kan nemt flytte sig fra et emne til et andet, men det syntes jeg ikke bør forefindes i en sticky. Her er det "kun" selve artiklen og de ting der nævnes her der bør snakkes om.

Eksempelvis er der ingen grund til at skrive en masse om Dellorto eller Solex karburatorer når nu dette er en artikel om Webere.

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 21:30 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg har så et spørgsmål til weberne. Der sidder tomgangsskruen, er det eneste hul den hiver luft ind til tomgang? ud over det den får fra spjældet der ikke er helt tæt.
Spørgsmålet skyldes at jeg er igang med at fræse et sæt webere ned til spjældhuse, og der fjerner jeg alt der ikke skal bruges, og det ser ud af meget lidt til luft til tomgangen.

Fedt indlæg om justering. Meget interessant læsning.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 21:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Bufas skrev:
Jeg har så et spørgsmål til weberne. Der sidder tomgangsskruen, er det eneste hul den hiver luft ind til tomgang? ud over det den får fra spjældet der ikke er helt tæt.
Spørgsmålet skyldes at jeg er igang med at fræse et sæt webere ned til spjældhuse, og der fjerner jeg alt der ikke skal bruges, og det ser ud af meget lidt til luft til tomgangen.

Fedt indlæg om justering. Meget interessant læsning.


Hej. Lyder rigtig spændende det du har gang i og jeg har set og hørt om det før. Har også set hjemmelavet "kugelfischer" indsprøjtning hvor dyserne monteres udvendigt på en rail der sidder hen over tragtene ! :)

Der er nogle bypass huller til luft i karburatoren. Blandingen her styres af dine iddle valve jets altså tomgangsdyser. Det er et system der findes på ældre Webere med disse smuthuller. Har aldrig rigtig kigget nærmere på det faktisk. På nyere Webere (dem fra Spanien) sidder der en air bleed valve, altså en bypass ventil der kan justeres. Det er en nål der kan skrues ud af karburatoren, og der sidder en på hver hals med en lille kontramøtrik på, de sidder helt for sig selv på hver side af karbsne. Her kan man justere så den kan få lidt mere luft når spjæld er lukket i tomgang. Men ved ikke om du har dem på dine ?

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 01:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
r_uldal skrev:
Hej. Lyder rigtig spændende det du har gang i og jeg har set og hørt om det før. Har også set hjemmelavet "kugelfischer" indsprøjtning hvor dyserne monteres udvendigt på en rail der sidder hen over tragtene ! :)

Der er nogle bypass huller til luft i karburatoren. Blandingen her styres af dine iddle valve jets altså tomgangsdyser. Det er et system der findes på ældre Webere med disse smuthuller. Har aldrig rigtig kigget nærmere på det faktisk. På nyere Webere (dem fra Spanien) sidder der en air bleed valve, altså en bypass ventil der kan justeres. Det er en nål der kan skrues ud af karburatoren, og der sidder en på hver hals med en lille kontramøtrik på, de sidder helt for sig selv på hver side af karbsne. Her kan man justere så den kan få lidt mere luft når spjæld er lukket i tomgang. Men ved ikke om du har dem på dine ?



Mine bliver monteret med dyserne i manifolden helt op af topstykket.
Jeg har den nål der sidder med en fjeder lige efter spjældet, men den sidder i den samme kanal som noget af de andre ting, ikke helt for sig. Så jeg tror ikke det er noget der er på mine. Alternativt måjeg bore hullet op og finde på en anden måde at regulere mængden på.
Jeg er også meget spændt på at få det ud og køre, og på ydelsen af den. 2,2 4x40mm portet og planet top 296 grader knast MS styring 2½ udstødning med 2,0E manifold.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 14:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Bufas skrev:
r_uldal skrev:
Hej. Lyder rigtig spændende det du har gang i og jeg har set og hørt om det før. Har også set hjemmelavet "kugelfischer" indsprøjtning hvor dyserne monteres udvendigt på en rail der sidder hen over tragtene ! :)

Der er nogle bypass huller til luft i karburatoren. Blandingen her styres af dine iddle valve jets altså tomgangsdyser. Det er et system der findes på ældre Webere med disse smuthuller. Har aldrig rigtig kigget nærmere på det faktisk. På nyere Webere (dem fra Spanien) sidder der en air bleed valve, altså en bypass ventil der kan justeres. Det er en nål der kan skrues ud af karburatoren, og der sidder en på hver hals med en lille kontramøtrik på, de sidder helt for sig selv på hver side af karbsne. Her kan man justere så den kan få lidt mere luft når spjæld er lukket i tomgang. Men ved ikke om du har dem på dine ?



Mine bliver monteret med dyserne i manifolden helt op af topstykket.
Jeg har den nål der sidder med en fjeder lige efter spjældet, men den sidder i den samme kanal som noget af de andre ting, ikke helt for sig. Så jeg tror ikke det er noget der er på mine. Alternativt måjeg bore hullet op og finde på en anden måde at regulere mængden på.
Jeg er også meget spændt på at få det ud og køre, og på ydelsen af den. 2,2 4x40mm portet og planet top 296 grader knast MS styring 2½ udstødning med 2,0E manifold.


Ja nemlig, det er blandingsskruerne. Ude sådan nærmest på siderne sidder de andre der er en lille hvid plastic hætte på selve skruen (nålen) og den sidder med en lille 8mm kontramøtrik der sørger for de ikke bevæger sig. Det er ikke sikkert du har dem.

Hvad gør du med emulsionsrør, dyser osv ? Hvad med venturi, fjerner du dem helt eller hvordan ?

