Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 jan 2005, 22:28 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Ja jeg har også selv spekuleret lidt på hvordan man gør et glidespjæld helt tæt hehe, men det må jo kunne lade sig gøre.
M.h.t. de "kun" 45mm var det mere set i lyset af et sæt 52mm Jenvey spjældhuse med alm. vippespjæld..... J.v.f. deres eget diagram er der lidt mere flow i deres 45mm rullespjæld end 45mm vippespjæld, naturligvis, men hvad så i forhold til 52mm?
@ Søren : Har du et navn(e) på udbyder(e) af endnu størrere rullespjældhuse man kan Google efter?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2005, 05:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
navne.... det er noget jeg har set på hurtige gade V8 biler. hvor der måske kun er 2 spjælde i enden af indsugningen. mener også jeg har set det på bla LE mans racere? prøv at søge på nogle CORVETTE eller VIPER til road race.... skriver i tråden igen hvis jeg kommer i tanke om noget. MVH. søren PS. hvis det er til en gammel OPEL må 45mm da være nok!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2005, 14:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Tjae, ud fra devisen "hvis han kan, kan jeg også" kunne man jo nok selv fremstille et rullespjæld i ønsket diameter, men mon ikke Lumenition er ved at konstruere nogle der er størrere end 45 mm, det antyder de hvertfald.
Motoren er godt nok til en gammel Opel; 3.0 16v der gerne skulle gå 9000+ omdrejninger. "Hybrid" tror jeg er det passende ord for konstruktionen....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 13:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Jeg er blevet henvist til JP Motorsport ( www.jpmotorsport.se ). De laver rullespjæld fra 1-6 cylindre og helt op til 60mm!! Og indsugningstragte med variabel længde justeret efter motorens omdrejningstal. For os der sværger til sugemotorer (en uendelig lille fraktion på powerpage ;) ) er det da temmelig interessant!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 14:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg læste om en test foretaget på en 1600 rover motor med 220 hk.
Først blev den rullet med konventionelle gasspjæld en 45 mm pr cylinder, og dernæst helt uden spjæld kun et rør.
Resultat effekten var den samme. med eller uden spjæld.
Så spørsmålet er at hvis man ikke har plads til spjældhuse i rigtig størrelse, eller der er et reglement der sætter begrænsninger.
Hvad er så fordelen med dyre eksotiske spjæld kombinationer.
Andet et det lugter lidt mere race når man står og udveksler erfaringer med ligesindende, og fortæller at man har kuglespjæld.
Men det er en relativ dyr måde at føre sig frem på.
Suge motor eller turbo er i dette sammenhæng totalt ligegyldigt hvis vi taler om at hive den sidste % effekt ud af motoren.
De reagere sjovt nok ens mere luft+benzin = mere effekt.
Den meget omtalt Manta med kompressor, turbo og skydedørs spjæld. fik spjældene fordi manden syntes det kunne være en udfordring at lave dem, og der var mange der sagde at det aldrig ville kunne virke.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 15:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Jaja, selvfølgelig laver man HK af nøjagtig det samme hvad enten der er tale om sug eller tryk, men mange herinde bruger bare tryk som en måde på at "omgå" dette at skulle porte toppen mere præcist o.l. - ikke at der er noget galt i det. Det kræver jo mere (dyrt) detaljearbejde at hive samme givne antal hk på sug som en alm. bygget trykmotor - forstå mig ret, ordentlig trykladning vil altid give mest effekt.

M.h.t. testen af Rovermotoren så er det jo kun én test. J.v.f. linket nedenunder til Lumenition så ER der mere flow ved WOT med rullespjæld end vippespjæld. Teorien med at det er en dyr form for potensforlænger mener jeg, med alt respekt, er ganske naiv. Hvis det fortrinsvist bruges i LeMans, Indy Race, formel xx o.l. er jeg ganske overbevist om at det er fordi man tror på at det giver en lille fordel. Og som diverse forsøg med rullespjæld synligt viser så giver de dårligere flow end vippespjæld indtil man nærmer sig WOT. Så det er naturligvis ikke noget man vil montere på en gadebil. M.h.t. plads eller reglementer så er det ikke noget jeg vil tage højde for, det er teknikken der interesserer mig, det at kunne tilnærme sig det optimale!
Jeg har ikke selv snakket med Hilmersson, men det skulle bestemt ikke undre mig at det var grunden til at han byggede dem! Det kan jo undre en at han kører quartermile med lavprofildæk, det lader jo ane at bilen som udgangspunkt var tænkt til baneræs.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 16:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kan god være at jeg er naiv MHT. potensforlænger princippet.
Men Hvis jeg viste at mine 45 mm spjæld var for små og et sæt rulle spjæld eller konventionelle 48 mm spjæld ville løse mine problemer, så ville jeg vælge den løsning der var mest optimal for min pengepung, og motorens brug.
At det bruges på div racerbiler er ikke nogen anbefaling jeg kan bruge, da det er helt andre parametre de bygger motorer efter en du og jeg. uanset trykladning omdrejninger HK/l eller hvad du ellers vil sammenligne med.
Eksperimentet for eksperimentets skyld det kan jeg kun tilslutte mig.
En af mine planer er at sætte 40 mm spjæld på hver enkelt cylinder bare for at prøve. Men stadig på et min forbrug af penge.
Mangler stadig at opstøve manifolden til projektet.
Held og lykke med projektet.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 16:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Ja, jeg er enig med dig i at der i princippet ikke er nogen grund til at montere dyre specialdele som f.eks. 45mm rullespjæld hvis man kan få samme effekt med 48mm vippespjæld e.l. Men j.v.f. JP Motorsport skulle der være en gevinst ved det, og det tiltaler mig med det projekt jeg har i tankerne.
40mm per cylinder? Måske er det mig der er alt for vant til sugemotorer, men det lyder da en anelse klejn, men det er det måske ikke med turbo?! Hvor stor er din Volvo-motor egentlig? B21? Men du må også have held og lykke med projektet!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 17:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er til en 2,3l med turbo, og som sugemotor entuisaist er 40mm meget lille. der anbefales min 45 mm og gerne 48 mm karburatore til en suge motor med karburatore.
men da jeg ikke har behov, eller ønske om at dreje 7000 omd/min.
Og der ikke er en venturi, og hjælpe venturi der formindsker flowet.
Så burde et 40 mm gasspjæld svare til en 48 mm karburator.
i sidste ende er det moment kurven der tæller for mig og ikke topeffekt.
Og 40mm er det jeg har. :D

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2005, 21:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Okay, 2.3 turbo. Ja, de 40mm vil konverteret til karburatorer være ganske heftigt. Egentlig havde jeg tænkt mig at bygge en gammel 8-ventiler med rulleknast og bundmoment, men så blev jeg interesseret i et 16v topstykke, og så skulle man jo være et skarn hvis ikke man lige skulle se hvor grænsen går med sådan et! Det er da hvertfald planen.....

_________________
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team