Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 jul 2007, 18:57 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2006, 16:30
Indlæg: 20
http://www.diyporting.com/flowbench.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jul 2007, 19:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:
Jeg tror faktisk ikke engang at mange af de "proff" portninger, som bliver lavet rent faktisk kommer i flowbænk.

Dette standpunkt skal du nok få menge lange diskussioner med henrik om.
Det eneste jeg vil sige er at hvis man har flere data inden en tur i feltet, så har man bedre mulighed for at optimere sin motor.
Teori, måling, og praksis hænger sammen.
Og det er derfor proff topstykker koster på den gale side af 10.000 kr
Pr. stk.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jul 2007, 22:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg kan ikke levere billeder endnu, og vil hellerikke før bænken er helt færdig udviklet/bygget.

Det jeg har gjort er at ren nysgerrighed, og uha, den nysgerrighed er ikke blevet mindre efterhånden som jeg har gravet i emnet, og forsøgt nogle ting.

Ja, jeg har bygget en flowbænk, og ja, den kan flowteste topstykker, og levere en kurve på flowet, ala rullefelt.

Den kan gentage sig selv gang på gang, med forbløffende ensartethed, så præcisionen er god. Det gav ikke sig selv, at komme dertil.

Jeg flowtester ved 28" trykforskel. Det er den mest gængse "std" i branchen. Testen er altid korrigeret til denne værdi.
Det er, ligesom alle andre målinger, ikke uden "opgaver".

Jeg har for sjov målt et par hjemmeportede topstykker(ikke nogle topstykker jeg selv har fusket i, skal siges). Konklusionen er at ikke alt der skinner er guld.

Nettet bugner ikke at velunderbyggede flowtests, så jeg vil nok give Havneren ret i at mange "proff" portninger ikke har set en flowbænk.

Jeg har for sjov skyld(og fordi det var et nemt lille topstykke) portet på et GX160 topstykke(5,5hk OHV motor).
Selvom det SER håbløst ud, så flower det slet ikke så tossetr endda, ihvertfald ikke så tosset som det ser ud!.
Til gengæld, så vil det ikke rigtigt forbedres, før man opdager fidusen. Man kan slibe til støvet regner, den VIL ikke op i flow. Tværtimod går hastigheden bare ned og ned, hvilket kun indikerer bundtrækket og respoinsen går tabt. Hrmm...
Timers målen og rumsteren giver kun undren, indtil jeg får ideen om at hæve gulvet i porten, altså gøre porten mindre. Jeg kan sguda fjerne det igen....
Alene løftet i flowet gav så meget at jeg liiige skulle måle een gang til. Og igen?
1 times nussen med porten, og vupti, var flowet nu forøget med næsten det dobbelte. Det kan man fundere lidt over. Timeforbruget mere end signalerer at det er pebret at få portet et topstykke, hvis det skal være mere end blankt. Til gengæld vil jeg påstå at jeg kan spolere flowet totalt med en kørnerprik på rette(forkerte?) sted. Andre steder helt nede ved sædet kan der sidde en "hængenosse" på ø6mm uden det overhovedet påvirker flowet....

Konklusionen er: Hvis man ikke kan argumentere for at noget ikke er rigtigt lavet ud fra et flowsynspunkt, så lad det være. Der findes hastighedsmåleudstyr man kan bruge til at kortlægge kanalen med, og de kan give een et hint om hvor flowet faktisk er, men det tager tid. Grejet er hellerikke ligefrem helt gratis.

LMM og støvsuger. Ikke ret godt, og ikke ret entydigt. Ikke for at tage modet fra nogen, men det er tæt på at være spild af tid. Jeg orker ikke at forklare hvorfor, men jeg har prøvet det, og det holder ikke vand i byretten.

