Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 06:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Har du sadt koblingens trykfod i den højde over svinghjulet hvor den har maximalt tryk, eller har du bare sadt den i?

Hvis du bare har sadt den i, så er det ikke utænkeligt at du kan finde en del mere koblingskraft, men 500Nm og 100.000km er ikke en let opgave.

Den er bare sat i som ved et normalt koblingsskift.

Det vil sige at jeg måske kan få den til at holde til mere moment hvis jeg shimser den op?

Jeg har kørt 70.000Km med den nuværende løsning, hvoraf den har kørt med 400Nm i måske 20.000Km, før det 366 i en 30.000 og før det 355Nm i 20.000Km.

Måske min kobling bare er ved at være slidt ned, det er bare pudsigt at det kommer til udtrky samtidig med at den får ny turbo og mere luft (og effekt/moment)

Hvad med en bredere belægning? Vil det give noget overhovedet, eller står det ikke mål med udgiften til at få lavet?

Koblingen op i en presser, mål koblingens fjederkarakteristik ved at plotte sammenhæng mellem tryk og længde. Du vil se at koblingen "kipper over center" i en vis grad.

Koblingen har således en monteret højde, hvor trykket på belægningen er størst. Den bearbejder du svinghjulet efter, således at den aktuelle koblingsfod makser ud lige før kippunktet på koblingen. En smule slid kan man så regne med, og få en kobling der er optimeret på denne måde. Shimsning er en option.

Man kan kalde det tuning, trimning, eller blueprinting....hvis man er på kanten af det mulige, så kan dette sagtens være forskellem mellem go eller no-go.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Meget god info Henrik :) Det er noteret, men nok for omstændigt for mig :/

Jeg kører lige videre med min egne tanker..

Sintermatel.. det bider hårdere i svinghjulet og kan derfor holde mere moment korrekt?

Hvis jeg så sætter sintermetal med min nuværende trykfod (som har 30% højere fjedertryk) så vil jeg få en kobling der bider som en i h***** - men også en kobling som bliver hysterisk at styre lige hvor den går fra ikke at bide til den bider? Med andre ord en on/off kobling.

Men tager jeg en std. trykfod, så vil den være lettere at styre i det den kobler til men så holde det mindre moment?

Gad så vide om std. trykfod og sintermetal ikke er vejen frem..

Titel:
Mester Medlem

Nu har jeg kørt med mange forskellige koblinger, både almindelige opstammet, og med zintermetal, 3 pladet..

Og en orginal opstammet med zinermetal er altså ikke så meget on/off, selv konen klagede ikke over det i min starlet..

Eneste der har krævet lidt mere tilvending er min nuværende 3 pladet på min supra.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time