Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 01:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 19:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Runesm skrev:
Øh, hvad er baggas? :D


Når du svejser, bruger du gas for og få ilten/luften væk med.. den gas smider man ind i røret så der er gas på begge sider..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 dec 2004, 22:23
Indlæg: 123
Geografisk sted: køpenhavn
Øhh hvis du regner med at få mere end 250hk ud af den udst manifold bliver du nok skuffet.
Udst manifolder til en turbomotor er MINDST lige så krævende som til en turbomotor :!:
Så du skal nok finde en der er med 4 seperate rør hend til collectoren istedet for den der :wink:

_________________
Going for 11sek. and 500+bhp

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Man bliver nogle gange temmeligt overrasket over effekter på "håbløse" manifolde. 250hk er måske slet ikke urealistisk på den viste manifold.

Daniel; forestil dig at de enkelte rør varierer 2mm i længde. Hvor skal den længde blive af? Det skal man have gennemtænkt. Den viste manifold har ikke mange chancer for udvidelse.

Lidt samme princip med jernbaneskinner en varm sommerdag. De slår sig om sommeren hvis de ikke kan udvide sig. Varmeudvidelseskræfter er ganske enorme, og kan nemt knække et rustfrit rør, hvis røret ikke har plads til at bevæge sig.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 dec 2004, 22:23
Indlæg: 123
Geografisk sted: køpenhavn
HenrikGM skrev:
Man bliver nogle gange temmeligt overrasket over effekter på "håbløse" manifolde. 250hk er måske slet ikke urealistisk på den viste manifold.

Daniel; forestil dig at de enkelte rør varierer 2mm i længde. Hvor skal den længde blive af? Det skal man have gennemtænkt. Den viste manifold har ikke mange chancer for udvidelse.

Lidt samme princip med jernbaneskinner en varm sommerdag. De slår sig om sommeren hvis de ikke kan udvide sig. Varmeudvidelseskræfter er ganske enorme, og kan nemt knække et rustfrit rør, hvis røret ikke har plads til at bevæge sig.


Er jeg godt klar over, det var nu mere en talemåde, har set eksempler på audi 1,8t som lavede 340hk med et manifold næsten magen til, dog lavede den næsten 60hk mere med samme tryk med en prof bygget manifold.
Blot for at komme med en pointe :wink:

_________________
Going for 11sek. and 500+bhp

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
HenrikGM skrev:
Man bliver nogle gange temmeligt overrasket over effekter på "håbløse" manifolde. 250hk er måske slet ikke urealistisk på den viste manifold.

Daniel; forestil dig at de enkelte rør varierer 2mm i længde. Hvor skal den længde blive af? Det skal man have gennemtænkt. Den viste manifold har ikke mange chancer for udvidelse.

Lidt samme princip med jernbaneskinner en varm sommerdag. De slår sig om sommeren hvis de ikke kan udvide sig. Varmeudvidelseskræfter er ganske enorme, og kan nemt knække et rustfrit rør, hvis røret ikke har plads til at bevæge sig.


Det der var ikke dumt skrvet, varme kan gøre nogle dumme ting ved metal :D

Hvor tyk plade ville du bruge til den flange der gå rmod topstykket, er selv inde på noget 10-15mm.. Men kan godt være jeg er helt forkert på den, skal jo gerne kunne slibes et par gange..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2006, 22:11 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2006, 13:45
Indlæg: 26
Ferritisk rustfrit stål er heller ikke i vejen, så vidt jeg ved. eller?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg har før lavet manifolde i 10mm sort. Hvis man tænker sig om, så er det fint muligt at lave en manifold på "fladjern" uden den skal slibes....;-)

Men det forudsætter topstykket har et fornuftigt boltmønster, og manifolden svejses imens den er påboltet en meget tyk plade.(og afspændes inden den afmonteres!!!)

Mindre end 10mm ville jeg ikke bruge.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 dec 2004, 22:23
Indlæg: 123
Geografisk sted: køpenhavn
Min er lavet i 1,2mm tykkelse med rør diam. på 40,5mm, har minus problemer haft :wink:

_________________
Going for 11sek. and 500+bhp

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
HenrikGM skrev:
Jeg har før lavet manifolde i 10mm sort. Hvis man tænker sig om, så er det fint muligt at lave en manifold på "fladjern" uden den skal slibes....;-)

Men det forudsætter topstykket har et fornuftigt boltmønster, og manifolden svejses imens den er påboltet en meget tyk plade.(og afspændes inden den afmonteres!!!)

Mindre end 10mm ville jeg ikke bruge.


Ok havde regnet med og bruge den blanktrukket "fladjern" uden de store glødeskaller..

Men tanken har været om man skulle lavde den i rustfri med det samme, men det er den baggas som holder mog tilbage da jeg ikke rigtig har brugt det før.. Men det kan vel læres :D

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
cossiemanden skrev:
Min er lavet i 1,2mm tykkelse med rør diam. på 40,5mm, har minus problemer haft :wink:


Ok er det rør bøjninger du har købt eller bukket selv..???

Evt. hvor du har fået dem, og i hvad radius..???

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team