Volvo-Dennis skrev:
Jeg kørte gennem en rundkørsel på vejen hjem, i 2 gear.. Ud af rundkørselen fik den lidt gas, og så snart den begyndte at lave tryk begyndte den af fedte noget. Hmm..
Koblingen kan ikke justeres, da det er hydraulisk...
Den var en lille smule tykkere end den gamle, som var lidt slidt. Så tænkte at det var ok. Trykpladen er dog en standard model..
Lamellen ved jeg ikke hvor kommer fra, da den fulgte med i handelen da jeg købte bilen. Og sælger kan jeg ikke lige spørge, da han er i udlandet i en måneds tid.
Se, normalt er en kobling lavet sådan at fjederkraften "kipper over".
Dvs, hvis et lyst hoved får den ide at sætte trykpladen dybere på svinghjulet, eller montere et tykkere nav, så falder klemkraften, og den falder hurtigt og meget.
Så det fix der var "bare lige" er reelt en billet til at få lov til at skille det ad igen(Learning by doing)
Std 740/760 turbo kobling kan nemt holde 350Nm, særligt hvis man monterer den lidt højere end original, men mål klemkraften, og sæt den rigtigt istedet.
Sinter kan sagtens fungere på ej opstrammet trykplade, man skal bare huske at tjekke tykkelsen. Et tykt nav er ofte lig dårligere kobling hvis klemkraften ikke er trimmet til ret højde.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!