Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 00:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
lqs skrev:
feltet kan ikke reelt måle tabet...... men det kan lave et ret godt gæt! normalt er alle ydelser opgivet på motoren. ang. tab i trans. kan man som tommelfinger regel bruge 15-20 ved 2WD og man. gear....20-25 ved 4WD ...... 25 ved auto. gear.... ALT I PROCENT %%%% en ting som et spær er nok en af de eneste ting der ikke har indflydelse i det regnestykke. bilen skal helst køre ligeud på rullerne! ang. at en ny FORD skulle have ca 10% mere end fabrikken oplyser......? lyder ikke særligt sandsynligt i mine øre. men vil da gerne se udskriften fra feltet. MVH. søren

Det måler tilbageløbet, og nej, det er ikke 110% korrekt - men det er meget tæt på.

10% mere? Hvorfor ikke? Det er set masser af gange i PSA verdenen på de nyere modeller, og den anden vej på de gamle.
Der er en del eksempler på 106 GTi'ere der på pålidelige felter smider helt op til 145 hk - opgivet til 120 hk.
På den anden side er det sjældent at se en 130 hk's 205'er der rent faktisk smider 130 hk.
VW er et andet godt eksempel.
Ting som unøjagtigheder ved montering og justeringer af knastaksler på fabrikken kan på en 16V DOHC motor flytte gevaldigt rundt på momentkurven og dermed effekten.

I øvrigt er det ikke første gang at Ford har lanceret en motor der tit yder mere end opgivet - mener det var 1.8 16V'erne der havde "lidt ekstra i posen".

En af årsagerne til at det forekommer er de tyske forsikringsregler. De fastsætter bl.a. i nogle helt bestemte intervaller efter effekt. Derfor ser man også typisk at biler fremstillet i Tyskland springer i samme effektintervaller i opgivelserne - typisk 60, 75, 90, 115, 130 og 150 hk (og sikkert noget mere der op af - men dem har jeg ikke helt styr på).
Dvs. fabrikanten underdriver for at spare forbrugeren for lidt penge.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
prøv at læse en test af de biler du omtaler, i et seriøst gerne tysk bilblad. hvad måler de af heste? har fornylig kigget OTTO natmekaniker lidt over skulderen ang. tab.... især tallene i de forskellige gear er ret mærkelige! hvis det her med de mange flere hk end opgivet, skulle være en offentlig hemmelighed, hvad mon div. forsikringsselskaber ville sige til det? MVH. søren

Titel:
Hehehe hold da op en masse respons...
Først vil jeg gerne understrege at jeg på ingen måde er utilfreds med min nye bil..
Men ønskede bare at vide om det var muligt at få flere heste i den, men åbenbart ingen respons på det område endnu..Afventer endnu i så fald bare lidt endnu:-)

På forhånd tak..

Titel:
Mester Medlem

Det ved jeg virkeligt ikke - men jeg ser ikke rigtigt nogen argumenter andet end "det tror jeg ikke på" fra dig.
Både Otto-natmekaniker, FDM-felter, Andrew's Speed shop i Helsinge, Peugeot i Køge osv. har givet den slags målinger. Så må du selv om resten - men jeg står trods alt med en smule sandsynliggørelse af hvad jeg siger er rigtigt.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
prøv at skan en test ind her, hvor bilen yder 145hk istedet for de opgivne 120.... lyder lidt for godt. blot min mening! en anden ting er at de biler der kommer på felt meget sjældent er HELT standard. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Anonymous skrev:
prøv at skan en test ind her, hvor bilen yder 145hk istedet for de opgivne 120.... lyder lidt for godt. blot min mening! en anden ting er at de biler der kommer på felt meget sjældent er HELT standard. MVH. søren

Der plejer vel somregl og være med "KN filter og Brian bagpotte" !!?

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Senest rettet af JBO 25 jun 2005, 10:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: falster
så en test af fire biler i et bilblad. Der testede de om bilerne havde de heste de skulle ha 3 ud af 4 havde flere end hvad der var opgivet men det var ik 20 heste vi snakker om. Men en af dem havde 10 flere.

Titel:
Mester Medlem

Anonymous skrev:

Kig her:
Billede

Du færdes jo også lidt på Hi-speed - det er ham der har flest indlæg derinde - "Peter" - der har den. Det er en rulning hos Andrew i Helsinge.

Min gamle co-pilot havde en Saxo VTS - den lagde omkring 140-145. Filip fra Hi-speed har ligeledes haft en der lavede ca. 144 hk.

Det er ikke så tit at de ligger deroppe - men sjældent at de bliver målt til under 130 hk.

Forskellen skal som tidligere nævnt findes i knasttiming. Peters yder formentlig - og efter hans eget udsagn - ikke helt så meget mere efter han fik skiftet tandrem og den blev stillet rigtigt på mærkerne. Tilgengæld fik den mere power længere nede.
Og det er lige præcis derfor at det slet overhovedet aldeles ikke er urealistiskt.
Noget andet er at jeg som fabrikant da ville være 110% sikker på at den opgivelse jeg kommer med altid holder - det er da for bøvlet at slås med kunder der klager over manglende effekt.

Vi har forøvrigt også en en anden Hi-speeder der har fået sin Ford Focus C-MAX TDCI rullet - mener at standardopgivelsen er nogen og 130 hk. Hans laver lige over 150 - igen, han har også udskriften.
Jeg gider ikke blive ved med at skulle skrive både det ene og det andet, komme med kurver osv. hvis du ikke kan komme op med noget bedre end "det passer ikke".

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
lige for at holde os til emnet. i uk er der et firma. (sikkert flere) der tilbyder et gasspjælds kit sammen med en omex ecu. det skulle efter signe give omkring 208hk på en ellers std motor.

Titel:
MØFFE...
Var det til mig den der...
Hvis ja ved du så hvilket firma!!
På forhånd tak
Dennis[/quote]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time