Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: ...
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Kan godt følge den anden teori. Men jeg ved fra min egen at det er svært at undgå at den begynder at koge når du slukker bilen og der ikke længere er cirkulation i vandet. Hvis man gør som du siger, så vil der komme luftbobler i varmeapperatet. Hvis du monterer det som jeg har gjort, så vil luften jo bare fise op i beholderen. Der vil nok komme lidt slagger med tiden, men tror du ikke det er begrænset?

Nu med audi S2 avant.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Grydesvamp.
Der bør da være ens tryk i helesystemet, da det er et lukket system.
Men generelt så er et inløb under turboen og et returløb over turboen mest fornuftigt. returen nær ekspansionsbeholderen lyder mest fornuftig.
I mine øre.

MVH

Morten

Dvs. olie ind og ud skal så ind i siderne, lyder ikke særlig smart.
MVh Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
He he nej finn det er ikke særligt smart. men man kan jo vinkle huset lidt, hvis man skal være pernitten.

Men jeg kan prøve at omformulere mig.
Det sted på motoren man tager vandet fra bør være et sted hvor vandpumpen trykker kølevæsken ind i blokken.
Og helst lavere end hvor returløbet udmunder.
Returløbet skal helst sidde så højt som muligt og helst på vandpumpens sugeside. for at tilskynde den naturlige udluftning af kølesystemet.

Håber at det var bedre formuleret.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
He he nej finn det er ikke særligt smart. men man kan jo vinkle huset lidt, hvis man skal være pernitten.

Men jeg kan prøve at omformulere mig.
Det sted på motoren man tager vandet fra bør være et sted hvor vandpumpen trykker kølevæsken ind i blokken.
Og helst lavere end hvor returløbet udmunder.
Returløbet skal helst sidde så højt som muligt og helst på vandpumpens sugeside. for at tilskynde den naturlige udluftning af kølesystemet.

Håber at det var bedre formuleret.

MVH

Morten

Er enig med der hvor man tager vand på blokken, men er ikke enig med dig i at vinkle turbo lidt, efter min mening skal olie retur pege nedad, kommer selvfølgelig an på hvor meget den skal vinkle, hvis den bare vinkler lidt, for det jo ikke luften ud af turbo, og vinkler man meget, er det ikke godt for olie retur..
Bare min mening..
MVh Finn
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
På min bil hvor vandkølet turbo er standard, sidder vand ind og ud vandret ud for hinanden.... altså olie retur lige ret ned

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Mads B 405 2.0 skrev:
På min bil hvor vandkølet turbo er standard, sidder vand ind og ud vandret ud for hinanden.... altså olie retur lige ret ned

Vinklingen af huset var ment som en spøg :roll:
Glemte bare smilien :oops:

Men resten var fatisk alvorligt ment, da det ikke er nogen spøg at stå med en damplomme i kølesystemet :damn:

Så derfor bør slangerne monteres med omtanke.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
david skrev:
Sys heletiden man hører folk sige at det ikker nødvendigt med vand.... Men hvorfor fan... bliver garrett og alle de andre så ved med at lave de skide huller til vand :?

Tilsyneladende til dem der stopper motoren, umiddelbart efter den har været krudtet af.

www.turbobygarrett.com skrev:
To minimize the effects of heat soak-back, water-cooled center housings were introduced. These use coolant from the engine to act as a heat sink after engine shutdown, preventing the oil from coking. The water lines utilize a thermal siphon effect to reduce the peak heat soak-back temperature after key-off. The layout of the pipes should minimize peaks and troughs with the (cool) water inlet on the low side. To help this along, it is advantageous to tilt the turbocharger about 25° about the axis of shaft rotation.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
david skrev:
Sys heletiden man hører folk sige at det ikker nødvendigt med vand.... Men hvorfor fan... bliver garrett og alle de andre så ved med at lave de skide huller til vand :?

Tilsyneladende til dem der stopper motoren, umiddelbart efter den har været krudtet af.

Jeg kender flere der kører ganske fornuftigt i forhold til opvarmning og afkøling igen efter brug og hører gentagne gange om turboer der er stået af fordi de ikke har tilsluttet vandet..

Jeg er selv blevet fortalt af H. Daugbjerg at vand ikke var nødvendigt, men egne og andres erfaringer siger mig altså noget helt andet.

.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
John Sahl skrev:
Jeg kender flere der kører ganske fornuftigt i forhold til opvarmning og afkøling igen efter brug og hører gentagne gange om turboer der er stået af fordi de ikke har tilsluttet vandet..

Jeg er selv blevet fortalt af H. Daugbjerg at vand ikke var nødvendigt, men egne og andres erfaringer siger mig altså noget helt andet.

.

Det kan vel også skyldes oliereturen mv.?

Medlem

Geografisk sted: østjylland
RG skrev:
Er det nødvendigt og køre med vandkøling på den eller kan man godt køre uden...

HEJ

kan ikk helt forstå at nogen prøver at undgå at monterer vandet på en vandkølet turbo, i min verden er det ikk særlig smart, hvis man lige tænker sig en lille smule om, kikker lidt på hvor man kan tage frem og tilbageløb af vandet, osv, skaffer de småting der skal til for at lave det. det er altså ikk særlig svært eller omstændigt at lave på en rimelig simpel måde oveni købet så det virker. kunne være et T-stykke på vand ind i motoren (efter termostaten,før motor), noget slange eller rør som kan tage varmen, og vand tilbage i ekspansions( tror det staves sådan :D) beholderen
Tror at man er noget "sødere" ved både turbo og olie hvis man monterer det vandkøling en gang for alle.
Nogen siger godtnok at det ikk er nødvendigt men det undre mig at diverse turbo fabrikanter har og bliver blive ved med at fremstille turboer med vandkøling og har gjort det i mange år, noget må det vandkøling jo gøre, som gør at de bliver ved med at lave det.
Tror at flerer af de turboer som er vandkølet ikk bruger/får nær den samme mængde olie da olien ikk er så meget til køling men mere til smøring, vandet er den der er hoved kølingen.

Persomligt ville jeg monterer det vandkøling og dermed ikk skulle bekymre mig om det var nødvendigt og måske også sparer en turbo og det bøvl der er når turboen er brændt af/sidder fast

Go weekend

MVH Tommy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time