Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem

Motoren køre jo med en ret høj kompression fra fabrikken, mener den hedder 10,5:1 kan man så hæve ladetrykket til feks. 1 bar uden at det vil går ud over motoren? Eller er det på med en større turbo og så køre med samme, eller mindre ladetryk? Ved ikke helt hvad jeg skal, men er blevet helt sikker på at der snart skal laves noget. Sprøgsmålet er så bare hvordan at man mest fornuftigt bruger 30kg. Hvad vil i foreslå :?: Jer med meget erfaring på området må meget gerne skrive. Lige nu tænker jeg mest på større intercooler rustfri rørføring åbent filter forge dump valve samt komplet udstødning fra turbo. Andre forslag til flere hk/nm indenfor de 30kg? Håber på masser af svar...

Mikael

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Som skrevet så glemt alt andet før du får lavet en ny manifold! Det hele handler om flow.

Hvis de 30kg er til det sjove udstyr/legetøj så kunne en indkøbsliste starte med..
Bogen "forced induction tuning", Graham Bell
Manifold ud
Motorstyring
Evt. manifold ind
Turbo
Dyser
Ic + rørføring
+ mere (her er blot nævnt et par overskrifter)
Sænket kompression afhængwe af squish, ladetryk, detonation, dine mål/ønsker. Vil du være sikker så sænk den, men det går ud over benzin økonomien :wink:

Bogen, giver en rigtig god forståelse. Jeg kan se du har skrevet flere steder og du får mange forskellige rettede råd, flere der i den grad konflikter hvad du hører herfra. Kunsten er selv at kunne skelne sine fakta og sammensætte indkøbslisten. 30kg er mange penge. Mit råd er at læse lidt på stoffet og få opbygget en motor som fra start har spektrummet åbent. Husk mer vil hurtigt have mer...

Vil du ikke lave det selv, jamen så overvej"tisibukersneløsning" og få den chippet ellers glemt alt om 30kg. Problemet er lidt at du har en ny motor, du ved ikke så meget om det endnu og vil gerne have svarene hurtigt så du hurtigt kan komme i gang. Sådan bruger man hurtigt 30kg forkert :wink: De penge kan række rigtig langt og det er jo gerne det vi skal :) Der er så mange aspekter for at komme rigtig i mål her. Det tager tid og kræver engagement. Og er det ikke det der var meningen jamen så skal du tage den nemme løsning eller spendere langt flere penge. Er vi ovre i den anden grøft, så lad os tage den derfra og første opgave er at få smidt den manifold langt over skulderen og få lagt et budget derudfra (det skal lige siges at det er et stykke tid siden jeg så den manifold, men jeg husker den som en slem skuffelse og på lige linje eller under niveau med XU10 8v modellen)

Titel:
Nyt Medlem

JakobM skrev:
Som skrevet så glemt alt andet før du får lavet en ny manifold! Det hele handler om flow.

Hvis de 30kg er til det sjove udstyr/legetøj så kunne en indkøbsliste starte med..
Bogen "forced induction tuning", Graham Bell
Manifold ud
Motorstyring
Evt. manifold ind
Turbo
Dyser
Ic + rørføring
+ mere (her er blot nævnt et par overskrifter)
Sænket kompression afhængwe af squish, ladetryk, detonation, dine mål/ønsker. Vil du være sikker så sænk den, men det går ud over benzin økonomien :wink:

Bogen, giver en rigtig god forståelse. Jeg kan se du har skrevet flere steder og du får mange forskellige rettede råd, flere der i den grad konflikter hvad du hører herfra. Kunsten er selv at kunne skelne sine fakta og sammensætte indkøbslisten. 30kg er mange penge. Mit råd er at læse lidt på stoffet og få opbygget en motor som fra start har spektrummet åbent. Husk mer vil hurtigt have mer...

Vil du ikke lave det selv, jamen så overvej"tisibukersneløsning" og få den chippet ellers glemt alt om 30kg. Problemet er lidt at du har en ny motor, du ved ikke så meget om det endnu og vil gerne have svarene hurtigt så du hurtigt kan komme i gang. Sådan bruger man hurtigt 30kg forkert :wink: De penge kan række rigtig langt og det er jo gerne det vi skal :) Der er så mange aspekter for at komme rigtig i mål her. Det tager tid og kræver engagement. Og er det ikke det der var meningen jamen så skal du tage den nemme løsning eller spendere langt flere penge. Er vi ovre i den anden grøft, så lad os tage den derfra og første opgave er at få smidt den manifold langt over skulderen og få lagt et budget derudfra (det skal lige siges at det er et stykke tid siden jeg så den manifold, men jeg husker den som en slem skuffelse og på lige linje eller under niveau med XU10 8v modellen)

Tak for noget der i mine øre lyder fornuftigt Jakob. Nej det er ikke noget jeg selv skal lave, jeg regner med at det bliver et job for Klaus fra Entech, han skulle være ret ok til det med turbo, + at jeg ved ud fra egen erfaring med ham at han er rigtig flink, har fået lavet nogle småting dengang vi havde vores 306 2,3l med spjæld osv. Her eer et link til oem manifolden fra 207 GT Turbo: http://www.feline207.net/site/modules/m ... p?lid=2491 Målet er "bare" en 200-210hk samt +300nm det burde være muligt indenfor de 30kg da den standart har 150hk samt 240nm. Selvfølgelig vil jeg gerne have 300+hk, men såndan er det jo altid :lol:

Mikael

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
tinasmartin skrev:
nick fra www.ravenz.dk laver et flot håndværk med manifolder... som en af dem i DK som jakob snakker om

han har f.eks. lavet lasses nye
Billede

og trykrør
Billede

Bare nysgerig.. hvilken blæser sidder i enden af den manifold?

Titel:
Nyt Medlem

burde man ik forholdsvis simpelt kunne hente 200hk 300nm med en stor intercooler og en chip hos f.eks rh motorsport eller scantune??

altså, ingen tvivl om at løsningen med anden manifold, større turbo osv osv gir en helt anden bil end den med chip, men det afhænger saføli af hvad man vil opnå..

jeg har selv haft 3stk 406turbo, hvoraf de to har kørt med simpel chipning, og de har holdt ganske udemærket, og kørt glimrende.

den 3 ville jeg dog videre med og uden den store erfaring kastede jeg mig ud i noget større turbo og smt6 piggyback styreboks(alt sammen monteret hos scantune), og turboen blev bygget på den org manifold, dette endte på 217hk og 344nm med org intercooler, men var bestemt ikke optimalt og havde en ladeluft temperatur på over 40grader ved tæt bykørsel. skulle jeg gøre det om igen, var udst. manifold uden tvivl det første der sku ha været tænkt på da den org har været en kæmpe prop i hele systemet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time