Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
How tog et billede af den inden jeg skildte bilen totalt ad da den blev sat i stand

Polskoen er taget af på biledet
Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Saab-Daniel skrev:
Hey alle...
Ville lige høre hvor tykt et kabel jeg bør vælge, når jeg vil flytte mit batteri til bagagerummet fremfor placeringen lige op af udstødningen...?
Jeg havde forventet at smide en sikring på omkring 150amp på, eventuelt lig noget man bruger til anlæg for at være på den sikre side...
Nogen der har forslag?
På forhånd tak! :up:
Daniel

Inde i kabinen, og med pasende gummigennemføringer, hvor den går igennem stål plader.
Lednings tykkelse så kraftigt du kan få fat på, spændingsfald er noget lort.
Sikring.
En god ide, men hvad trækker starteren i spændings spids.
Nok lidt over 100 amp.
Og en bilstereo sikring er nok totalt uegnet.
Da en starter faktisk laver en kortslutning når den aktiveres.
Og ikke kun trækker de 1,2 kw. den er opgivet til.
Og det er kun det den kan levere, ikke hvad den bruger.

der findes sikringer til formålet helt op til 300 amp.
Og det er riktige sikringer, ikke guldbelagte hifi sikringer .

Hvor fanden er mit Hella katalog henne, så kunne du få et part nr på en sikring.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Jeg har med et tangampere meter målt en mindre 2 cylindret dieselmotor til at trække omkring 280A lige i startøjeblikket. Jeg kender ikke størrelsen på motoren men vil tro at den ligger omkring eller lidt under 1L.
Bare lige lidt info til sammenligning.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

klyfax skrev:
Vil give Darth ret. 50# og igennem bilen. Og det ik nødvendigt med et tørbatteri da det kun er vandet der fordamper fra et batteri. Og det er så lidt der fordamper i forvejen.

Det er så lidt underligt vand der fordamper fra dit batteri,
da det stinker som ind i helvede , og er stærkt brændfarligt på alle andre alm. batterier.
Et tørcelle, eller et batteri der har en udluftnins slange er vejen frem, og Gerne i en indbygget lufttæt kasse hvis du har livet og bilen kær.
Der er en grund til at mororsports reglementet er skrevet såddan omkring flytning af batterier.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
35 mm2 er ikke nok! i hvert fald ikke hvis man kører med ms og et lille batteri.

jeg havde 2-3 volts spændingsfald fra batteri i bagagerummet og op til hovedafbryderen i handskerummet når jeg tørnede starteren.

som ravnen siger er 50mm2 passende større end det er også helt i vinkel men så begynder det at koste knapper samt veje jævnt meget.

kører selv med 70mm2 i min bil nu (taler af erfaring mht 35mm2 kabe :damn: l)
og med et godt batteri i bagagerummet har jeg 12,8 volt spænding,
(har ikke målt på batteriet)
når jeg så tørner starteren har jeg 12,2-12,4 volt. :lusket:

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Morten VJ skrev:
da det stinker som ind i helvede , og er stærkt brændfarligt på alle andre alm. batterier.
Et tørcelle, eller et batteri der har en udluftnins slange er vejen frem, og Gerne i en indbygget lufttæt kasse hvis du har livet og bilen kær.
Der er en grund til at mororsports reglementet er skrevet såddan omkring flytning af batterier.

Det er overdrivelse. Mange Audier har som standard batteriet placeret under bagsædet. Såvel min Ur-quattro 83 og min 200 20V Avant fra 90.
Det er ganske almindelige "vedligeholdelses fri" batterier. Jeg mener at have haft en Audi 100 fra 86 hvor batteriet blev flyttet om under bagsædet, fordi jeg ville have et pollenfilter i klimaanlægget. Her førte man en overløbsstuds fra batteriet (da det åbenbart havde en sådan) ud gennem vognbunden.

- det meste af tiden foregår der ikke synderlig ladning på batteriet - det er jo kun efter start eller længere tids stilstand, at det får hældt 30 - 50 Amp i sig et kvarters tid eller to

mvh
Claus

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

audi_claus skrev:
Morten VJ skrev:

Det er overdrivelse. Mange Audier har som standard batteriet placeret under bagsædet. Såvel min Ur-quattro 83 og min 200 20V Avant fra 90.
Det er ganske almindelige "vedligeholdelses fri" batterier. Jeg mener at have haft en Audi 100 fra 86 hvor batteriet blev flyttet om under bagsædet, fordi jeg ville have et pollenfilter i klimaanlægget. Her førte man en overløbsstuds fra batteriet (da det åbenbart havde en sådan) ud gennem vognbunden.

- det meste af tiden foregår der ikke synderlig ladning på batteriet - det er jo kun efter start eller længere tids stilstand, at det får hældt 30 - 50 Amp i sig et kvarters tid eller to

mvh
Claus

Måske er det en overdrivelse, men ikke fabriksudviklede biler/løsninger.
Har ikke samme udviklings buget- test buget.
Så derfor hellere overdrive, end ikke have en bil, eller måske få alvorlige person skader grundet et eksploderet batteri.

Egentlig handler det kun om ens egen sikkerhed, og de passagere man har i bileen.
Så hvorfor tage nogen unødig risiko ??

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
heh, havde bare monteret det bag i min fiat panda uden viddere, havde aldrig problemer... men sådan en blir jo også ret godt "udluftet" med alderen :damn:

www.slavteren.tk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Som nævnt en standardløsning for biler med klimaanlæg og uden særlige forskrifter for batteritype. Hvis der var den mindste risiko, havde Audi nok taget sine forbehold.
Men der er et andet praktisk problem: Husk stelledningen. Den bør føres i samme kvadrat tilbage til motorblok. Indtil jeg fik omtalte "operation" på min 86' kunne jeg efterlade bilen med positionslys på i dagevis. Efter måtte jeg konstatere, at batteriet ikke blev ladet ordentligt op - og det gælder også mine efterfølgende modeller (3 stk. i alt)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
audi_claus skrev:
Som nævnt en standardløsning for biler med klimaanlæg og uden særlige forskrifter for batteritype. Hvis der var den mindste risiko, havde Audi nok taget sine forbehold.
Men der er et andet praktisk problem: Husk stelledningen. Den bør føres i samme kvadrat tilbage til motorblok. Indtil jeg fik omtalte "operation" på min 86' kunne jeg efterlade bilen med positionslys på i dagevis. Efter måtte jeg konstatere, at batteriet ikke blev ladet ordentligt op - og det gælder også mine efterfølgende modeller (3 stk. i alt)

det burde da ikke være nødvendigt at lave kabel hele vejen... man skal bare sørge for at det mellem motor og karosse er i roden og kraftigt nok...

www.slavteren.tk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time