lqs skrev:
feltet kan ikke reelt måle tabet...... men det kan lave et ret godt gæt! normalt er alle ydelser opgivet på motoren. ang. tab i trans. kan man som tommelfinger regel bruge 15-20 ved 2WD og man. gear....20-25 ved 4WD ...... 25 ved auto. gear.... ALT I PROCENT %%%% en ting som et spær er nok en af de eneste ting der ikke har indflydelse i det regnestykke. bilen skal helst køre ligeud på rullerne! ang. at en ny FORD skulle have ca 10% mere end fabrikken oplyser......? lyder ikke særligt sandsynligt i mine øre. men vil da gerne se udskriften fra feltet. MVH. søren
Det måler tilbageløbet, og nej, det er ikke 110% korrekt - men det er meget tæt på.
10% mere? Hvorfor ikke? Det er set masser af gange i PSA verdenen på de nyere modeller, og den anden vej på de gamle.
Der er en del eksempler på 106 GTi'ere der på pålidelige felter smider helt op til 145 hk - opgivet til 120 hk.
På den anden side er det sjældent at se en 130 hk's 205'er der rent faktisk smider 130 hk.
VW er et andet godt eksempel.
Ting som unøjagtigheder ved montering og justeringer af knastaksler på fabrikken kan på en 16V DOHC motor flytte gevaldigt rundt på momentkurven og dermed effekten.
I øvrigt er det ikke første gang at Ford har lanceret en motor der tit yder mere end opgivet - mener det var 1.8 16V'erne der havde "lidt ekstra i posen".
En af årsagerne til at det forekommer er de tyske forsikringsregler. De fastsætter bl.a. i nogle helt bestemte intervaller efter effekt. Derfor ser man også typisk at biler fremstillet i Tyskland springer i samme effektintervaller i opgivelserne - typisk 60, 75, 90, 115, 130 og 150 hk (og sikkert noget mere der op af - men dem har jeg ikke helt styr på).
Dvs. fabrikanten underdriver for at spare forbrugeren for lidt penge.