Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 20:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
r_uldal skrev:
Det bør lige nævnes at H selerne skal være E mærkede hvis de skal sidde i en gadebil. Det er der flere mærker der er , eksempelvis Schroth som også kan fås med selestrammer.

Det tvivler jeg faktisk på rent faktisk er et krav, da de ikke (må) erstatte 3-punktsselerne - men det er bare sådan et halvstuderet bud fra min side.

Citat:
Vedr bur kan du jo lave et halvbur, dvs styrtbøjle over hovedet med kryds ud til bag. Husk at brug korrekt størrelse ankerplader for monteringen, og husk at et bur til gadebrug aldrig må svejses i bilen. Det skal boltes fast !

Der er til gengæld flere faktuelt forkerte ting her... buret må gerne svejses - se tidligere omtalte erklæring her: http://www.dasu.dk/web/rally/rallysyn_a ... ilm_og_bur - hvor det direkte står at der ikke er krav vedr. bolte eller svejsning.
Hvad angår ankerpladerne så er der - fra Trafikstyrelsens synspunkt - ingen krav til størrelse. I det hele taget er jeg ret sikker på at de er inderligt ligeglade - men det er også en gisning.
DASU og FIA stiller krav til ankerpladerne - men det er til motorsportsbrug. Her taler vi ikke om et bur der skal bruges i DASU-sanktionerede events, så omend de har nogle regler som er rimeligt "de facto standard" og som man kan argumentere for må være "fornuftige", så er de kun decideret gældende for DASU-arrangementer.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

det lyder ikke dårligt det med reglerne omkring bur. helder mest til full cage, da det på samme tid vil gøre bilen mere stabil. men er den godt nok med fast tag, men planen er at den skal op og lave mange hestekræfter og så skal der ikke spares på sikkerheden :)

men mange tak jeg ser lige om jeg kan finde noget til bilen der er godkendt :)

mvh matias kuhre

Titel:
Medlem
Brugeravatar

----wildert:

Du kan ikke gå ud fra at fordi der står nogle regler der er FIA godkendte på DASU´s hjemmeside at det så går i en synshal.

Svejser du rørene i bilen laver du en konstruktiv ændring på bilen som medfører at du skal have en godkendelse på ændringen enten via en TüV godkendelse, eller producentens godkendelse (dvs Opel, VW eller lign).

ALT hvad man monterer i en bil SKAL være E-mærket, det gælder også seler. Det gælder faktisk også buret og det er derfor man kan købe bur hos Weichers der er TüV godkendte og E-mærkede til gadebrug.

Men svejs du det bare fast i bilen hvis ikke du er ked af at skulle skære det ud af den igen når synsmanden begynder at brokke sig :) Personligt ville jeg køre ned i synshallen og spørge først så jeg er sikker på at få det godkendt første gang. Fandme ærgeligt at stå og lave enten spildt eller dobbelt arbejde med sådan et bur :)

Titel:
Mester Medlem

r_uldal skrev:
----wildert:

Du kan ikke gå ud fra at fordi der står nogle regler der er FIA godkendte på DASU´s hjemmeside at det så går i en synshal.

Svejser du rørene i bilen laver du en konstruktiv ændring på bilen som medfører at du skal have en godkendelse på ændringen enten via en TüV godkendelse, eller producentens godkendelse (dvs Opel, VW eller lign).

ALT hvad man monterer i en bil SKAL være E-mærket, det gælder også seler. Det gælder faktisk også buret og det er derfor man kan købe bur hos Weichers der er TüV godkendte og E-mærkede til gadebrug.

Men svejs du det bare fast i bilen hvis ikke du er ked af at skulle skære det ud af den igen når synsmanden begynder at brokke sig :) Personligt ville jeg køre ned i synshallen og spørge først så jeg er sikker på at få det godkendt første gang. Fandme ærgeligt at stå og lave enten spildt eller dobbelt arbejde med sådan et bur :)

Nu er det jo netop IKKE en FIA godkendt regel jeg henviser til... det er en udtalelse/godkendelse fra Trafikstyrelsen (det der tidligere hed Færdselsstyrelsen - kan ses i dokumentet, inkl. journalnummer og hele baduljen så man fremover kan henvise til dette).
Og synshallens mening kan være inderligt ligegyldig - Trafikstyrelsen er nemlig myndighed for de regler og foreskrifter som synshallerne godkender efter, så i den sammenhæng er det Trafikstyrelsen der bestemmer, uanset hvad syns-banditten så ellers måtte drømme op i sit hoved (og han kan i øvrigt være pænt kold netop så snart Trafikstyrelsen har sagt god for et eller andet, for så kan han ikke få sin røv i klemme på det).

Så din vurdering af at det er en konstruktiv ændring er Trafikstyrelsen altså ikke enig i - eller også har de bare glemt det ;-).

