Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 23:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2008, 15:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
luske skrev:
Mads B (dk) skrev:
Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D


ehh er kompressoren ikke også før turboen på det pic VAG-mekaniker smed ??
er det forresten sådan TFSI hænger sammen ??

MVH Luske


ehh prøv at læse Mads's første indlæg .. hans ide var turboen før komperssoren .. dvs. modsat af det billedet VAG har oploaded

og til spørgsmål 2 .. nej TFSI er Turbo og direkte indsprøjtning (Turbo Fuel Stratified Injection)

TSI er med Turbo og kompressor.. tror det står for.. Turbo Supercharged Injection .. men det burde egentligt være TSFSI da jeg også mener den har FSI indsprøjtning .. den har hverfald direkte indsprøjtning

Et lille forsøg på at forklarer Stratified..:

Stratified er det modsatte af homogen.. dvs benzingasblandingen ikke er blandet lige som en alm motor der køre med en homogen gas blanding .. eller forsøger at få det .. selvom resultatet ofte er en ret uhomogen blanding.
stratified forbrænder i "lag" på "forsiden" af den indsprøjtede brændstofs "kugle/kegle" hvor ilten møder brændstoffet ... ligesom en diesel med direkte indsprøjtning
den almindelige brændstofsmotor skal dog stadigt have en gnist til at antænde blandingen .. derfor sidder dysen også så toppen af indsprøjtnings "keglen/kuglen" peger overimod tændrøret (dysen sidder midt under indsugningsventilerne ved cylindervæggen)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2008, 15:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Mads B (dk) skrev:
Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D

Der er heller ikke noget magnet kobling på den kompressor som sidder på TSI motor, den sidder på vandpumpen som er den "mellem" aksel som skal drive kompressoren!

TSI motor har kompressor OG turbo!
TFSI har "kun" turbo :wink:
Begge motor har dysen i forbrændningskammeret, som kører med meget åben gasspjæld ved dellast!!! :coffee:
De har 7 forskellige måder at lave indsprøjtning på , en af dem er et sprøjt efter gnist hvis der har været tændningsbanken :reading:

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 aug 2008, 19:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
VAG<--

jo det kan jeg se ud fra billedet.... men det er nok nemmere at montere en på kompressoren end at lave en mellem aksel

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2008, 10:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Nu har jeg været ved at søge på på spec på IHI lysholm kompressor og jeg har fundet ud af den giver 1000c per omdr og max 15000omdr.

jeg har også fundet et Map på dens storebror som giver 1200cc/omdr

http://members.cox.net/sciberpunkt/diag ... 1200ax.pdf
Ud fra dette er den ihvertfald ikke stor nok til at køre alene :-)



Men 0.7bar@7700 = 12500omdr på kompressoren teoretisk = 1:1.62 overdrive

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2008, 13:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
IHI laver de pågældende skruekompresorer på licens... LYSHOLM selv laver dem større, dvs op til måske 3000hk..! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2008, 19:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
VAG mekaniker skrev:
Mads B (dk) skrev:
Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D

Der er heller ikke noget magnet kobling på den kompressor som sidder på TSI motor, den sidder på vandpumpen som er den "mellem" aksel som skal drive kompressoren!

TSI motor har kompressor OG turbo!
TFSI har "kun" turbo :wink:
Begge motor har dysen i forbrændningskammeret, som kører med meget åben gasspjæld ved dellast!!! :coffee:
De har 7 forskellige måder at lave indsprøjtning på , en af dem er et sprøjt efter gnist hvis der har været tændningsbanken :reading:


ahh ok på den måde :D det er ikke pissenemt at finde rundt i alle de bogstavkombinationer :D
men takker for forklaringen 8)

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2008, 09:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
LQS <---

ja de laver nogen ordenlig banditter, men jeg må nøjes med den licens IHI lysholm 1000cc/omdr jeg har liggende..... det skal nu nok også blive godt :D

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2008, 10:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
lige de 3 ideer der har været oppe og vende

Den nemmeste da der ikke er nogen magnet kobling på
Billede

Det ser fornuftig ud og virker på WV ;-), men jeg skal bygge en magnet kobling på....men giver sikkert flere hk da der ikke er tab i kompressoren
Billede

lancia delta ideen, jeg kan bedre lide de andre
Billede

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2008, 14:27 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kender du målet for effekt?

Virker som en meget omstændig måde at få en ret beskeden ydelse, men måske jeg tager fejl...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2008, 16:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Mads B (dk) skrev:
lige de 3 ideer der har været oppe og vende

Den nemmeste da der ikke er nogen magnet kobling på
Billede

Det ser fornuftig ud og virker på WV ;-), men jeg skal bygge en magnet kobling på....men giver sikkert flere hk da der ikke er tab i kompressoren
Billede

lancia delta ideen, jeg kan bedre lide de andre
Billede


Lancia Delta S4 er faktisk din tegning nr 1 der mangler blodt en til IC mellem turbo ud og kompressor ind .. samt en dumpvalve fra efter kompressoren tilbage til turbo ind
Billede



her er lidt info fra en der har lavet en 20v 4agzte'er .. hvis du ikke allerede har læst det .. http://www.geocities.com/motorcity/lane/1231/20-valve.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team