Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 03:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: østjylland, horsens
HenrikGM skrev:
Flere ting der går galt. Een af de værste er at du kun har 7mm imellem boringerne. Når du har boret den har du kun 5,5mm imellem. Stiller store krav til toppakning og motorstyring, ISÆR hvis du skal have vildt moment fra bunden.
ja jeg kan godt følge dig, men hvis en standart krumtap fra en 2,0 passer lige over i en 1,8 hvor det kun er slaglængden der er til forskel, så må en standart 2,0 (golf 3 2,0 ABF eller en 2,0TFSI i golf 5) da have de der 5,5mm imellem som du er inde på jo? og de køre da udenvidder problemer med endel tryk på osv. ellers ville sådan en krumtap jo ikke passe over i eller hva?
Citat:

std bunden før den bliver opboret kan lave 400hk ret komfortabelt(med andre plejlstænger).

Hvad angår topstykke, så er det en motor hvor der kan gøres både fra og til med det topstykke. Du kan få høj topydelse, eller masser af bundydelse, afhængigt at hvilket af de to design du vælger.
Det vil nok kunne lade sig gøre at tage det lille topstrykke og ændre det lidt til en meget højere topydelse, og stadigt bevare en masse bund.
jeg vil have mellem træk, jeg ved mange der laver 1,8T med stor turbo har træk fra 4000-4500 omdr og op til 8500-9000, men det er bare ikke det jeg vil lave, det skal jo ikke bare være lige som alle andre gør jo, jeg skal ikke lave en drag motor, det er en hverdags bil der skal bruges i det dagli, så den skal bare have mere mellemtræk 2500-5500 omdr (6500 omdr max)
Citat:

Med respekt for dit ønske om at bygge en 1,8T om til 2liter, så tror jeg dine penge er laaangt bedre givet ud ved at holde dig fra den ombygning, og få effekten på en mere skudsikker bund.
Jeg har et af mr.EfterZs topstykker liggende med et hul imellem cyl2 og 3. Indikationen er tydelig at der nok ikke er for meget gods imellem væggene, så fjerne yderligere 1,5mm eller ~20% af godset er måske ikke det bedste alternativ.

Fuld tryk før 3000rpm, og en motor der skal lave mindst340hk i første omgang, senere mere er et meget ambitiøst mål, der stiller krav til den undermotor. Meget lettere gennemførligt med flere rpm, og meget nemmere at få til at holde sammen.

jeg er da klar over at hvis man bare køber en støbt turbomanifold, en gt3071 turbo og laver lidt rør og en stor fmic med 3" udstødning 4dyser der passer i størrelse og stor luftmasse måler nogle kolder tændrør og en tur forbi RH til en indkøring så laver man måske 450-500hk fra 4500omdr og op til måske 8000 omdr elelr mere, men til daglig køre man bare ikke i de omdrejninger, jeg vil da have moment og effekt i det område jeg køre i.
igen, det er ikke topeffekt og racer motor jeg går efter, jeg vil have mellemtræk og moment i det område man nu køre en motor i til dagli og til kvik landevejs kørsel. jeg skal ikke sætter 402m tider eller noget.

jeg er meget glad for at få inputs og erfaringer fra jer der sikkert hare prøvet en del forskellige ting. men jeg er ikke sikker på i kan følge mig i hvad det er jeg vil. jeg laver ikke en motor og der efter ser hvad jeg for ud af det, nej det jeg vil er at se hvad jeg vil have som resultat når jeg er færdig og ud fra det bygge motoren. og for at få mit resultat er jeg kommet frem til jeg skal have større motor vol, for at spoole turboen lidt tidliger for at nå mit mål.

og for at vende tilbage til mit første spørgsmål (hvis jeg nu skulle vælge at gøre det):
hvordan skal sådan en blok bores op hvis den skal bores? -er det bare at bore den uden vidder, eller skal der spændes en klods oven på for at man kan spænde det op ligesom hvis topstykket sad på eller skal den varmes op før man bore osv, kort sagt hvordan skal den bores hvis den skal bores?

Senest rettet af allan_84 03 aug 2008, 17:43, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
køb en diesel ;-) :lol: :lol:

Titel:
Junior Medlem

DorkVonWaterfall skrev:
køb en diesel ;-) :lol: :lol:

jaa kunne jeg jo godt, men en diesel dør jo lige efter 3000-3500 omdr... så der ikke mere pust tilbage i dem jo, næsten lige meget hvad man gør. så det er ikke det jeg vil.

