Som skrevet så glemt alt andet før du får lavet en ny manifold! Det hele handler om flow.
Hvis de 30kg er til det sjove udstyr/legetøj så kunne en indkøbsliste starte med..
Bogen "forced induction tuning", Graham Bell
Manifold ud
Motorstyring
Evt. manifold ind
Turbo
Dyser
Ic + rørføring
+ mere (her er blot nævnt et par overskrifter)
Sænket kompression afhængwe af squish, ladetryk, detonation, dine mål/ønsker. Vil du være sikker så sænk den, men det går ud over benzin økonomien
Bogen, giver en rigtig god forståelse. Jeg kan se du har skrevet flere steder og du får mange forskellige rettede råd, flere der i den grad konflikter hvad du hører herfra. Kunsten er selv at kunne skelne sine fakta og sammensætte indkøbslisten. 30kg er mange penge. Mit råd er at læse lidt på stoffet og få opbygget en motor som fra start har spektrummet åbent. Husk mer vil hurtigt have mer...
Vil du ikke lave det selv, jamen så overvej"tisibukersneløsning" og få den chippet ellers glemt alt om 30kg. Problemet er lidt at du har en ny motor, du ved ikke så meget om det endnu og vil gerne have svarene hurtigt så du hurtigt kan komme i gang. Sådan bruger man hurtigt 30kg forkert

De penge kan række rigtig langt og det er jo gerne det vi skal

Der er så mange aspekter for at komme rigtig i mål her. Det tager tid og kræver engagement. Og er det ikke det der var meningen jamen så skal du tage den nemme løsning eller spendere langt flere penge. Er vi ovre i den anden grøft, så lad os tage den derfra og første opgave er at få smidt den manifold langt over skulderen og få lagt et budget derudfra (det skal lige siges at det er et stykke tid siden jeg så den manifold, men jeg husker den som en slem skuffelse og på lige linje eller under niveau med XU10 8v modellen)