Sakset fra Skat's hjemmeside:
Citat:
"Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne."
Jeg har fulgt deres eksempel da jeg tunede min motor, og jeg havde i forvejen ringet og spurgt forsikringsselskabet, som sagde god for det. Udover det havde jeg fået papirer fra saab, der siger at min karosserimæssigt/undervognsmæssigt er magen med en 99'er eller en 900 turbo som kan fåes med op til 175 hk (eneste forskel er ventilerede skiver for).
Så jeg troede jeg havde mit på det tørre, indtil jeg snakkede med en synsmand. Du SKAL have en køregas-måling og 5-gas måling fra et anerkendt firma. Jeg ved ikke engang om det kan lade sig gøre herhjemme, men jeg tror det ikke. Det han sagde var at jeg kunne tage til TÜV i tyskland og ligge 20.000 kr på deres bord, så skulle de nok lave en på min bil.
Så derfor så kan min bil dumpe til syn på forkert forurening... Det er hamrende latterligt!!!