Titel:
Junior Medlem

michael f skrev:
alternativt har nordicturbo et strokerkit til 18t motoren..

måske man kunne kontakte dem og få specifikationer på diameter på stempler mv.

http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=65

har snakket med en der fra, og de vil ikke ud med hva spec de har, så skal jeg købe det. men hvorfor give 19.000-25.000 kr for en tap, 4stænger og 4 propper når man kan laver det til under det halve selv.

hvis man har set lidt på størrelser i slaglængde og stempel størrelser på en vw/audi, så ved man at 1984 ccm som deres stroker kit er på, jo er slaglængde og boring spec fra en standart 2,0 motor,, 1984ccm og det er lige precis det jeg vil lave jo.

smedet stempler til længer slaglængde 4500kr
smedet pejlstænger 2700kr
smedet krumtap fra en hugger motor (måles selvfølgelig efter for slid) ??kr
opboring ca. 500kr pr hul (ikke 100% sikker på prisen)
og et sæt nye lejer og pakninger.

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Hvordan den skal bores ved de højst sandsyneligt ved det cylinderservice hvor du vil ha det gjordt.

S3 Optimeret

Titel:
Moderator

Et superseriøst værksted vil bore og hone motoren med stressplade, toppakning og driftvarm kølevand under tryk. Det er rasende dyrt, men garanterer dig runde cylindre bagefter. Nødvendigt eller ej, må være op til dig at afgøre. Jeg kan ikke se det stunt kan laves rigtigt til noget i nærheden af 500kr pr cylinder. Hvis det kan, så hit med nummeret til dem!
:up:
Tænker næppe VW har gjort andet end af flæske 4 huller i blokken og så var det det. Cylindervæggens overflade, DEN har de helt sikkert 110% styr over hvordan ser ud. Igen; hvis du kan finde et cylinderværksted der har teknologien til at genskabe VWs originale overflade,bare lidt større og til ~500kr, så hit med nummeret.

Hvad angår ultralydstesten, så kan jeg se at et originalt VW topstykke, både APU og AEB, har ganske meget coreshift. 2mm er ikke så usædvanligt. Hvis blokken har samme tolerance på cylindervæggen, så bliver det ganske tyndt i den ene side når du borer +1,5mm. Du skal overveje om du vil løbe risikoen ihvertfald.

Det du skal have er en høj sugemotoreffekt meget tidligt. dvs masser af gashastighed meget tidligt, dvs stort topstykke udelukket. Lille top vil begrænse din effekt, da du når en tårnhøj gashastighed ret tidligt => begrænset på RPM. Du mangler nok mest af alt et topstykke midt imellem stort og lille.

God afstemt manifold vil nok være et must. Jeg er ikke sikker på du kan købe een der passer til dine ønsker, uden at begrænse motoren for tidligt, eller komme "på" for sent.

Husk nu een meget væsentlig ting: Det er IKKE motorens slagvolumen der spooler din turbo op i fart.

Kombinationen af tidligt moment og høj effekt skal helt klart ind under ekstrem kategorien. Den kombination er meget hårdt ved grejet.

Meget interessant projekt. Får vi en bygge-tråd at se, så man kan se hvordan det skrider frem?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

HenrikGM skrev:
Et superseriøst værksted vil bore og hone motoren med stressplade, toppakning og driftvarm kølevand under tryk. Det er rasende dyrt, men garanterer dig runde cylindre bagefter. Nødvendigt eller ej, må være op til dig at afgøre. Jeg kan ikke se det stunt kan laves rigtigt til noget i nærheden af 500kr pr cylinder. Hvis det kan, så hit med nummeret til dem!
:up:
de 500kr per cyl er kun hvad jeg har hørt fortalt af andre det ikke noget jeg ved elelr noget, bare hvad folk siger det "normalt" koster
Citat:

Tænker næppe VW har gjort andet end af flæske 4 huller i blokken og så var det det. Cylindervæggens overflade, DEN har de helt sikkert 110% styr over hvordan ser ud. Igen; hvis du kan finde et cylinderværksted der har teknologien til at genskabe VWs originale overflade,bare lidt større og til ~500kr, så hit med nummeret.

Hvad angår ultralydstesten, så kan jeg se at et originalt VW topstykke, både APU og AEB, har ganske meget coreshift. 2mm er ikke så usædvanligt. Hvis blokken har samme tolerance på cylindervæggen, så bliver det ganske tyndt i den ene side når du borer +1,5mm. Du skal overveje om du vil løbe risikoen ihvertfald.
jeg skal ikke kunne afvise at du sikekrt har rat, men da jeg er af meget nysgerrig natur bliver jeg nød til at undersøge alle de muligheder jeg mener kan være noget godt i. men jeg er meget sikker på at denne mindre afstand mellem vækene er hvad der standart er på en alm 2,0 motor da der ikke er større afstand mellem pejllejer/pejlstængerne fra 1,8L til 2,0L standart, hvis en standart 2,0L motor havde tykkervæge ville derj o være større afstand mellem pejllejerne på krumtappen, eller er jeg helt forkert på den??
Citat:

