Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 23:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 maj 2009, 16:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Mads B (dk) skrev:
Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 maj 2009, 16:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
JerrilD skrev:
Mads B (dk) skrev:
Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)


AFM: Plejer være med klap i rør..
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør.
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2009, 08:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Supra MK4 skrev:
JerrilD skrev:
Mads B (dk) skrev:
Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)


AFM: Plejer være med klap i rør..
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør.
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold



AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2009, 16:13 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 19 aug 2009, 21:02
Indlæg: 57
vil det sige at man kan fjerne sit AFM og nøjes med at køre med den indbyggede map sensor som sidder i megasquirtboxen??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2009, 17:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Mads B (dk) skrev:

AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand


Er en MAF egentlig ikke mere præcis end en MAP ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2009, 20:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
2fat2fly skrev:
Mads B (dk) skrev:

AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand


Er en MAF egentlig ikke mere præcis end en MAP ?


For diesel - imho nej.

Klart de fleste Euro4 biler kører med smokemap styret efter MAP, Euro 3 kører efter MAF.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 feb 2010, 14:00 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
en golf 3 1.8 køre da med map. der er ihvert fald ingen luftmasse eller mængde på indsugningsrøret.

men ligeså snart det er en GTI eller VR6 så er det med AFM, hvorfor? så må de vel være mere rpæcis?

på forhånd tak :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 feb 2010, 15:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Golf-3 skrev:
en golf 3 1.8 køre da med map. der er ihvert fald ingen luftmasse eller mængde på indsugningsrøret.

men ligeså snart det er en GTI eller VR6 så er det med AFM, hvorfor? så må de vel være mere rpæcis?

på forhånd tak :)

http://www.biat.uni-flensburg.de/msc/ue ... tronic.htm
Ifølge denne side, så kører mono-monotronic efter alpha-n (omdrejninger og gasspjældsvinkel), som er en ret primitiv styrings-algoritme.[/quote]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team