John Sahl skrev:
Anders aka Duckstar og jeg nåede tidligere i dag frem til at en placering tæt på turbo med meget korte rør/slanger var ret optimal, så det bliver den jeg prøver i første omgang.
Det kan jo altid laves om

.
Det tror jeg, både du og din turbolader bliver tilfredse med.
Jeg mener ikke, men ved, at en BOV sidder kun for at undgå at kompressoren kommmer ind i surge området og den skal sidde tæt på kompressoren.
Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt.
Det begrunder jeg med, at set på inertien på den bevægelige masse af turboladeren er meget lille og den vil deaccelerere med høj hastighed, da man med lukket spjæld, ikke generere noget gas til turbinen og kompressoren skal stadig levere et stor flow dog ved et meget lille trykforhold.
Ser man på et diagram af en kompressors arbejds område, vil man fra et given punkt teoretisk bevæge sig vandret mod venstre, når man lukker spjældet uden BOV og lodret ned med BOV.
Uden BOV reducere man luftforbruget til nul og med BOV reducere man trykforholdet til nul.
Ser man så på omdrejningerne, ser man, der ikke er den store forskel om den skal den ene vej mod nul eller den anden vej.
Jeg har aldrig selv kørt med mere ladetryk en 1 bar på mine benzin biler og der har jeg ikke kunnet mærke nogen forskel om det er med BOV eller uden BOV med hensyn til at få ladetryk igen efter et gearskift.
Måske der er folk, som køre med meget mere tryk, der har oplevet noget andet?
Bemmer