Jeg kan ikke levere billeder endnu, og vil hellerikke før bænken er helt færdig udviklet/bygget.
Det jeg har gjort er at ren nysgerrighed, og uha, den nysgerrighed er ikke blevet mindre efterhånden som jeg har gravet i emnet, og forsøgt nogle ting.
Ja, jeg har bygget en flowbænk, og ja, den kan flowteste topstykker, og levere en kurve på flowet, ala rullefelt.
Den kan gentage sig selv gang på gang, med forbløffende ensartethed, så præcisionen er god. Det gav ikke sig selv, at komme dertil.
Jeg flowtester ved 28" trykforskel. Det er den mest gængse "std" i branchen. Testen er altid korrigeret til denne værdi.
Det er, ligesom alle andre målinger, ikke uden "opgaver".
Jeg har for sjov målt et par hjemmeportede topstykker(ikke nogle topstykker jeg selv har fusket i, skal siges). Konklusionen er at ikke alt der skinner er guld.
Nettet bugner ikke at velunderbyggede flowtests, så jeg vil nok give Havneren ret i at mange "proff" portninger ikke har set en flowbænk.
Jeg har for sjov skyld(og fordi det var et nemt lille topstykke) portet på et GX160 topstykke(5,5hk OHV motor).
Selvom det SER håbløst ud, så flower det slet ikke så tossetr endda, ihvertfald ikke så tosset som det ser ud!.
Til gengæld, så vil det ikke rigtigt forbedres, før man opdager fidusen. Man kan slibe til støvet regner, den VIL ikke op i flow. Tværtimod går hastigheden bare ned og ned, hvilket kun indikerer bundtrækket og respoinsen går tabt. Hrmm...
Timers målen og rumsteren giver kun undren, indtil jeg får ideen om at hæve gulvet i porten, altså gøre porten mindre. Jeg kan sguda fjerne det igen....
Alene løftet i flowet gav så meget at jeg liiige skulle måle een gang til. Og igen?
1 times nussen med porten, og vupti, var flowet nu forøget med næsten det dobbelte. Det kan man fundere lidt over. Timeforbruget mere end signalerer at det er pebret at få portet et topstykke, hvis det skal være mere end blankt. Til gengæld vil jeg påstå at jeg kan spolere flowet totalt med en kørnerprik på rette(forkerte?) sted. Andre steder helt nede ved sædet kan der sidde en "hængenosse" på ø6mm uden det overhovedet påvirker flowet....
Konklusionen er: Hvis man ikke kan argumentere for at noget ikke er rigtigt lavet ud fra et flowsynspunkt, så lad det være. Der findes hastighedsmåleudstyr man kan bruge til at kortlægge kanalen med, og de kan give een et hint om hvor flowet faktisk er, men det tager tid. Grejet er hellerikke ligefrem helt gratis.
LMM og støvsuger. Ikke ret godt, og ikke ret entydigt. Ikke for at tage modet fra nogen, men det er tæt på at være spild af tid. Jeg orker ikke at forklare hvorfor, men jeg har prøvet det, og det holder ikke vand i byretten.
Jeg nærmer mig en motoreffekt på 15hk for at trække den blæser der skal til for at det fungerer ordentligt på et godt topstykke. Startede med 2.....
Du kan klare dig til hobbybrug med 2 u-rørsmanometre, og 2-3 støvsugere, men du skal kende teorien og principperne bag, ellers ved du ikke rigtigt hvad du laver. Så kan du i princippet porte lidt hist og pist, og lave 10 forskellige "design" og sammenligne hvilken der er bedst. Spørgsmålet er så om flowet er steget fordi porten er bedre, eller om det er steget fordi porten bare er større.
Jeg har bygget min fordi det var et interessant stykke værktøj, og fordi det kunne være sjovt med tiden at få flowtestet så mange topstykker at der blev et "bibliotek", både med std topstykker, men også med "portede" topstykker.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!