Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2010, 22:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
hvis i ønsker hurtig spool, hvorfor så ikke vælge en kuglelejeturbo. de findes rated fra 260 hk og op, så tag den mindste der. vil bestemt tro at i kan spole den ok hurtigt op

_________________
Brap brap brap...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2010, 09:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Burde bestemt ik være et problem at spole en 250+ turbo op på en 1.2'er.
Og en 1.2'er burde være frisk nok på at tage over 7k rpm i mine øre. Uden at kende motor tror jeg da ik 8k rpm er et problem.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2010, 12:36 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
I misser desværre alle sammen lidt humlen i det her. Der er 2 ting i det:

For det første er der tale om endurance løb, dvs. henholdsvis 4 timers og 6 timersløb på fuld knald. Og her skal vi ikke TRO at det kan holde, vi skal så vidt muligt være sikre på at det kan holde. Derfor kører vi med lav kompression osv. Det har intet med gammeldags at gøre. Vi kører jo på standard indmad. Vi kan ikke presse den så meget at vi ikke ved om den kan holde eller ej. Der er en del penge på spil i hver løb, og vi gider ikke udgå efter 5 mins. Det skal bare spille.

For det andet er der tale om baneracing. Dvs. det kan godt være at min 1.2'er kan spoole en 250+ turbo, men det duer bare ikke. Der skal være bundtræk og der må ikke være nogen som helst turbotøven. Ellers kan vi simpelthen ikke hænge på. Vi er oppe imod meget konkurrencedygtige biler som f.eks. en Citroen C2 med 225 sugeheste. På en racerbane er det helt essentielt at man kan trække ud af svingene. Det er næsten ligegyldigt hvordan topfarten ser ud - det er mellemaccellerationerne det handler om.

Jakobs forslag med en GT2052 kan dog overvejes idet den er meget lig vores nuværende turbo, men med en smule større kompressor. Det kan overvejes, men pt. kører vi med den GT17 som mange andre har haft held med på det motorer her.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2010, 19:21 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
saveit skrev:
I misser desværre alle sammen lidt humlen i det her. Der er 2 ting i det:

For det første er der tale om endurance løb, dvs. henholdsvis 4 timers og 6 timersløb på fuld knald. Og her skal vi ikke TRO at det kan holde, vi skal så vidt muligt være sikre på at det kan holde. Derfor kører vi med lav kompression osv. Det har intet med gammeldags at gøre. Vi kører jo på standard indmad. Vi kan ikke presse den så meget at vi ikke ved om den kan holde eller ej. Der er en del penge på spil i hver løb, og vi gider ikke udgå efter 5 mins. Det skal bare spille.

For det andet er der tale om baneracing. Dvs. det kan godt være at min 1.2'er kan spoole en 250+ turbo, men det duer bare ikke. Der skal være bundtræk og der må ikke være nogen som helst turbotøven. Ellers kan vi simpelthen ikke hænge på. Vi er oppe imod meget konkurrencedygtige biler som f.eks. en Citroen C2 med 225 sugeheste. På en racerbane er det helt essentielt at man kan trække ud af svingene. Det er næsten ligegyldigt hvordan topfarten ser ud - det er mellemaccellerationerne det handler om.

Jakobs forslag med en GT2052 kan dog overvejes idet den er meget lig vores nuværende turbo, men med en smule større kompressor. Det kan overvejes, men pt. kører vi med den GT17 som mange andre har haft held med på det motorer her.


Jeg syntes modsat du misser humlen lidt :wink: Du/i tror at en større turbo nødvendigvis giver jer problemer med turbotøven. Hvem siger det, i den skala vi her snakker om?. Der er mange måder at vokse på med en turbo, prøv også at kigge på kompressorsiden. Du er jo ikke ude i noget stort effekt-projekt. I har problemer i dag og har tydeligt underdimentioneret. Det er sammenligneligt med chiptuning på OEM motor. Folk kan heller ikke forstå de ikke får mere effekt - de lader jo +1bar. Glem lige spoolup-skyklapperne og så få dimensioneret/bygget rigtigt til formålet. Det er jo ingen ting vi snakker om for at få de 200hk.

I har samtidig valgt at bygge turbomotor efter trationel vis eller hvad lgs kalder "den gamle metode". Dvs. meget lavt kompression og højt tryk. Det som lgs anbefaler og som i bør kigge lidt på næste gang, det er at bygge tryk mere efter sugemotor. Dvs. byg efter sugeprincip/flow og dimensioner manifold, ekstern wg og turbo mere sekundært i systemet. Ekstremen er primært flow gennem STOR WG og sekundert genmem Turbo med lavt tryk.

