Havneren skrev:
Kim Frederiksen skrev:
Havneren skrev:
Hvordan skulle kompressorhjulet kunne komme ind i motoren?
For nogle år siden hørte jeg om nogle dårlige billig-turboer. Black tag kaldte man den fordi der var en sort data plade på dem. Jeg har ingen eksempler på dårlige budget turboer af nyere dato...
dunno.. var bare hvad jeg fik at vide! noget med at alle bladene var væk og hans cylindervægge så rimeligt medtaget ud!
Jeg har aldrig set eller hørt om noget lignende. Sådan noget kan stort set kun ske, hvis noget flyver med ind i indsugningen og slår bladene af. Og det er nok mere teoratisk - Normalt vil sådan noget kun beskedige bladene og ikke rive dem af.
Det skal virkelig gå gruligt galt med en turbo før den kan tage en motor med i faldet - Ikke noget jeg nogen sinde har set! Det mest realistiske ville nok være at olietrykket forsvandt på motoren og det ville føreren opdagen inden skaden sker.
Jeg har set billedere af det 1 gang, og læst om det 1 gang. Og det var samme gang, og på en traktor trækker som kørte et godt stykke over 15 bar's tryk. (Hans ur gik ik længere) Historien hed at den spiste en spændebånd's skrue. Alle blade manglede både på kompressorsiden og turbine siden, ventilerne var der ik meget tilbage af, de lå nede i bundkaret sammen med dele af stempler og plejlstænger... Plus de kunne finde metal stumper et stykke uden for banen.
Men har aldrig hørt om så voldsomme skader på bilmotorere uanset hvor pumpede de har været...