Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 11 jun 2007, 22:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
ae86 skrev:
Tobisen skrev:
Er der nogen der kører med sådan en i deres turbosystem?
Evt nogen der hved om sådan en kan købes, eller man skal hen og lave en selv...?


Den type "Breather valve" jeg har set std. monteret på MG turbo sidder på krumtapsudluftningen (i toppen af oliepåfyldningen) og har en envejsventil (trevejsventil ?) der sørger for at kruntapshuset bedre kan udlufte når der ikke er ladetryk, dvs i tomgang

Prøv eventuelt at høre Morten VJ her indefra (ham volvofreaken og jeg mener ikke HenrikGM :wink: ) jeg mener at han er Rover mekaniker så han har sikkert adgang til lidt info omkring dette udluftnings system på en trykladet (8v 2.0L 4cyl) O-motor (den sidder også i nogle Rover modeller) det kan være at systemet er ført videre på T-motoren (16v-turbo)

(jeg tvivler på at der er meget info omkring det på M-motoren (2.0L 4cyl 16V) da det vidst kun var et par Vitesse 800 modeller der nåede at få turbo på før det blev til T- modellen)


Hummm... Jeg føler mig nu RET overbevist om at den ventils eneste opgave er at sikre at der ikke kommer OVERTRYK i krumtapshuset under ladetryk - Dette vil nemlig trykke pakninger ud af motoren.

Rover mek... Stakkels Morten :)!

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2007, 15:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Havneren skrev:
ae86 skrev:
Tobisen skrev:
Er der nogen der kører med sådan en i deres turbosystem?
Evt nogen der hved om sådan en kan købes, eller man skal hen og lave en selv...?


Den type "Breather valve" jeg har set std. monteret på MG turbo sidder på krumtapsudluftningen (i toppen af oliepåfyldningen) og har en envejsventil (trevejsventil ?) der sørger for at kruntapshuset bedre kan udlufte når der ikke er ladetryk, dvs i tomgang

Prøv eventuelt at høre Morten VJ her indefra (ham volvofreaken og jeg mener ikke HenrikGM :wink: ) jeg mener at han er Rover mekaniker så han har sikkert adgang til lidt info omkring dette udluftnings system på en trykladet (8v 2.0L 4cyl) O-motor (den sidder også i nogle Rover modeller) det kan være at systemet er ført videre på T-motoren (16v-turbo)

(jeg tvivler på at der er meget info omkring det på M-motoren (2.0L 4cyl 16V) da det vidst kun var et par Vitesse 800 modeller der nåede at få turbo på før det blev til T- modellen)


Hummm... Jeg føler mig nu RET overbevist om at den ventils eneste opgave er at sikre at der ikke kommer OVERTRYK i krumtapshuset under ladetryk - Dette vil nemlig trykke pakninger ud af motoren.

Rover mek... Stakkels Morten :)!


Det var måske forkert formuleret (det med bedre at kunne udlufte ved tomgang) men det er vidst noget med at den åbner ved tomgang (ingen ladetryk) så oliedampe i krumtaphuset bliver suget med ind i motoren og forbrændt af miljømæssig årsag :roll: . men ved ladetryk udlufter den vidst nok til atmosfæren, netop for at undgå tryk i krumtapshuset som som du selv er inde på.
derfor skriver jeg også trevejsventil?

Grunden til at man ikke bare sætter en slange fra krumtapshuset til "indsugningsmanifolden" (indtryksmanifolden) er at der jo kommer tryk på når turbogen vågner op og så har man problemet du selv var inde på med pakninger som bliver trykt ud


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2007, 17:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Ja nemlig...

I princippet kunne sådan en ventil jo godt bruges til det ham her vil, HVIS den er stor nok. Men dens oprindelige funktion har ikke meget at gøre med det ham her snakker om som jeg ser det...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2007, 21:24 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
Jeg har haft lidt travlt på det sidste, og det ser ikke ud til at stilne af lige de næste par dage...
Når jeg lige får tid, prøver jeg lige at smide et trykur i plenumkammeret, og se om der virkelig bliver vacum, og så skriver jeg lige resultatet!

_________________
King of wheelies:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jun 2007, 21:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Det lyder rigtig fornuftigt!

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 75 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team