Og hvis du mener at alt skal være E-mærket, så vil jeg gerne se dig finde e-mærkede højttalere, stereoanlæg, bundmåtter, etc. - pointen her er at selerne ikke ERSTATTER de eksisterende 3-punkts-seler. For det kan man slet ikke få lov til under DK lov (hvilket i sig selv er underligt, men ikke desto mindre reglen).
Derfor tvivler jeg faktisk på at de behøver at være E-mærkede - de opfylder nemlig i princippet ikke nogen funktion - det gør den eksisterende 3-punktssele - som naturligvis skal være E-mærket, også ved udskiftning.

Kravet om e-mærkning gælder i øvrigt ikke alle biler - det afhænger af om bilen som sådan er e-mærket/e-godkendt. Det kan ses på registreringsattesten hvor typegodkendelsesnummeret - så vidt jeg husker - starter med et E. I så tilfælde er der krav om e-godkendte dele - på de dele der allerede går under e-mærkningen (og her er bundmåtter og den slags ikke lige at tælle - men de "vigtige" ting er naturligvis - herunder også sikkerhedsseler, lygter, og andet sikkerhedsrelevant).

Nu husker jeg noget om at tråden handler om en MR2, men forstår mig ikke lige på modelkoderne, så jeg skal ikke gøre mig klog på årgangen og hvorvidt den er godkendt - men som sagt mener jeg stadig at det er underordnet i denne sammenhæng.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Wildert skrev:
Kravet om e-mærkning gælder i øvrigt ikke alle biler - det afhænger af om bilen som sådan er e-mærket/e-godkendt. Det kan ses på registreringsattesten hvor typegodkendelsesnummeret - så vidt jeg husker - starter med et E.

Ved du hvordan man finder ud af det når bilen ikke har et typegodkendelsesnr?

Titel:
Mester Medlem

Bufas skrev:
Wildert skrev:
Kravet om e-mærkning gælder i øvrigt ikke alle biler - det afhænger af om bilen som sådan er e-mærket/e-godkendt. Det kan ses på registreringsattesten hvor typegodkendelsesnummeret - så vidt jeg husker - starter med et E.

Ved du hvordan man finder ud af det når bilen ikke har et typegodkendelsesnr?

Øh - den skal da have en eller anden form for typegodkendelsesnummer?
Har du en reg. attest - og står der ikke et eller andet i feltet for typegodkendelsesnummeret?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

En snas mere info om typegodkendelser: http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8re ... elser.aspx

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Spammer lige lidt mere når jeg er i gang: http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8re ... delse.aspx

Her står noget om at bl.a. personbiler under 3500 kg. totalvægt kan godkendes UDEN typegodkendelse, mod at der er en anden erklæring ud af tre mulige.

Så det pågældende køretøj er vel godkendt efter en af de attester tænker jeg?

Hvad er det for en bil?

Min Golf som jeg bruger til rally har f.eks. en tudsegammel typegodkendelsesattest (den er fra '84), som nær gav grus i maskineriet da den skulle nationalt homologeres. Mest fordi det lige var længe siden at de havde set et af de gamle typegodkendelsesnumre :).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Wildert skrev:
Spammer lige lidt mere når jeg er i gang: http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8re ... delse.aspx

Her står noget om at bl.a. personbiler under 3500 kg. totalvægt kan godkendes UDEN typegodkendelse, mod at der er en anden erklæring ud af tre mulige.

Hvad er det for en bil?

Min Golf som jeg bruger til rally har f.eks. en tudsegammel typegodkendelsesattest (den er fra '84), som nær gav grus i maskineriet da den skulle nationalt homologeres. Mest fordi det lige var længe siden at de havde set et af de gamle typegodkendelsesnumre :).

Det er en Kadett C Coupe GT/E. GT/E modellen har aldrig fået et dansk typegodkendelsesnr. Så ja den må være godkendt på en af de andre attester. Eller også er den vel synet da den kom til landet. Salget er dem var vist for lille herhjemme til at Opel har villet få lavet godkendelsesnr på dem.

Titel:
Mester Medlem

Bufas skrev:
Wildert skrev:

Hvad er det for en bil?

Det er en Kadett C Coupe GT/E. GT/E modellen har aldrig fået et dansk typegodkendelsesnr. Så ja den må være godkendt på en af de andre attester. Eller også er den vel synet da den kom til landet. Salget er dem var vist for lille herhjemme til at Opel har villet få lavet godkendelsesnr på dem.

Ah yes - ja de er jo rimeligt sjældne. Ser jo nogle stykker af dem til rally. En fra vores klub har faktisk lige sat sin til salg - den koster immervæk en pæn klatskilling sådan en gammel skude :).

Anyway - den er i hvert fald også fra før E-godkendelse blev "moderne"... så det giver sig selv. Ingen krav om E-godkendte ditten eller datten der. Jeg tror endda den er fra før der er krav om nakkestøtter på sæderne :).

Men slår dog ikke min gamle Opel GT - den var fra '69 og derfor så gammel at den var fra før kravet om sikkerhedsseler - hvilket en enkelt gang gav en betjent et lidt underligt udtryk i ansigtet :).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time