Jeg ville gøre som du påtænker, alternativt holde den i samme diameter efter kollektoren.
Dvs. samle 2 x 4 38mm til 2 x 51mm, alternativt holde samme diameter.
Du kan regne på hvad 38mm svarer til i udstødningsventil og løft efter tidligere anført GF-fingerregel. Det er som sagt blot en fingerregel som angiver størrelsesbehovet inden for en træskolængde.
Hvordan ser det regnestykke så ud med 51mm vs. 38mm. Jo, hvis vi havde 4 udstødningstakter på en gang så ville selv 51mm være alt for lille. Men det har vi jo ikke

. Den skyder en af gangen. Dvs. hvis diameteren på røret, efter du samler de 4 x 38mm rør, er 51mm rør, så vil hastigheden falde ved hver puls i de lavere omdrejninger i det rør som er 51mm. Men du vil så samtidig også være bedre rustet for modtryk længere oppe i rpm i røret med 51mm. Den skyder som sagt kun en cyl. Husk på at det er i turbinen at du får hastigheden op/tilbage hvis du anvender 51mm. Arealet for 38mm giver 1134mm2 og arealet for en enkelt T3 splitindgang 30x40 (her oplyst), ja det giver 1200mm2. Så 38mm passer som hånd i handske til T3 splitpuls. Scaler din 51mm langsomt ned så den passer i T3 splithullet. Jeg vil holde afstanden med røret på de 51mm så kort som muligt og samtidig med så langt lige stykke inden turbineindgang som muligt.
Skal det være til phd-afgangseksamen og udregnes helt teoretisk korrekt, så er der mange flere parametre som skal ind for at regne diameter. Det er knastprofil, rpm, ønsket arbejdsområde, flow i top, rørlængder osv osv. Men det er ikke opgaven her IMO. Jeg ville bruge 51mm til dit pulssystem.
Hvis du har adgang til "Garagefuskerne" så ligger der også lidt billeder der inde på en V6'er med 2 x 51mm til T4. Splitpuls i T3 eller T4, det gør som sådan ikke opgaven anderledes, blot som nævnt, at rørene skal scales over lidt længere afstand og der skal skæres lidt mere udsnit.