luske skrev:
Mads B (dk) skrev:
Jo det ser interresant ud

..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..
Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr.

ehh er kompressoren ikke også før turboen på det pic VAG-mekaniker smed ??
er det forresten sådan TFSI hænger sammen ??
MVH Luske
ehh prøv at læse Mads's første indlæg .. hans ide var turboen før komperssoren .. dvs. modsat af det billedet VAG har oploaded
og til spørgsmål 2 .. nej TFSI er Turbo og direkte indsprøjtning (Turbo Fuel Stratified Injection)
TSI er med Turbo og kompressor.. tror det står for.. Turbo Supercharged Injection .. men det burde egentligt være TSFSI da jeg også mener den har FSI indsprøjtning .. den har hverfald direkte indsprøjtning
Et lille forsøg på at forklarer Stratified..:
Stratified er det modsatte af homogen.. dvs benzingasblandingen ikke er blandet lige som en alm motor der køre med en homogen gas blanding .. eller forsøger at få det .. selvom resultatet ofte er en ret uhomogen blanding.
stratified forbrænder i "lag" på "forsiden" af den indsprøjtede brændstofs "kugle/kegle" hvor ilten møder brændstoffet ... ligesom en diesel med direkte indsprøjtning
den almindelige brændstofsmotor skal dog stadigt have en gnist til at antænde blandingen .. derfor sidder dysen også så toppen af indsprøjtnings "keglen/kuglen" peger overimod tændrøret (dysen sidder midt under indsugningsventilerne ved cylindervæggen)