Først og fremmest: Jeg overvejede også det med rulning - men jeg synes ikke rigtigt det er besværet værd. Hvad er det lige man "sparer" ift. at sprøjte? Pistolen? Den koster få hundrede kroner... Lakken? Heller ikke vildt dyr...
og det tager simpelthen så lang tid med rulle...
Jeg har forsøgt mig med det, men synes ikke jeg kunne finde fordele.
Mark J skrev:
slibe den ned .. male et lag, stille og roligt .. og så give den lag for lag indtil jeg syntes det dækker .. og så have noget klar lag..
Er det mening jeg skal slibe mellem hvert lag jeg giver den ?

Autolak males normalt vådt-i-vådt, med den her "flash time" indimellem. Så skal det være dækkende. Derfor ingen slibning imellem.
Mht. klarlak, så er der forskel på "systemerne". Noget er single-coat. Dvs. det er en basisfarve, og den giver man med et antal gange (de 2-3 stykker), og så er det ikke meningen at man giver klar ovenpå.
Andre er 2-lags systemer (ikke at forveksle med 2-komponent som de generelt alle er), hvor man lægger farve på først i et antal lag (igen vådt-i-vådt), og derefter et eller to lag klarlak. Jeg har aldrig prøvet med 2-lags, men generelt er metalliclakker 2-lags, og i det hele taget er moderne malinger 2-lags.
De er dog dyrere, og kræver angiveligt mere af maleren (dig!).
Jeg holder mig således til den 2-komponente "lastvognsmaling", som er noget akryl-et-eller-andet giftigt helvede som man bare kaster på, og så er det det.
Det er også noget billigere...
Citat:
Wildert: Hvad har det kostet dig at male din golf?

10.000 eller 1000 ?
Ja, øh... det kommer lidt an på hvad vi regner ind i det.
Tror jeg har købt for ca. 800 kr. maling. Jeg havde så den rigtige fortynder allerede, men det er max. 100 kr. jeg har sparet der.
Så er der vel brugt for nogle hundrede kroner slibematerialer. Dels alm. sandpapir, og så nogle nylonslibeark (lidt ala en køkkenskuresvamp) som Biltema har. De er ret gode til noget der mest bare skal ridses op, og til at komme ind i kroge med.
Så det er lidt over 1000 kr, og der har været nok til udvendigt, indvendigt, samt forskærm/kofanger. Men der er ikke møj tilbage af malingen efterhånden.
Så er der lidt ekstra i form af værktøjet. Men det har man jo til senere. Men der er en kompressor til 3000 kr. (Jetta'en blev malet med to af de små 2 hk. kompressorer sat sammen - men for satan de havde travlt

), en sprøjtepistol til ca. 300 kr., trykslange, vandudskiller og trykregulator til måske 300 kr. i alt, åndedrætsværn til under 200 kr., for ca. 100 kr. blandede pressenninger... nogle hundrede til afdækningspapir (MEGET bedre end det tynde plastik man tit bruger når man maler vægge indendørs! - det tynde er ikke godt i kombination med trykluft, da det blafrer til højre og venstre) og malertape.
Og ja... øh... kan ikke lige komme i tanke om mere

...
Men planlægning er nøgleordet

.