r_uldal skrev:
----wildert:
Du kan ikke gå ud fra at fordi der står nogle regler der er FIA godkendte på DASU´s hjemmeside at det så går i en synshal.
Svejser du rørene i bilen laver du en konstruktiv ændring på bilen som medfører at du skal have en godkendelse på ændringen enten via en TüV godkendelse, eller producentens godkendelse (dvs Opel, VW eller lign).
ALT hvad man monterer i en bil SKAL være E-mærket, det gælder også seler. Det gælder faktisk også buret og det er derfor man kan købe bur hos Weichers der er TüV godkendte og E-mærkede til gadebrug.
Men svejs du det bare fast i bilen hvis ikke du er ked af at skulle skære det ud af den igen når synsmanden begynder at brokke sig

Personligt ville jeg køre ned i synshallen og spørge først så jeg er sikker på at få det godkendt første gang. Fandme ærgeligt at stå og lave enten spildt eller dobbelt arbejde med sådan et bur

Nu er det jo netop IKKE en FIA godkendt regel jeg henviser til... det er en udtalelse/godkendelse fra Trafikstyrelsen (det der tidligere hed Færdselsstyrelsen - kan ses i dokumentet, inkl. journalnummer og hele baduljen så man fremover kan henvise til dette).
Og synshallens mening kan være inderligt ligegyldig - Trafikstyrelsen er nemlig myndighed for de regler og foreskrifter som synshallerne godkender efter, så i den sammenhæng er det Trafikstyrelsen der bestemmer, uanset hvad syns-banditten så ellers måtte drømme op i sit hoved (og han kan i øvrigt være pænt kold netop så snart Trafikstyrelsen har sagt god for et eller andet, for så kan han ikke få sin røv i klemme på det).
Så din vurdering af at det er en konstruktiv ændring er Trafikstyrelsen altså ikke enig i - eller også har de bare glemt det

.
Og hvis du mener at alt skal være E-mærket, så vil jeg gerne se dig finde e-mærkede højttalere, stereoanlæg, bundmåtter, etc. - pointen her er at selerne ikke ERSTATTER de eksisterende 3-punkts-seler. For det kan man slet ikke få lov til under DK lov (hvilket i sig selv er underligt, men ikke desto mindre reglen).
Derfor tvivler jeg faktisk på at de behøver at være E-mærkede - de opfylder nemlig i princippet ikke nogen funktion - det gør den eksisterende 3-punktssele - som naturligvis skal være E-mærket, også ved udskiftning.
Kravet om e-mærkning gælder i øvrigt ikke alle biler - det afhænger af om bilen som sådan er e-mærket/e-godkendt. Det kan ses på registreringsattesten hvor typegodkendelsesnummeret - så vidt jeg husker - starter med et E. I så tilfælde er der krav om e-godkendte dele - på de dele der allerede går under e-mærkningen (og her er bundmåtter og den slags ikke lige at tælle - men de "vigtige" ting er naturligvis - herunder også sikkerhedsseler, lygter, og andet sikkerhedsrelevant).
Nu husker jeg noget om at tråden handler om en MR2, men forstår mig ikke lige på modelkoderne, så jeg skal ikke gøre mig klog på årgangen og hvorvidt den er godkendt - men som sagt mener jeg stadig at det er underordnet i denne sammenhæng.