Tror uden at vide det at du vil få mere ydelse ud af et sæt Jenvey spjælde, men syntes til gengæld det er monster fedt at du går i krig med at lave det selv. I bund og grund kan man vel også selv lave selve spjældhusene kan man ikke ?

Jeg ved at lumenition laver nogle rullespjældhuse, der er edderådme brøl i sådan nogen skal jeg hilse at sige :D

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 15:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
r_uldal skrev:
Ja nemlig, det er blandingsskruerne. Ude sådan nærmest på siderne sidder de andre der er en lille hvid plastic hætte på selve skruen (nålen) og den sidder med en lille 8mm kontramøtrik der sørger for de ikke bevæger sig. Det er ikke sikkert du har dem.

Hvad gør du med emulsionsrør, dyser osv ? Hvad med venturi, fjerner du dem helt eller hvordan ?

Tror uden at vide det at du vil få mere ydelse ud af et sæt Jenvey spjælde, men syntes til gengæld det er monster fedt at du går i krig med at lave det selv. I bund og grund kan man vel også selv lave selve spjældhusene kan man ikke ?

Jeg ved at lumenition laver nogle rullespjældhuse, der er edderådme brøl i sådan nogen skal jeg hilse at sige :D


Rullespjæld? Som en kugleventil?
Det er muligt der er mere at hente på et sæt jenvey. Men nu går jeg ikke efter max effekt på denne motor. Det er lige så meget for at lære og lave tingene selv. Nu havde jeg tilfældigvis weberne liggende, ombygget i forvejen. Men ikke alt lavet særligt kønt, så ville jeg lige modificere dem og lave tingene bedre, stille og roligt begyndte det at gribe om sig. Foreløbig har jeg vist brugt omkring 30 timer.
Alt bliver fjernet så det er i bund og grund bare et rør med et spjæld i.
Dyserne kommer til at sidde i manifolden istedet. Vi overvejede om vi skulle forsøge at montere dem i svømmerhuset, men der er for lidt plads til vi gad bøvle med det. Indtil vi så nogle MC dyser, men der var jeg i fuld gang med at fjerne materiale. Det kunne ellers have været fedt at lave det så det lignede at det var karburator den kørte med.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 18:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Bufas skrev:
r_uldal skrev:
Ja nemlig, det er blandingsskruerne. Ude sådan nærmest på siderne sidder de andre der er en lille hvid plastic hætte på selve skruen (nålen) og den sidder med en lille 8mm kontramøtrik der sørger for de ikke bevæger sig. Det er ikke sikkert du har dem.

Hvad gør du med emulsionsrør, dyser osv ? Hvad med venturi, fjerner du dem helt eller hvordan ?

Tror uden at vide det at du vil få mere ydelse ud af et sæt Jenvey spjælde, men syntes til gengæld det er monster fedt at du går i krig med at lave det selv. I bund og grund kan man vel også selv lave selve spjældhusene kan man ikke ?

Jeg ved at lumenition laver nogle rullespjældhuse, der er edderådme brøl i sådan nogen skal jeg hilse at sige :D


Rullespjæld? Som en kugleventil?
Det er muligt der er mere at hente på et sæt jenvey. Men nu går jeg ikke efter max effekt på denne motor. Det er lige så meget for at lære og lave tingene selv. Nu havde jeg tilfældigvis weberne liggende, ombygget i forvejen. Men ikke alt lavet særligt kønt, så ville jeg lige modificere dem og lave tingene bedre, stille og roligt begyndte det at gribe om sig. Foreløbig har jeg vist brugt omkring 30 timer.
Alt bliver fjernet så det er i bund og grund bare et rør med et spjæld i.
Dyserne kommer til at sidde i manifolden istedet. Vi overvejede om vi skulle forsøge at montere dem i svømmerhuset, men der er for lidt plads til vi gad bøvle med det. Indtil vi så nogle MC dyser, men der var jeg i fuld gang med at fjerne materiale. Det kunne ellers have været fedt at lave det så det lignede at det var karburator den kørte med.


Nej ikke helt.

Det er sådan nogle her, uden spjæld, men med rullespjæld (ligesom et rullegardin. Når der så er åbent er der HELT åbent ikke noget med spjældaksler eller andet der forstyrrer flowet)

Billede

Kan sagtens følge din tankegang. Det med at bygge selv er det ultimative også selvom man ikke får så meget ud af det som hvis man købte pro sager. Alle kan jo finde ud af at købe noget på nettet og skrue det på :tooth:

Det er også derfor jeg ville justere mine webere ind selv, alle og enhver kan jo sætte de 8 skruer på der holder dem fast, og så få bilen kørt ud til en der kan justere skidtet ind :D

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 22:21 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
r_uldal skrev:
Det er sådan nogle her, uden spjæld, men med rullespjæld (ligesom et rullegardin. Når der så er åbent er der HELT åbent ikke noget med spjældaksler eller andet der forstyrrer flowet)

Billede

Kan sagtens følge din tankegang. Det med at bygge selv er det ultimative også selvom man ikke får så meget ud af det som hvis man købte pro sager. Alle kan jo finde ud af at købe noget på nettet og skrue det på :tooth:

Det er også derfor jeg ville justere mine webere ind selv, alle og enhver kan jo sætte de 8 skruer på der holder dem fast, og så få bilen kørt ud til en der kan justere skidtet ind :D


Yderst interessant. Tanker og ideer er allerede igang med at blive tænkt. Hvordan vil de være i tomgang og lav last i forhold til almindelige spjældhuse?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team