Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 19:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 okt 2011, 20:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55
Indlæg: 127
Du ville ikke spænde mere?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2011, 07:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ville kun spænde dem mere, hvis toppakningen begyndte at gå i stykker.
Og jeg ikke kunne finde årsagen dertil.
Her stå der noget om volvo topbolte.
http://www.pbase.com/stealthfti/hb
De sidste linier er interessente!
Marine udgaven af motoren med samme bolte, og toppakning.
Bliver spændt 120 grader.
Hvor imod bil motoren kun bliver spændt 90 grader.

Hvorfor denne forskel?

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2011, 08:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Godt spørgsmål.

Nu er der jo mere i den samling end boltene. Aluminiummet skal også kunne holde til trykket fra boltene.

Som sagt, så prøv at måle længden på boltene. Altså før og efter.

Det kan give dig et fingerpeg om hvor meget reserve der er i boltene.

Men hvordan afdækker du om topstykket kan holde til de sidste 30 grader? Der er et fingerpeg at læse i overfladen på topstykket hvor bolthovedet står på.

Prøv at sætte din momentnøgle på når du spænder dem. 30grader er meget, når du har spændt 90.

Men hvorfor er det du vil løbe alle disse risici med andre boltmomenter, osv for at nå den ydelse?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2011, 08:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Godt spørgsmål.

Nu er der jo mere i den samling end boltene. Aluminiummet skal også kunne holde til trykket fra boltene.

Som sagt, så prøv at måle længden på boltene. Altså før og efter.

Det kan give dig et fingerpeg om hvor meget reserve der er i boltene.

Men hvordan afdækker du om topstykket kan holde til de sidste 30 grader? Der er et fingerpeg at læse i overfladen på topstykket hvor bolthovedet står på.

Prøv at sætte din momentnøgle på når du spænder dem. 30grader er meget, når du har spændt 90.

Men hvorfor er det du vil løbe alle disse risici med andre boltmomenter, osv for at nå den ydelse?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team