saveit skrev:
I misser desværre alle sammen lidt humlen i det her. Der er 2 ting i det:
For det første er der tale om endurance løb, dvs. henholdsvis 4 timers og 6 timersløb på fuld knald. Og her skal vi ikke TRO at det kan holde, vi skal så vidt muligt være sikre på at det kan holde. Derfor kører vi med lav kompression osv. Det har intet med gammeldags at gøre. Vi kører jo på standard indmad. Vi kan ikke presse den så meget at vi ikke ved om den kan holde eller ej. Der er en del penge på spil i hver løb, og vi gider ikke udgå efter 5 mins. Det skal bare spille.
For det andet er der tale om baneracing. Dvs. det kan godt være at min 1.2'er kan spoole en 250+ turbo, men det duer bare ikke. Der skal være bundtræk og der må ikke være nogen som helst turbotøven. Ellers kan vi simpelthen ikke hænge på. Vi er oppe imod meget konkurrencedygtige biler som f.eks. en Citroen C2 med 225 sugeheste. På en racerbane er det helt essentielt at man kan trække ud af svingene. Det er næsten ligegyldigt hvordan topfarten ser ud - det er mellemaccellerationerne det handler om.
Jakobs forslag med en GT2052 kan dog overvejes idet den er meget lig vores nuværende turbo, men med en smule større kompressor. Det kan overvejes, men pt. kører vi med den GT17 som mange andre har haft held med på det motorer her.
Jeg syntes modsat du misser humlen lidt

Du/i tror at en større turbo nødvendigvis giver jer problemer med turbotøven. Hvem siger det, i den skala vi her snakker om?. Der er mange måder at vokse på med en turbo, prøv også at kigge på kompressorsiden. Du er jo ikke ude i noget stort effekt-projekt. I har problemer i dag og har tydeligt underdimentioneret. Det er sammenligneligt med chiptuning på OEM motor. Folk kan heller ikke forstå de ikke får mere effekt - de lader jo +1bar. Glem lige spoolup-skyklapperne og så få dimensioneret/bygget rigtigt til formålet. Det er jo ingen ting vi snakker om for at få de 200hk.
I har samtidig valgt at bygge turbomotor efter trationel vis eller hvad lgs kalder "den gamle metode". Dvs. meget lavt kompression og højt tryk. Det som lgs anbefaler og som i bør kigge lidt på næste gang, det er at bygge tryk mere efter sugemotor. Dvs. byg efter sugeprincip/flow og dimensioner manifold, ekstern wg og turbo mere sekundært i systemet. Ekstremen er primært flow gennem STOR WG og sekundert genmem Turbo med lavt tryk.
Jeg anbefaler på ingen måde GT2052. Jeg bruger den som sammenligning på et nogenlunde enslydende kompressormap for at fortælle hvor lille turbo i har i dag. Den har SAMME kompressor (stort set) og turbinen rækker ingen steder til jeres formål IMO. Den vil ikke bringe jer videre IMO.
Jeg anbefaler en sådan turbo
http://www.powerpage.dk/node/67 eller tidligere nævnte som er nummeret størrere. Det vigtige er dimensioneringen og i vokser på begge sider. (Du kan tage turboen og køre den ind på rullefelt over et par timer. Er i utilfreds med spoolup-tiden OG effekten så tager PP den igen mod at i betaler fragten og lidt mønt/aftales afhængig af varighed)
Glem lidt den "konservative" holdning omkring større turbo. Lad være med kun at kigge på turbinesiden. Få dimensioneret korrekt. Hvis du vil ud af svingene og hænge på en 225 sugemotor, så nytter det ikke noget i bygger for småt fordi i frygter turbotøven. Den har i selv startet med via lav kompression
Mht. til holdbarhed - hvilken motor tror du der sveder mest, jeres motor med højt modtryk/ladetryk og lav ydelse <ELLER> den motor med lavt modtryk/lavere ladetryk og højere ydelse?