Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

nibdk skrev:
Det er vist et projekt der har taget overhånd. Ved ikke hvad formålet var fra starten, men nu er det en banebil som kun har begrænset anvendelse, har kostet kassen og vel at mærke penge som man aldrig får igen.

Men ok, han synes sikkert det er sjovt.

Well, om det har taget overhånd eller ej ved jeg nu ikke.

Jeg synes det er er projekt der viser mandens evne og vilje til at flytte grænser temmeligt langt, og det er FEDT at han laver langt det meste selv. Stor respekt.

Alting koster kassen. Hvad koster det at lave en gadeduelig volvo 240Turbo som reelt ikke er en banebil(dvs med originale 155hk plus de sidste lovlige 45hk, og ikke mere!)?

Den er stadigt kun halvsjov, ok, du kan køre i den lovligt på gaden(forudsat du ikke er over 200hk!), men det koster stadigvæk kassen, og man får aldrigt pengene igen.

Der er iøvrigt ikke rigtigt nogen biler der er sjove, lovlige, og hvor man får pengene igen. Det koster at have det sjovt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
syntes jeg læste på henriks link at han havde fået sponsoreret en del af dele af sin leverandør men fedt ser det ud overhånd eller ej 8) 8)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
Jeg tænkte også på den undervogn han har lavet, mon det overhovedet virker og er sikkert?
Når man tænker på hvor meget tid en bilfabrik bruger og så flikker han lige noget sammen selv i garagen.

Jeg har selv droppet projekter, for de penge man lægger i det vokser og vokser og skal man af med bilen en dag nænner man ikke at sælge den og man får samtidig ikke en krone for sin arbejdsindsats.

Sådan havde jeg det med den 240 turbo jeg havde lagt en masse arbejde i, men den solgte jeg heldigvis efter lang tids overvejen og idag hvor jeg har en mere 850 turbo er jeg vildt glad for det, den kører mange gange bedre end 240 modellen.

Nu roder jeg i stedet med en Honda Dax knallert, det tager også næsten overhånd økonomisk for alle de stumper koster. Sammenlignet med en bil er det dog småting.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

nibdk skrev:
Sådan havde jeg det med den 240 turbo jeg havde lagt en masse arbejde i, men den solgte jeg heldigvis efter lang tids overvejen og idag hvor jeg har en mere 850 turbo er jeg vildt glad for det, den kører mange gange bedre end 240 modellen.

fordi et 4 link ophæng som det han bruger er LANGT mere fast og stabilt (præcist) end en undervogn der er ret gammel i sin opbygning... og som du selv siger du er meget mere glad for din 850 som for det første er forhjulstrukket men som har en NOGET mere modernet undervogns geometri samt fjederben osv...

og han giver med dette bagtøjs ophæng også afkast på en del komfort husk det

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Moderator

nibdk skrev:
Jeg tænkte også på den undervogn han har lavet, mon det overhovedet virker og er sikkert?
Når man tænker på hvor meget tid en bilfabrik bruger og så flikker han lige noget sammen selv i garagen.

Jeg har selv droppet projekter, for de penge man lægger i det vokser og vokser og skal man af med bilen en dag nænner man ikke at sælge den og man får samtidig ikke en krone for sin arbejdsindsats.

Nu roder jeg i stedet med en Honda Dax knallert, det tager også næsten overhånd økonomisk for alle de stumper koster. Sammenlignet med en bil er det dog småting.

Hans undervogn er bygget efter tilsvarende koncept som Jørgen Poulsens SSC 240Turbo, så mon ikke den virker ret fint ;-)
Faktisk har han strukket konceptet en tand yderligere, så jeg ville da forvente at den kører ganske fantastisk, og ikke lader en DTC bil ret meget tilbage.

Der findes jo nogle mennesker der godt kan "flikke noget sammen", og ham her er vist een af slagsen(ellers kom han ikke så langt!)

Jeg ville da også håbe at din "nye" 850 kører en smule bedre end din 20+år gamle 240. Det ville nok være ret unaturligt andet, mon ikke?

Mats 240 her vil dog køre i cirkler omkring din 850er, og når det kommer dertil er det jo håbløst at sammenligne de to biler.

Nogle vil jo slå sig på låret over at du bruger en formue på en honda dax, og glæde sig over deres JOG.

Folk der poster penge i en gammel 240, eller i en gammel DAX, eller en gammel cortina, eller whatever, gør det jo fordi de har en interesse i at få noget andre ikke har, og noget man ikke "bare" kan købe. Der er ingen der gør det pga en økonomisk fortjeneste, iså fald er timelønnen ikke høj, men jeg har nu hellerikke set en højtlønnet hobbyudøver endnu. :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

og så vidt jeg kunne se under hans importørs/forhandlers site så er det dem der har svejst bagvognen ind i den for ham men heller ikke andet...

www.RavenZ.dk

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
Måske fik jeg forklaret mig lidt dårligt. Hans projekt er en ting som nok er lidt voldsommere end de fleste går iagng med.

Min pointe var, at jeg i den tid jeg havde en 240 brugte en del tid og penge på den, faktisk så meget at jeg ikke nænnede at sælge den. Da jeg så endelig smed skidtet på porten fandt jeg noget meget bedre.
Nu gider jeg ikke bruge så meget tid på bilen, hellere have en der kan køre hele tiden og som man ikke er "forelsket" i, hvis i forstår.

Det er blevet min holdning til det, men jeg forstår da godt, at andre har en anden.

Titel:
Moderator

nibdk skrev:
Måske fik jeg forklaret mig lidt dårligt. Hans projekt er en ting som nok er lidt voldsommere end de fleste går iagng med.

Min pointe var, at jeg i den tid jeg havde en 240 brugte en del tid og penge på den, faktisk så meget at jeg ikke nænnede at sælge den. Da jeg så endelig smed skidtet på porten fandt jeg noget meget bedre.
Nu gider jeg ikke bruge så meget tid på bilen, hellere have en der kan køre hele tiden og som man ikke er "forelsket" i, hvis i forstår.

Det er blevet min holdning til det, men jeg forstår da godt, at andre har en anden.

Ja, man bliver gammel og fornuftig med tiden....;-)

Jeg synes jo stadigt det var synd og skam at du solgte den 240T, og kommer aldrigt nogensinde til at sælge min. Det er efterhånden blevet kult(i volvokredse) at eje en 240, og livet skal ikke altid være fornuftigt.

Dermed ikke sagt at den ikke endag bliver pensioneret som daily driver, og overgår til søndagsfræser istedet :-)

Men Mats´s 242 er i mine øjne usædvanligt gennemført, omend ikke i "showroom" kondition, så en ekstremt hurtig bil, også i sving, og det er sgu lidt fedt at bygge en så gammel bil op på den måde. Stor entusiasme, og fine evner.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time