Det hele står vist her :
(hented fra nordicturbo.dk siden )
VW / AUDI 1.8T 20V Tuning
1.8T 20V motoren ligger i mange forskellige bilmodeller fra VW / AUDI / SEAT / SKODA.
Motorerne er ikke altid helt ens, men mulighederne er praktisk talt de samme og i alle tilfælde sættes grænsen af ens pengepung.
Før man starter med at tune sine 1.8T 20V motor, skal man være klar over hvad man vil have.
Hvor mange penge vil man bruge på det ? / Hvor meget effekt har man forventet at skulle ende ud med ? /
Skal den primært bruges til kørsel på bane, i by eller på motorvejen ?
Pleje af motoren.
Tændrør : Skift for hver 10.000km på en motor med ca. 300-350HK, jo mere effekt jo oftere bør de skiftes.
Olieskift : Bør minimum gøres for hver 10.000km på en motor med 300-350HK.
Anbefalet olie: Valget af olie til tunede 1.8T motorer kan være en smule forskelligt. Da olien alligevel bør skiftes for hver 10.000km, så er longlife olier ikke relevante. En slidt motor har sværere ved at holde tæt, så en motor der har gået 50.000km og 250.000km skal ikke nødvendigvis have den samme olie. Udgangspunktet for tuning er præcist ens, men valget af olie vil være forskelligt. Til ikke slidte motorer er vores valg : Q8 Tekno 5-30
Før man tuner skal man kende det udgangpunkt man står med!
Der findes omkring 40 forskellige motorkoder til 1.8T motorerne.
Motordata for motorerne:
Standard Volumen : 1781cc
Boring : 81mm
Slaglængde : 86.4mm
Standard Turboer:
150HK : K03 Turbo (anbefalet til ca. 185HK som max, men klarer i nogen tilfælde lige over 200HK som max.)
163HK : K03 eller K03 med K04 kompressor ( K03s - klarer omkring 230HK som max.)
180HK : Tværliggende, K03 med K04 kompressor( K03s - klarer omkring 230HK som max.)
190HK : Langsliggende, K03 med K04 kompressor( K03s - klarer omkring 230HK som max.)
210/225HK : K04 (K04-2x, passer ikke de andre, klarer op til omkring 280HK)
Standard kompression:
Primært : 9.3:1-9.5:1
210/ 225HK motorer : 8.9:1
Bosch Dump ventil
Den originale Bosch ventil der recirkulere luften, har en billig membran og holder derfor ikke til mere end 0.8bar.
Den bør derfor skiftes i forbindelse med en almindelig chipning til ca. 185-200HK
Nogen 1.8T modeller vil ikke kunne bruge ventiler som lufter ud i det fri.
En stærk recirkuleringsventil med stempel opbygning kan købes hos os for 500kr.
Dyser
Ud fra motorkoden kan man bestemme hvilken størrelse dyser som sidder i bilen.
Motorkode AEB, AWT, AGU, AMB, AVJ, AWM, BFB har 210ml dyser (opgivet ved 3bar) og kører med 4bars benzintryk (~245ml)
Motorkode AUG, APH, AMW, AMB har 280ml dyser (opgivet ved 3bar) og kører og kører med 3bars benzintryk
Motorkode AUQ, AUM, ARZ, AQA, APP, AJQ, AWP, ATC, AWV, AWW, AWS har 317ml dyser(opgivet ved 3bar) og kører med 3bars benzintryk
Motorkode AMU, AMK, BAM har 386ml dyser (opgivet var 3bar) og kører med 3bars benzintryk
Formel til at udregne ca. opnåeligt HK med dine dyser.
MAX HK = dyse størrelse i ml * 4(dyser) / 5
Eksempel 1 : Motorkode AEB
245 * 4 / 5 = 196HK
Eksempel 2 : Motorkode AMB
280 * 4 / 5 = 224HK
Formlen giver et overslag på hvad man kan forvente at kunne hente.
Vil man have flere HK, så skal man have større dyser i eller hæve benzintrykket.
Det kan ikke anbefales at hæve benzintrykket til mere end 5bar.
Jo mere man hæver benzintrykket, jo mere stresser man benzinpumpen.
