Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 jul 2025, 16:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:

flyby skrev:
jeg tænker på forsikring :)

Nogenlunde det samme, gemmer sig og håber på det bedste... Eftermontering af turbo eller anden form for tryk anses som at overskride 20% reglen ligemeget hvad. Så skifter bilen identitet og så skal der betales afgift og den skal igennem syn. Det bliver nok et ret stort problem, for her skal man kunne bevise at den stadig overholder emmisions kravene, og der koster altså kassen at få lavet de tests. Det mener jeg at man skal til tyskland for at få gjort, og som sagt så koster det en arm og et ben. Der findes dog nogle turbo/ kompressor kit's som er godkendt til nogle motore. Hvis du så klare dig igennem synshallen, så skla du så lige have forklaret dit forsikrings selskab at du lige har monteret turbo på din BMW 325'er som nu yder 300Hk i stedet for 192Hk... Det bliver de sikkert ellevilde med at høre... :grin:

Man kan dog også i nogle tilfælde få godkendelser fra producenten af bilen. Eksempelvis har Peugeot godkendt at man kan smide en 2.0 8V turbo motor fra 406'eren i en Peugeot 306 XSI. Så det skulle være relativt let at få godkendt i synshallen, og du slipper også for afgift da bilen ikke skifter identitet. Men forsikrings selskabet skal stadig have besked...

Det er sådan jeg har lært det, men er der nogle som mener jeg er forkert på den, så ret mig endelig :)

Se mere her: http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... 27043358b9

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vest Sjælland
flyby skrev:
hvad gør alle dem som montere turbo?

tja nogle af os kører jo rundt med ren samvitighed ( læs: er godkendt med eftermonteret turbo), så for mig ændre det ik noget :gnaek:

Titel:
Mester Medlem

Sakset fra Skat's hjemmeside:
Citat:
"Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.

Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne."

Jeg har fulgt deres eksempel da jeg tunede min motor, og jeg havde i forvejen ringet og spurgt forsikringsselskabet, som sagde god for det. Udover det havde jeg fået papirer fra saab, der siger at min karosserimæssigt/undervognsmæssigt er magen med en 99'er eller en 900 turbo som kan fåes med op til 175 hk (eneste forskel er ventilerede skiver for).

Så jeg troede jeg havde mit på det tørre, indtil jeg snakkede med en synsmand. Du SKAL have en køregas-måling og 5-gas måling fra et anerkendt firma. Jeg ved ikke engang om det kan lade sig gøre herhjemme, men jeg tror det ikke. Det han sagde var at jeg kunne tage til TÜV i tyskland og ligge 20.000 kr på deres bord, så skulle de nok lave en på min bil.

Så derfor så kan min bil dumpe til syn på forkert forurening... Det er hamrende latterligt!!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time