JakobM skrev:
Lyder som om du har lidt interesse for det frem for bare at vil have nogle nemme heste fordi du har hørt at......
Forudsætning for at det skal lykkedes er at bilen i forvejen har indsprøjtning og et kompressionsforhold der ikke er alt for højt.
Hvad er dit kompressionsforhold?
Dit ladetryk vil afhænge af hvornår du løber ind i detonation (tændingsbanken). Og det er primært tændingen som du får udfordring med her. Men har du mod på det og lyst til at lære, så er det bare at kaste dig ud i det.
Væsentlige ting:
Minimum et tilskudssystem (MF2 eller lignende) - det er must!!
Måling på blandingen, evt. bare narrow lambda for at sikre du er godt over AFR 14.7 / lambda 1 under tryk
Turbomanifold
Turbo
Intercooler (afhjælper dine udfordringer med detonation)
Du kan være heldig du kan bibeholde dine standard dyser med det ønske/begrænsning i ladetryk (det ser du når du læser på lambda), pumpen burde kunne følge med de 0,6 bar.
En brugt motor kan være fint legetøj til lav-budget første-gangs-turbo eksperiment. Og så længe du tænker dig om mht til blandingen og tændingsbanken, ja så kan du være fint heldig at du får et spændende resultat. Men det er klart du gør det noget vanskelig at tæmme tændingsbanken ved ikke at kunne styre tændingen.
Turbomanifolden skal du bygge med så lange rør som muligt for at få mindst mulig modtryk (modtryk fremmer tændingsbanken). Dertil vælge en turbo med forholdsvis stor turbine, gerne en med T3 turbine. Igen for at få mindst mulig modtryk.
Klø på

og først og fremmest spørg!
Mange tak for de fine ord .. det er dejligt at se ikke alle er negative når vi er nogle stykker der vil prøve kræfter med det umuligt
Jeg havde os regnet med at lave en turbo manifold selv. og så havde jeg kigget lidt på MegaSquirt eller hvad det nu er, det hedder for skulle jeg smadre motoren kan jeg jo altid flytte det over på en anden. jeg har ikke noget imod at invistere i større dyser, men det er jo UMULIGT at få dele til sådan en gammel bil.. Jeg har brugt tons vis af timer på at søge på google uden det store held..
Jeg havde kigget lidt på denne
http://turbomotor.dk/index.html?target= ... ml&lang=da da jeg os skal holde en nogen lunde budget .. men det regner jeg med at kigger meget nærmere på når jeg kommer til at skal købe ind ..
Ang. intercooler, havde jeg i tankerne jeg ville se om jeg kunne finde en fra en Audi A3 Turbo og låne den ? .. ved ikke om det er helt hen i vejret ?
Mit kompressionsforhold, er standard.. jeg har lige sprunget i min standard toppakning og har da en meget STÆRK idé om at lave mig en kobber toppakning .. og så lave den på 2 mm istedet for 1mm (Standard toppakning er 1 mm .. ) .. har dog ikke lige regnet på hvor meget det vil hjælpe på kompressionsforholdet ..
Desværre er jeg typen der går og tænker på noget et stykke tid før jeg hopper i det .. så derfor har jeg tons vis af idés som jeg skal have undersøgt før jeg går igang ..
Jeg gør rigtigt godt brug af powerpage´s artikler ang. turbo ombygning .. de er bare FANTASTISKE!