Std. motorstyringen kan håndtere dyser op til 630ml (nok til ca. 500hk)
Læs iøvrigt nærmere under emnet benzinpumpe
Intercooler
Std. intercooleren på 1.8T bilerne er monteret i skærmen
Der findes 3 forskellige versioner.
1: Denne type findes blandt andet på A4 B5 = 2.54L element volumen
2: Denne type findes på de tværstillede = ~2.5L element volumen
3: Denne type findes på de tværstillede = ~2.35L element volumen
De er placeret som følger:
Langsliggende : Førerside
Tværstillet inkl. 210HK S3 : Passagerside
225HK S3 / TT : 2 stk., en i hver side
Intercooleren er placeret dårligt mht. luftflow og man opnår derfor ikke den fulde effekt af den iøvrigt lille størrelse.
Ved en alm. chipning til ca. 190HK, kan man køre bilen på motorvej i lang tid uden af den bliver varm. Kører man tilsvarende på landevej bliver intercooleren/indsugningsluften varmere og man mister effekt. Over 200HK begynder der er være effekt at hente ved at skifte denne.
En ny større intercooler vil sænke temperaturen på luften i indsugningen og mer effekt vil kunne opnåes.
Intercooleren kan altså med fordel skiftes, men kan klarer setups med forholdsvis mange HK (+250HK).
Benzinpumpe
En løsning med anden benzinpumpe skal opbygges ud fra det ønske antal af HK.
De små løsninger:
Ved brug af 440ml dyser ved 3bar, så kan pumpen klare op til ca. 280HK, mens dyserne har grænse ved ca. 340HK
Ved brug af 310ml dyser ved 5bar (~420ml), så kan pumpen klare op til ca. 250HK, men dyserne har grænse omkring 330HK
Dette er med forbehold, da der kan være mindre variationer og man bør aldrig presse tingene til den teoretiske grænse.
De store løsninger:
Ved brug af 630ml dyser ved 3bar:
Original intern pumpe + 255L højtryks ekstern Walbro klarer op til ca. 500HK ( ca. 1.5bars ladetryk)
Ved brug af 440ml dyser ved 5bar (~590ml):
Original intern pumpe + 255L højtryks ekstern Walbro klarer op til ca. 380HK (ca. 1.5bars ladetryk)
Upgrade turboer :
KKK K04-15 upgrade : langsliggende upgrade turbo (klarer ca. 240HK som max. på ikke Egas modeller)
KKK K04-01 upgrade : Tværstillet upgrade turbo (klarer ca. 240HK som max. på ikke Egas modeller)
Begræsningerne i en std. indsugning med videre, gør dog at ovenstående maximale tal kræver en komplet ombyning for at opnå et tilsvarende resultat. Vi sælger iøvrigt en indsugningsslange til disse modeller som optimere luftstrømmen ned til turboen. Udover dette har vi også komplette sæt med bedre turbomanifold, forrør, m.v.
Tunings turboer :
Der kan monteres praktisk talt alle Turboladere på 1.8T-motorerne.
Turbomanifold
For at benytte sådan en lader skal man have en ny turbomanifold beregnet til den specifikke turbolader.
Der findes flere typer af turbomanifolde, og nogen giver mærkbar mere effekt ved samme belastning end andre.
Helt op til 15% ekstra effekt, alene ved en manifold som er lavet på den rigtige måde.
Vi sælger turbomanifolde til 1.8T motorer med T25 turboflange og T3 turboflange.
Begge modeller har mulighed for brug af ekstern wastegate og effektmæssigt kan bruges til effektniveauer over 400HK.
Anbefalinger til valg af turbo:
Effekt indtil 280HK : KKR330 / Garrett GT28R
Effekt indtil 310HK : KKR380 / Garrett GT2860RS
Effekt indtil 360HK : Garrett GT3071R m. intern Wastegate. / TIAL 38mm Ekstern wastegate giver bedre styr på ladetryk og mulighed for mere effekt.