Jeg anbefaler på ingen måde GT2052. Jeg bruger den som sammenligning på et nogenlunde enslydende kompressormap for at fortælle hvor lille turbo i har i dag. Den har SAMME kompressor (stort set) og turbinen rækker ingen steder til jeres formål IMO. Den vil ikke bringe jer videre IMO.

Jeg anbefaler en sådan turbo http://www.powerpage.dk/node/67 eller tidligere nævnte som er nummeret størrere. Det vigtige er dimensioneringen og i vokser på begge sider. (Du kan tage turboen og køre den ind på rullefelt over et par timer. Er i utilfreds med spoolup-tiden OG effekten så tager PP den igen mod at i betaler fragten og lidt mønt/aftales afhængig af varighed)

Glem lidt den "konservative" holdning omkring større turbo. Lad være med kun at kigge på turbinesiden. Få dimensioneret korrekt. Hvis du vil ud af svingene og hænge på en 225 sugemotor, så nytter det ikke noget i bygger for småt fordi i frygter turbotøven. Den har i selv startet med via lav kompression :wink:

Mht. til holdbarhed - hvilken motor tror du der sveder mest, jeres motor med højt modtryk/ladetryk og lav ydelse <ELLER> den motor med lavt modtryk/lavere ladetryk og højere ydelse?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2010, 23:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Nu ved jeg ikke hvor i landet i befinder jer ,eller hvad i har af muligheder på det felt i måler på,eller hvornår bilen skal være klar til at køre løb

På mit felt kan der logges tryk- vaccum-afr-trykdiff.-temp-volt-4gasmåler,op til 13 kanaler + gasmåler på et rul

Hvis i tager mod Jakobs tilbud om at prøve en anden turbo,kunne det være rigtigt spændendene at lave nogle målinger med begge turboer,for sammenligning

Helt gratis vil jeg nok ikke gøre det ,men lidt mønt til kaffekassen kan måske gøre det

Jeg bor på nordfyn
Mvh
Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 12:03 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
Jeg er for så vidt enig i alt hvad du skriver Jakob. Men jeg synes den lille GT17 faktisk leverer pænt, og vi har maks nm ved omkring 4000 hele vejen til begrænseren. Dog falder den svagt de sidste 500 omdrejninger.

Problemet med at skifte turbo nu midt i det hele er at hele udstødningssystemet nu er lavet til GT17 turboen. Dvs. udstødningsflanchen på udgangen fra turbinesiden er rund med 3 bolte, så vi kan ikke sådan videre bytte ud med den turbo du henviser til. Jo så skal vi lave det hele om nu, men hvis vi så ikke er tilfreds med spoolup så er det for sent at lave om igen.

Nu snakker du om at få tingene dimensioneret, men jeg VED at en GT17 passer fremragende til formålet. Du og jeg snakkede endda om det dengang jeg først gang introducerede dig for projektet, og der blev vi også enige om at hvis man kigger på turboens map så ligger vores motor meget tæt på bullseye. Og den bruges f.eks. også af CI-tuning i UK som måske er den største leverandør/producent af turbokits og tilbehør til peugeot og citroen. Den bør kunne levere de 200hk. Og vi er meget tilfredse med det nuværende map og den nuværende spoolup, så det er derfor vi tøver lidt med udskiftning af turboen (plus at det kræver en større ændring af det nuværende setup).

Fremadrettet er der dog planer om at hæve kompressionen til lige omkring 9:1, smedede stempler og plejlstænger, samt en turboknast uden overlap. Dette gør vi fordi motoren formentlig er smeltet indvendig efter gårsdagens testdag på padborg park. Dette skete da køreren af bilen glemte at holde øje med turbotrykket. Slangen til aktuatoren var smeltet pga en strip der af en eller anden grund løsnede sig, så motoren fik alt det ladetryk den kunne æde (den har været oppe på godt 2 bar). Dyserne har dog ikke kunnet følge med op til mere end ca. 1.8 bar så motoren er formentlig færdig. Det lyder i hvert fald ikke som om der er særlig meget kompression på. Den kørte ellers pisse godt i de første 6-7 timer af træningen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 12:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
saveit skrev:
Nu snakker du om at få tingene dimensioneret, men jeg VED at en GT17 passer fremragende til formålet.