Jeg nærmer mig en motoreffekt på 15hk for at trække den blæser der skal til for at det fungerer ordentligt på et godt topstykke. Startede med 2..... :damn:

Du kan klare dig til hobbybrug med 2 u-rørsmanometre, og 2-3 støvsugere, men du skal kende teorien og principperne bag, ellers ved du ikke rigtigt hvad du laver. Så kan du i princippet porte lidt hist og pist, og lave 10 forskellige "design" og sammenligne hvilken der er bedst. Spørgsmålet er så om flowet er steget fordi porten er bedre, eller om det er steget fordi porten bare er større.

Jeg har bygget min fordi det var et interessant stykke værktøj, og fordi det kunne være sjovt med tiden at få flowtestet så mange topstykker at der blev et "bibliotek", både med std topstykker, men også med "portede" topstykker.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2007, 00:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
HenrikGM skrev:
.... indtil jeg får ideen om at hæve gulvet i porten, altså gøre porten mindre. Jeg kan sguda fjerne det igen....
Alene løftet i flowet gav så meget at jeg liiige skulle måle een gang til. Og igen?
1 times nussen med porten, og vupti, var flowet nu forøget med næsten det dobbelte. Det kan man fundere lidt over.


Har du ikke læst Graham Bell's bøger ??

I den ene nævner han et v8 topstykke (tror det er Fords) hvor de i et forsøg laver netop det samme, og hvor nye topstykker i den race klasse det følgende år har fået mindre kanaler hvor bunden er lukket i selve støbningen fra fords side, om det så er fordi de havde kikket Graham over skulderen eller fordi de tilfældigt kom på samme ide er uopklaret

Har da også set et par GP bikes hvor man har hævet gulvet med noget kemisk metal eller epoxy

Forresten mener jeg at de ingeniør studerende på IHK maskin-linien netop leger med B&S motorer så det kan da være de har et par fif :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2007, 08:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
ae86 skrev:
[Har du ikke læst Graham Bell's bøger ??

I den ene nævner han et v8 topstykke (tror det er Fords) hvor de i et forsøg laver netop det samme, og hvor nye topstykker i den race klasse det følgende år har fået mindre kanaler hvor bunden er lukket i selve støbningen fra fords side, om det så er fordi de havde kikket Graham over skulderen eller fordi de tilfældigt kom på samme ide er uopklaret

Har da også set et par GP bikes hvor man har hævet gulvet med noget kemisk metal eller epoxy

Forresten mener jeg at de ingeniør studerende på IHK maskin-linien netop leger med B&S motorer så det kan da være de har et par fif :lol:


Hvis man lige tager det omtalte topstykke, så er udgangspunktet nok ikke SÅ godt. Std plæneklipper top har et betydeligt bedre flow ihft ventilstørrelsen.

Der er meget kiggerri i den branche.
"Grottis" der desværre ikke er her mere lavede volvotopstykker til grpA bilerne. Volvos egne specialister kunne ikke følge ham, så derfor tog man konsekvensen, og hyrede Grottis til at lave racetopstykkerne....

De kære ing. stud. kan bare henvende sig, hvis de er seriøse. Så kan vi lave et lille shootout. To ens topstykker udleveret. Hvem flower mest om 1 uge... :lusket:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2007, 12:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Interessant tråd, der fik mig til at skøjte lidt rundt, idet jeg har et ekstra topstykke, der er planlagt til "den store tur"
Stødte på at en "ideel" hastighed lige ved porten skulle være ca 80 m/sek.
Tilsyneladende (kun) gældende for sugemotorer idet trykladning ikke indgik i diskussionerne
Er det også her du ligger HenrikGM ?. Prøver du også våd flow
Du har ret i, at fuldt skala flowbænke kræver kraftigt udstyr.
En kraftig ventilator til komfortventilation yder sjældent over 0.5 kPa; svejseudsugning er på 2.5kPa og vi skal jo typisk over 150 - 200 hvis der ikke skal ekstrapoleres for meget ud fra formler.
Claus

