Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 15:07

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Captain Slow skrev:
var glat som en barnerøv, og tolerancer målt med platic gauge,,

prøvet både med brugte og nye oliepumper,,,lejer revet efter kort tid,, kan ikke sætte en finger på hvad der var galt.

der har været lidt snak om urenheder i krumtappens smørekanaler, men om det er der koen er begravet vides ikke

De lejer skulle vel ikke være egon's (motorimport) super lejer ... et eller andet parallel import han har fra fjernøsten.. jeg har haft et par lejer (både plejl og hoved lejer) af hans i en motor med meget moderat boost .. krumtap var som ny og plastic gauge sagde tolerencerne var inde for fabriks spec... og iøvrigt meget ens fra søle til søle.. motoren holdt 20-50km før der var en svag lyd hvor efter det kunne konstateres at den ene pleksøle var smadret.. krumtap blev slebet til første overstørrelse og denne gang fik jeg fat i et sæt acl lejer til den (igen check og check og check ..tror hver leje overfal blev målt en gang på kryds og en gang på tværs (+ & x) med en micrometerskrue ... så 4gange pr søle + plasticgauge...acl er en hel del dyre end egons .. men de har da holdt i over 3år nu.. første år som dagligt køretøj med 200+hk .. første del af andet år med lidt mere boost dog var transmission ødelagt ... herefter opdateret drivlinie, større lader og dyser etc.. og 300+ bilen er ikke mere daglig transport og bliver i den sidste del af året afmeldt .. herefter bliver effekt yderligt skruet i vejret og burde ligge tæt på de 400.. men jeg står inde for 300++ så har jeg ikke overdrevet

Så jeg vil tro der sammenlagt er kørt omkring de 10000km hvor langt det meste er med omkring 200hk..

Edit:
Kom lige i tanke om at alle plejlstængerne, i forbindelse med at krumtappen blev slebet, fik bigend "slebet/honet" tilbage til spec... yderligt blev alle bolte skiftet til Arp.. dog kun spændt med moment og ikke på længde som Arp ellers forskriver som nummer 1... motoren blev desuden begge gange samlet med noget specielt "samle olie" fordi der begge gange gik en del tid med at samle motorene da der kun blev skruet i weekenderne.. det var noget ret klisteret stads der indeholde bentonit hvis jeg husker rigtigt... desuden blev motoren ved 1ste opstart primet med olie ved at tørne motoren et par gange uden sikringer til tændings og benzin systemet

Senest rettet af ae86 11 feb 2011, 07:07, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
ae86 skrev:
-Pedersen- skrev:
Ring lige til Bo (westspeed) Han ved en ting eller 2 om Opel.

Øh Opel ??

Tror du tænker i c20let baner... ca18det er Nissan ...

Jeeps tænkte C20LET, den smut sgu. ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Westmus skrev:
Der er jo umiddelbart ingen logiske forklaring på at det skulle gøre en nævneværdig forskel at slibe krumbassen til overstørrelse lejer, som jo kan fåes af samme årsag. Men en vigtig ting er også at kontrollere at f.eks plejlstængerne stadigt er 100% runde, ellers skal de hones i dertil beregnet udstyr. Det gælder også hovedlejer, et skift til f.eks ARP bolte kan nogle gange være nok til at de går ud af facon og pludseligt ikke er helt runde mere

Hvis jeg ikke er helt galt på den vil brugen af kun plasti-gauge få professionelle motorbyggere til at lave den her :roll: ..det er bare ikke godt nok til en ordenlig 100% kontrol.

fik tjekket plejlstænger og om nødvendigt repareret dem samtidig, og brugte ikke ARP eller andet,, burde ikke være nødvendigt til det småtuneri ;-)

lejer blev leveret til formålet af West speed,
har dog også brugt lejer fra Egon,, er næsten sikker på det er de samme,,
var ikke imponeret over nogen af dem. (man får hvad man betaler for)

gik ret hurtig over til King lejer (som Egon iøvrigt også leverer), dem havde jeg 100% succes med, dog på org. størrelse leje søler.

Senest rettet af Captain Slow 11 feb 2011, 05:30, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Senior Medlem

Captain Slow skrev:
Westmus skrev:
Der er jo umiddelbart ingen logiske forklaring på at det skulle gøre en nævneværdig forskel at slibe krumbassen til overstørrelse lejer, som jo kan fåes af samme årsag. Men en vigtig ting er også at kontrollere at f.eks plejlstængerne stadigt er 100% runde, ellers skal de hones i dertil beregnet udstyr. Det gælder også hovedlejer, et skift til f.eks ARP bolte kan nogle gange være nok til at de går ud af facon og pludseligt ikke er helt runde mere

Hvis jeg ikke er helt galt på den vil brugen af kun plasti-gauge få professionelle motorbyggere til at lave den her :roll: ..det er bare ikke godt nok til en ordenlig 100% kontrol.

fik tjekket plejlstænger og om nødvendigt repareret dem samtidig, og brugte ikke ARP eller andet,, burde ikke være nødvendigt til det småtuneri ;-)

lejer blev leveret til formålet af West speed,
har dog også brugt lejer fra Egon,, er næsten sikker på det er de samme,,
var ikke imponeret over nogen af dem. (man får hvad man betaler for)

gik ret hurtig over til King lejer, som jeg havde 100% succes med, dog på org. størrelse leje søler.

Hørt. En kammerat har kørt en hel seson på kings lejer og revet krumtap, med et godt stykke over 300 hk.
Man fatter det jo ikke.

Titel:

Så vil i mene, at med et par gode lejer, så burde det kunne virke?

Titel:
Senior Medlem

Oldskool skrev:
Så vil i mene, at med et par gode lejer, så burde det kunne virke?

Personlig ville jeg aldrig selv gøre det.
Desuden tror jeg at min kammerats motor lever på lånt tid, indtil det modsatte er bevist.

Titel:
Senior Medlem

Jeg fik slebet en Fardon stål krumtap der var ingen problemer i den tid jeg havde den (ca. 10.000km) jeg brugte originale Peugeot lejer. Motoren var en ombygget 1600, lavet til 1860ccm. 180hk og 190nm.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem såfremt arbejdet udføres korrekt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
jeg tænker også det bør da ikke være noget problem,

4A og CA18DE/T ja og for den sags skyld også SR20DE/T, er jo kendt for at have stor appetit på lejer og krumtapper, og det jo selv mere eller mindre ab fabrik, især hvis man har en lidt "kreativ kørestil"

så mon ikke bare de har en svaghed,,de tager vel også lidt flere rpm end de fleste, og bliver ofte hævet yderligere i rpm,, hvilket vel næppe ligefrem forlænger holdbarheden.

så kan man selvfølgelig sigen, jamen en Honda S2000 napper 10.000 rpm,,well haha den er nok bare lavet bedre :reading:

Titel:
Senior Medlem

Min tog iøvrigt 8.000..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time