Effekt indtil 400HK : Garrett GT3076R sammen med f.eks. Tial 38mm Wastegate
Dysebro
Std. dysebro + benzinslanger kan bruges indtil ca. 420-450HK
Luftmassemåler / MAF
I forbindelse med skift til større dyser, bør man samtidigt skifte til et større luftmassemåler-hus.
Størrelsen skal passe i forhold til den gamle størrelse dyser
Det er noget som variere fra gang til gang udfra hvilke ting man opgradere til.
Vi sælger 3" og 3½" Luftmassehuse som kan bruges til tuning med 1.8T motoren.
Kobling
Valg af kobling er et meget individuelt.
Den bliver slidt ned selv på en bil som ikke er chippet, men jo flere HK, jo hurtigere forsvinder dens effekt til at håndtere effekten.
Koblingerne til 1.8T motorerne variere fra 220mm og op til 240mm, og holdbarheden variere i stil hermed.
Koblingskit til alle effektniveauer på 1.8T modellerne kan købes.
Gearkasse
Gearkasserne i 1.8T modellerne forholdsvis stærke, men 150HK gearkasse er ikke "gearet" til en 300HK motor.
Mange vil opleve at man alt for hurtigt løber gearene i forbindelse med tuning af 1.8T motoren.
Racing gearkasser med LSD diff. og gearing efter valg kan købes.
Trækaksler
Alle biler stresser deres trækaksler forskelligt, så de holder også forskelligt.
Trækaksler der kan klare omkring 500-700Hk kan fåes til 1.8T modellerne.
Interne motordele
1.8T motorer er som udgangspunkt opbygget med stærke dele.
Plejlstængerne kommer i flere variationer og klarer alt fra 300HK til 330HK efter motorens årgang.
De er samtidigt opbygget med forskellig størrelse til stempelpinden.
19mm for de senere i forhold til 20mm for de tidlige modeller.
Har man plejlstænger til 19mm stempelpinde, som iøvrigt er de svageste plejlstænger så skal man samtidigt opgradere stempler til nogen med 20mm stempelpinde.
Har man plejlstænger til 20mm stempelpinde, så kan plejlstængerne opgraderes alene.
Stemplerne i motoren er smedede og kan klare omkring 400HK, men kompressionen er typisk for høj til at dette kan anbefales at prøve af.
En passende kompression kan opnåes ved andre smedede stempler fra f.eks. Wiseco som vi sælger.
Disse stempler kan med rigtig kompression klare op til ca. 700HK på en 4 cylindret motor.
Disse kan fåes i utallige boringer og kompressionsforhold.
Krumtap
Nogen versioner har smedet krumtap. Skal man lave mange HK, så bør man her opgradere til en racing krumtap.
Disse fåes med forskellige slaglængde alt efter den ønskede volumen på motoren.
Lejerne i motoren er også opbygget i et fornuftigt design, men skifter man plejlstænger så bør lejerne samtidigt skiftes til en sæt performance lejer i hårdt metal
Ventilerne kan typisk holde til tuning over 400HK, sålænge man kun bruger effekten kortvarigt, f.eks. på 402m kørsel. Kører man længere af gangen med høj belastning på en motor med maxeffekt over 350HK, så bør man som minimum skifte udstødningsventilerne. Disse 8 stk til en 1.8T sælges løst som sæt, og står i 3000kr. inkl. moms De kan bruges indtil den maximale effekt man måtte ønske at opnå.
Blok - Nordicturbo sælger blokforstærknings kits, som bør bruges ved tuning over 400HK. Sættet er med speciel-bolte fra ARP og diverse andre monteringsdele.
Knastaksler - Tuningsknaster til turbomotorer som 1.8T motoren, er forskellige fra tuningsknaster til sugetuning. Der bruges i nogen tilfælge sugeknasten alene til tuning af 1.8T motorerne. Bruges de begge opnår man overlap i åbne/lukke tider og det er ikke optimalt for turbomotorer. Det mest optimale er højt løft og en smule længere åbningstid. Knastsættet 268/260grader som vi sælger er så langt man som udgangspunkt kan gå med knastaksler og stadig beholde det hydraliske ventilløst-system. Der kan med fordel samtidigt vælges kraftigere ventilfjedre, så man kan udnytte det maximale potentiale som knastakslerne giver.
|