Det du skal have er en høj sugemotoreffekt meget tidligt. dvs masser af gashastighed meget tidligt, dvs stort topstykke udelukket. Lille top vil begrænse din effekt, da du når en tårnhøj gashastighed ret tidligt => begrænset på RPM. Du mangler nok mest af alt et topstykke midt imellem stort og lille.
det vil sige jeg er ude i at skal have bearbejdet et lille (det jeg har) for at få det optimale ud af det? lyder jo ikke så dumt enda, der jo nok også noget at hente på sådan en topstyksbearbejdtning hvis det kan køres rigtig
Citat:

God afstemt manifold vil nok være et must. Jeg er ikke sikker på du kan købe een der passer til dine ønsker, uden at begrænse motoren for tidligt, eller komme "på" for sent.
tænker du på turbomanifolden? eller indsugningsmanifolden? jeg har læst flere anmeldelser af færdige indsugningsmanifolder fra usa, der mener at de gør det muligt at lave mere moment/effekt og lidt tidliger spool (bedre flow eller hva?)
Citat:

Husk nu een meget væsentlig ting: Det er IKKE motorens slagvolumen der spooler din turbo op i fart.
nej det jeg godt klar over, men en større motor bevæger jo også mere luft, mere luft igennem motoren vil også give mere luft/udstødningsgas vil til at få turboen op i omdrejninger tidliger, og derved hurtiger spool, det har selv ham med S3'ern fra nordic turbo sagt engang jeg snakkede med ham
Citat:

Kombinationen af tidligt moment og høj effekt skal helt klart ind under ekstrem kategorien. Den kombination er meget hårdt ved grejet.

Meget interessant projekt. Får vi en bygge-tråd at se, så man kan se hvordan det skrider frem?

jeg har mange bolte i luften her om den her bil lige nu, og der går nok et par måneder eller måske først til vinter inden jeg rigtig går igang med motoren. men da jeg ikke bare vil købe et eller andet forde en eller anden der sælger tuningsdele siger det er det her du skal købe, jeg vil selv finde frem til min løsning vedhjælp af de informationer jeg kan samle mig af andres erfaringer (det er guld vær at vide hva andre har prøvet sig frem med og vide hvad de fik af resultat).

men lige så snart jeg har nogle billeder og andet skal jeg selvfølgelig nok skrive et par ord og kigge det op her.

Titel:
Moderator

Fint du er nysgerrig, men tror du selv på at VW har lavet en 1,8 motor, og forsynet den med unødvendigt meget gods for at nogen kunne bore den til 2liter? Mit råd: Få tjekket at der faktisk er gods til det inden du høvler pengene efter blokken.(det kan godt være der er, men du skal bestemt ikke tage det for givet!)
Dagens fact: Moderne motorblokke er lavet med fokus på at stålet er dyrt at producere, og 5kg fra eller til gør en forskel i produktionsprisen.

Mit råd: Hellere end lidt mindre motor, og så noget mere styrke.Især når du skal have en momentstærk motor.

Tænk dig rigtigt godt om når du fastsætter specs på top og knastaksler.

Manifolden gælder begge veje, både ind og ud.

Ydelse er direkte relateret til flow, og omvendt.

En 2liters motor spooler KUN bedre, HVIS den samtidigt laver en højere ydelse på sug. (undtaget launchcontrollign. features)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
allan_84 skrev:
300-340hk til at starte med (men kender jeg mig selv ret vil mere have mere meget hurtigt)

det er en hverdags bil der skal bruges i det dagli, så den skal bare have mere mellemtræk 2500-5500 omdr (6500 omdr max)

Det lyder som du gerne vil have en 4l. v8, men kun har en 4 cyl 1,8l.
Og det er nok ikke bare lige, bare det at finde en turbo der har det spænd er svært.
En kompressor til bunden, og en turbo til toppen kan måske være en løsning, omend meget besværlig og dyr.

Hvis cylindervæggene er så tynde, hvad med krumtappen alene, og specielle stempler.
En forøgelse af slaglængden har større indflydelse på momentet i bunden, end en forøgelse af boringen.

Og tilsidst kan jeg ikke lade være med at spørge
Har du ikke en stang inde i kabinen, der har forbindelse med en gearkasse?
Den stang river man i når det skal gå stærkt :wink:

En spændene Ide, men jeg tror desværre ikke at besværet/udgifterne står mål med slutresultatet.
Kun min mening da jeg ikke har erfaring med den specefikke motor.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

2 turboer, en lille og en stor? Den første spooler hurtigt og får noget fart på flowet, når trykket fra 1. opnåes kan den åbne en VUS-ventil der sender gasserne i 2. turbo, som overtager arbejdet.

2 små turboer, 2 cylindre til hver mølle? Det skulle også give ret tidligt tryk, omend vil de små møller måske være en stor flowbegrænsing højere oppe, men det er jo ikke emnet nu du vil ha en bundstærk momenttrækker.

Du skulle ha købt en saab til at starte med :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time