Nu har jeg prøvet lidt af hvert for at finde denne irriterende fejl.
Allerførst resettet ECU'en og kørt en tur og fremprovokeret problemet. Kontrolleret fejlkoder efterfølgende - ECU melder ingen fejl!
Jeg har prøvet at ændre indsugningsvejen en smule, så der ikke var så skarpe knæk før og efter luftmassemåleren, for at undgå evt turbulens. Ingen ændring.
Piller jeg stikket til knastføleren, eller TPS'en af, går ECU i nødprogram, og nu hugger motoren ikke på samme måde når den når de 5000 omdr, den stopper bare helt med at accelerere, som om den mister pusten totalt.
Dette kan så udelukke knastføler og TPS da de jo er helt uden indflydelse når de ikke er tilsluttet.
Motoren i nødprogram kan stadig tage gassen helt ud til begrænseren. Med mindre det er krumtaps sensoren - og denne er NY. Stikkene er kontrolleret for brud eller dårlige ledninger.
Ved let speederfod kan man accelerere helt op til begrænseren uden problemer. Holder jeg den på eks. 6000omdr ved let speederfod i 3. gear, og træder til den, begynder den straks at sætte markant ud. Har så lagt mærke til at jo mere jeg træder, jo værre er udsætterne.
SÅ nu er det måske tegn på at der skal nye tændkabler på - det giver jo egentlig lidt mening at hvis gnisten er svag i de høje omdr, så blæser den ud hvis jeg lader for meget luft komme ind i motoren. Og tændkablerne er altså ikke nye - de er sikkert aldrig skiftet, hvorimod tændrørene er sprit nye. Det er et forsøg værd og så skal jeg nok holde tråden opdateret