HRøøm Hømmmmm host host

Syntes jeg kan huske noget andet?
Nåh ja her er det:
Citat:
Flanchen mellem turbo og manifold er forskellig. Flanchen er en T25. Men den invendige form på den flanche der sidder på manifolden er firkantet hvor den flanche der sidder på turboen er rund indvendig. Dvs. på begge sider af det runde hul ind til turboen er der ca. 1 cm. Dvs. luften fra udstødningen rammer en kant på begge sider af hullet ind til turboen. Det må give et forholdsvis højt modtryk der træder mere i kræft jo mere power vi forsøger at proppe igennem den. Jeg kunne derfor forestille mig at der ved 0.5 bar stadig er lidt nok modtryk til at opnå et nogenlunde flow, men når vi så forsøger at stoppe mere luft igennem så bliver modtrykket for stort til at den kan komme af med luften ordentligt. Hvad siger i til det? Ellers kan jeg ikke selv spotte problemet idet den jo leverer god power ved 0.5 bar.


Uanset så er det vel heller ikke noget der nedsætter levetiden, at man som minimum matchporter overgangen til tuboen :coffee:

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 12:29 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
Indlæg: 29
Den passer fremragende til formålet størrelsesmæssigt Per! Jeg snakker ikke om de flancheproblemer, for der har du ret, der skal den pudses lidt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 16:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
natmekanikeren skrev:
Nu ved jeg ikke hvor i landet i befinder jer ,eller hvad i har af muligheder på det felt i måler på,eller hvornår bilen skal være klar til at køre løb

På mit felt kan der logges tryk- vaccum-afr-trykdiff.-temp-volt-4gasmåler,op til 13 kanaler + gasmåler på et rul

Hvis i tager mod Jakobs tilbud om at prøve en anden turbo,kunne det være rigtigt spændendene at lave nogle målinger med begge turboer,for sammenligning

Helt gratis vil jeg nok ikke gøre det ,men lidt mønt til kaffekassen kan måske gøre det

Jeg bor på nordfyn
Mvh
Otto





JakobM skrev:
Jeg anbefaler en sådan turbo http://www.powerpage.dk/node/67 eller tidligere nævnte som er nummeret størrere. Det vigtige er dimensioneringen og i vokser på begge sider. (Du kan tage turboen og køre den ind på rullefelt over et par timer. Er i utilfreds med spoolup-tiden OG effekten så tager PP den igen mod at i betaler fragten og lidt mønt/aftales afhængig af varighed)




Begge meget pæne tilbud og komme med...!


saveit, vis man altid følger i andres fodspor, så kommer man aldrig forrest :)
Og når man køre motorløb, så køre man vel for og komme forrest?
Vis jeg var dig, så ville jeg da tage imod de 2 meget fine tilbud.
Syntes med disse 2 tilbud, at powerforum viser sig fra en af de rigtig pæne sider, og er noget powerforum kan være rigtig stolt af.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 16:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
natmekanikeren skrev:
Nu ved jeg ikke hvor i landet i befinder jer ,eller hvad i har af muligheder på det felt i måler på,eller hvornår bilen skal være klar til at køre løb

På mit felt kan der logges tryk- vaccum-afr-trykdiff.-temp-volt-4gasmåler,op til 13 kanaler + gasmåler på et rul

Hvis i tager mod Jakobs tilbud om at prøve en anden turbo,kunne det være rigtigt spændendene at lave nogle målinger med begge turboer,for sammenligning

Helt gratis vil jeg nok ikke gøre det ,men lidt mønt til kaffekassen kan måske gøre det

Jeg bor på nordfyn
Mvh
Otto





JakobM skrev:
Jeg anbefaler en sådan turbo http://www.powerpage.dk/node/67 eller tidligere nævnte som er nummeret størrere. Det vigtige er dimensioneringen og i vokser på begge sider. (Du kan tage turboen og køre den ind på rullefelt over et par timer. Er i utilfreds med spoolup-tiden OG effekten så tager PP den igen mod at i betaler fragten og lidt mønt/aftales afhængig af varighed)




Begge meget pæne tilbud og komme med...!


saveit, vis man altid følger i andres fodspor, så kommer man aldrig forrest :)
Og når man køre motorløb, så køre man vel for og komme forrest?
Vis jeg var dig, så ville jeg da tage imod de 2 meget fine tilbud.
Syntes med disse 2 tilbud, at powerforum viser sig fra en af de rigtig pæne sider, og er noget powerforum kan være rigtig stolt af.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team