klyfax skrev:
I sidste ende er det synshallen der afgøre om din bil må køre på vej. Det kan vi hurtig blive enig om.
Du må lave alle de konstruktive ændringer på dit udstødnings system som du vil. Bare det er inden for de gælderne regler omkring syn.
Så i dette tilfælde ved jeg faktisk ikke hvad man skal bruge TÜV til.
Ja. Det er synshallens beslutning på baggrund af deres test af bilen og MÅSKE på baggrund af din dokumentation, hvis de fremstiller krav her om.
Ja. Du må lave alle de konstruktive ændringer på din udstødning og på din motor som du vil, bare bilen som helhed stadig overholder de krav der var til bilen ved første registrerings dato. Men laver du konstruktive ændringer bliver bevisbyden DIN og ikke syningshallens.
Ved en hver KONSTRUKTIV ÆNDRING af motoren eller dens forureningsbegrænsende udstyr skal du i princippet dokumentere at motoren ikke STØJER mere end tilladt, ikke FORURENER mere end tilladt og/eller ikke YDER mere end tiladt. (Tilladt ved bilens første registreringsdato).
Afhængig af hvad men piller i, kan der være krav om forskellig former for dokumentation. Den dokumentation vi snakker om her er langt ud over hvad synshallen kan præstere, og helt og aldeles dit problem, hvis synshallen vælger at gøre krav her om.
En TÜV godkendelse, som omfatter netop den stump du har skiftet, på netop den type bil du har skiftet det på, vil synshallen skulle acceptere som tilstrækkelig dokumentation. Alternativt kan du selv få bilen underlagt diverse teste/"laberitorie forsøg", hvis du ikke er i besidelse af en TÜV godkendelse.
Alt dette er kun affødt af, at du har valgt, at lave en konstruktiv ændring. Bilen skal EFTER dokumentation så i gennem et helt almindeligt syn, hvor den på lige fod med alle andre biler skal overholde de værdier der kan måles i enden af røret og hvad der nu ellers er af deteil forskrifter for sådan en bil ved sådan et syn.
V/h Chr