Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 03:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

den regnemaskine er alt for simpel. hvilken DC bruger den? hvilken blanding går den ud fra (AFR)? blot et par af de ting der bør tages hensyn til ved valg af dyser.... gang på gang, ser man folk opgive, eller ytre ønske om ydelser, der slet ikke kan lade sig gøre, med de dyser de har valgt at montere. en gammeldags to ventilet moter med lave stempler og tændrør i hjørnet af forbrændingskammeret, med ingen eller dårlig ladeluftkøler, har brug for rigtig meget benzin, for rigtig at yde noget ved blot halvhøjt ladetryk! en moderne motor, lad os sige en VW 20v, kan nøjes med langt mindre dyser, for at lave den samme ydelse.... MVH. søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Dyser/hk er i dag ment som en simpel og hurtig pejling og jeg mener eksemplet med de 340 ml og 245 hk rammer fornuftigt inden for en træskolængde. Så må man selv trække lidt fra/til afhængig af opsætning. Der er rigitg mange parametre som spiller ind for at komme tallet nærmere og jeg tror ikke man kan udregne det 100%. Antal ventiler, med/uden intercooler mm. vil afgjort hjælpe og jeg syntes det er nogle rigtig gode forslag som er noteret :D

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
JakobM skrev:
Dyser/hk er i dag ment som en simpel og hurtig pejling og jeg mener eksemplet med de 340 ml og 245 hk rammer fornuftigt inden for en træskolængde. Så må man selv trække lidt fra/til afhængig af opsætning. Der er rigitg mange parametre som spiller ind for at komme tallet nærmere og jeg tror ikke man kan udregne det 100%. Antal ventiler, med/uden intercooler mm. vil afgjort hjælpe og jeg syntes det er nogle rigtig gode forslag som er noteret :D

Mvh Jakob

Jeg vil give dig ret Jacob - regnemaskinen er ok til at give en pejling. Det skal bare være klart at det er det den gør.

Hvis du tager parametre som ventilantal, tændrørsplacering, IC virkningsgrad etc. med i beregningen, vil den imho bare blive ubrugelig.
Jeg mener; Hvem af vi perlegrusmekanikere kender reelt de parametre godt nok til at kunne bruge dem til beregningen ?
Flere parametre giver større usikkerhed.
Men jo flere parametre jo mere nøjagtig forventer brugeren den er.

Hvis meningen med regnemaskinen er, at de fleste skal kunne bruge den til at få et godt bud på dysemængden udfra et antal hk (eller omvendt), så skal den sgu ikke laves om.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem

mener så ikke at det er OK, at lave en regnemaskine, der bruger 100% DC og går ud fra 14.7 i AFR ved WOT! for det er jeg ret sikker på den her på siden gør...? det faktum at JACOB ikke valgte at svare på spørgsmålet om samme.... styrker mistanken en del!
NOLAN... du må gerne forklare hvad ventilareal, har at sige for dysestørrelse ved en given ydelse??? MVH. søren ps. SUPRA TT 6 gange 440ml ved 280hk og 6 gange 550ml ved 330hk (expo model)....

Titel:
Admin
Admin

Jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål. Der regnes hverken ud fra 100% DC eller lamba 1, og i såfald kan jeg ikke følge dig i hvorfor de tal skulle vælges. Formlen er meget simpel og du kan få den her:

<!--JavaScript 03 til heste--!>
function calchk() {
var cm = hk.cm.value;
var dyser = hk.no.value;
var total = (dyser*cm/500*100);
hk.hk.value = total;
hk.khk.value = (total*0.9);

<SCRIPT language=JavaScript>
<!--JavaScript 01 til dysestørrelse--!>
function calcsize() {
var hk = size.hk.value;
var dyser = size.no.value;
var total = (hk/100*500/dyser);
size.cm.value = total;
size.kcm.value =(total/0.9);

Nu er det lasse som i sin tid har lavet regnemaskinerne og jeg går ud fra det er en kendt tommelfinger regel/formel som er brugt. Det er ikke noget jeg har gravet videre i, blot konstateret at de gange jeg har brugt den har den ramt meget godt. Det samme gør sig gældende hvis du sammenligner med bosch dyse/hk opgivelser hos de firmaer som sælger dem. Så skal der selvfølgelig stadig ligges til/fra jf. de tidligere argumenter, men det er stadig vejledende. Andet skal regnemaskinerne heller ikke anses for.

Og husk på at det er max opgivelser. Dit eksempel med supra er ikke max kapacitet for 6 af de dyser.

Mvh Jakob

Titel:
Moderator

JakobM skrev:
Jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål. Der regnes hverken ud fra 100% DC eller lamba 1, og i såfald kan jeg ikke følge dig i hvorfor de tal skulle vælges.

No offence, men det er ikke så godt at du ikke kan følge lqs i hvorfor man ønsker at kigge på DC og lambda værdi, da disse to faktorer direkte dikterer dysens kapacitet, og samme to værdier er grundlag for hvorfor en 70er motor skal bruge større dyser end en -05er motor skal for at lave samme effekt.

I bund og grund er dine korrektionsfaktorer en forsimpling af bla disse to værdier.

Det svarer groft sagt til at konkludere at en mellemklasse bil der vejer 1200kg går 0-100 på 11sekunder fordi 1200/110 er 10,9sekunder, og den ved vi alle ikke kan bruges i flæng.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

No offence, men jeg skriver tal ikke faktorer/parameter. Jeg er fuldt indforstået med at DC og AFR er afgørende faktorer. Det er klart. Lgs nævner/mistænker DC 100% og lamba 1 som valgte tal - og det jeg skriver, er at jeg ikke kan se hvorfor de tal skulle være valgt. Altså tallene ikke parameterne.

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem

tallene fra SUPRA TT er ikke max. slet ikke! men de er et eksempel på hvor store dyser nogle mærker vælger at montere.... som du kan se i en anden tråd her under tuning, skriver jeg netop at sådan en motor kan lave over 400hk på std. dele. tænker ikke expo modellen med 550ml dyser, bruger meget over 60% af dyse tiden..... til standardydelsen på 330hk altså! ...prøv at kigge lidt på andre regnemaskiner, ingen af dem er så gavmilde som den her på siden... blot overbevist om at mange køber for små dyser, første gang... og tit også anden gang. MVH. søren pt. 6 gange 440ml OG 6 gange 1000ml til foreløbig 750hk....

Titel:
Moderator

lqs skrev:
ta. søren pt. 6 gange 440ml OG 6 gange 1000ml til foreløbig 750hk....

ok, ved hvilken DC?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

under 50 på sekundær. vil for sjov prøve at maxe de små primære ud.... regner med de rækker til lidt over 400hk. som det er nu er ladetrykket ikke til at justere så langt ned. MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time