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2007, 21:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
audi_claus skrev:
Interessant tråd, der fik mig til at skøjte lidt rundt, idet jeg har et ekstra topstykke, der er planlagt til "den store tur"
Stødte på at en "ideel" hastighed lige ved porten skulle være ca 80 m/sek.
Tilsyneladende (kun) gældende for sugemotorer idet trykladning ikke indgik i diskussionerne
Er det også her du ligger HenrikGM ?. Prøver du også våd flow
Du har ret i, at fuldt skala flowbænke kræver kraftigt udstyr.
En kraftig ventilator til komfortventilation yder sjældent over 0.5 kPa; svejseudsugning er på 2.5kPa og vi skal jo typisk over 150 - 200 hvis der ikke skal ekstrapoleres for meget ud fra formler.
Claus


Det vil i teorien være muligt at omregne "ideel" hastighed fra sugemotor til trykladet, men det begynder at bliver lidt kryptisk.

Jeg er mere interesseret i om flowet nærmer sig kritisk værdi, dvs om topstykket begynder at opføre sig meget underligt. (man kan høre det, toppen begynder at buldre!). Fastsætte en hastighed v. porten er nok lidt forkert, se hellere på den maximale hastighed hele kanalen kan nå, dvs hvor er hastigheden størst, og er det et problem på det aktuelle sted.

Hvis flowbænken er for lille, så kan man regne videre i ideelle tilfælde. Flower du feks v. reelle 10" og konverteret til branchestd. 28", så funker det fint, FORUDSAT porten opfører sig som den skal. Er der et problem, så kan du ikke nødvendigvist se det ved 10", hvorfor konverteringen til 28" bliver ubrugelig.

Jeg flower v. 28" plus minus 1" normalt, men kan faktisk flowe på 28,0" plus minus 0,05", hvis det SKAL være, men det er typiskt totalt overkill.

Herefter kan man sætte trykket op til feks 50", og tjekke om porten opfører sig som den skal, eller om teoretisk udregnet værdi ikke passer. Passer den ikke, har toppen et problem der kommer over 28". Ikke sikkert at det er et problem for motoren.

Jeg har prøvet WetFlow. Har ikke haft den helt store åbenbaring på det, men det er da interessant emne.

De flowbænke der bruges til seriøs udvikling, bla af F1 topstykker suger +100". Der sidder motorer på de blæsere der yder noget over 50hk.
Er bekendt med en enkelt flowbænk i USA der har en kompressor fra en dragster, trukket at en smallblock V8 for at lave luft nok til flowbænken.
Siger lidt om størrelsesforholdet, hvis man skal porte på kritisk flow på ultra højtydende motorer, og være med helt i front på sidste pony.
Der skal noget rå power til at trække +100" vacuum forbi en 72mm indsugningsventil!!!

Allerede med den motoreffekt jeg har nu begynder flowbænken at blive farlig. Det er en _rigtig_ dårlig ide at sætte hånden for indsugningen når alle motorer kører. Jeg tror seriøst den rykker skindet af hånden hvis den får lov, eller brækker noget.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2007, 14:37 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 75
Geografisk sted: Nordjylland
HenrikGM skrev:
Spørgsmålet er så om flowet er steget fordi porten er bedre, eller om det er steget fordi porten bare er større.

Lige præcis!! Kan du også måle hastigheden på luften i portene?

Hvilken type bænk har du lavet, orifice eller pitot?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2007, 16:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
KKH skrev:
HenrikGM skrev:
Spørgsmålet er så om flowet er steget fordi porten er bedre, eller om det er steget fordi porten bare er større.

Lige præcis!! Kan du også måle hastigheden på luften i portene?

Hvilken type bænk har du lavet, orifice eller pitot?


Ja, jeg kan måle lufthastigheden.

Den er baseret på pitotprincippet.

Lige PT er bænken adskilt for at lave endnu en opgradering(der går sport i det lort, også her...)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2007, 23:01 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 29 mar 2007, 22:15
Indlæg: 41
Haha Henrik.

Er du den lokale slamsuger med den flowbænk? ;)

Mvh Carsten


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team