Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 20:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jydeland
Yes, jeg går og leger lidt med ideen om at få turbo på min fiat uno 1,3sx med 70hk. Den bliver fodret med en karburator.

Men efter hvad jeg ved, så kan det lade sig gøre at smække en turbo på en standart kadett c 1,2 med karb. Så kan det vel også på en uno? Men hvad skal der til?
Er der en speciel slags turbo der skal bruges(skal kun køre med 0,3 - 0,5bar) skal der en intercooler til?
Hvad med toppakningen, skal den skiftes til en kobber pakning?

Kom med noget info, og nogle priser på tingene, så jeg har noget at forholde mig til... :wink:

På forhånd tak.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Glem det. Din kaburator kan ikke klare tryk. Overtrykket fra turboen vil presse benzinen ud af svømmerhuset. Hvis du vil have trykladet dyret vil det letteste, selvom det er svært nok, være at tage hele drivlinien med over fra en Uno Turbo - men så har du afgifts- og synsproblemer. Derfor - sælg din Uno og køb en original Turbomodel..

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jydeland
duckstardeluxe skrev:
Glem det. Din kaburator kan ikke klare tryk. Overtrykket fra turboen vil presse benzinen ud af svømmerhuset. Hvis du vil have trykladet dyret vil det letteste, selvom det er svært nok, være at tage hele drivlinien med over fra en Uno Turbo - men så har du afgifts- og synsproblemer. Derfor - sælg din Uno og køb en original Turbomodel..

Hvis det kan lade sig gøre på en kadett c 1,2 med karburator, så burde det også kunne lade sig gøre på min uno. Desuden er der en smule forskel på prisen fra min og over til en ok uno turbo.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jkp skrev:
Hvis det kan lade sig gøre på en kadett c 1,2 med karburator, så burde det også kunne lade sig gøre på min uno. Desuden er der en smule forskel på prisen fra min og over til en ok uno turbo.

Du har vist aldrig været ude i et turbo monteringsprojekt før. :) Turbolader, manifold, forrør, udstødning, motorstyring, olie/vand til/fra lader, intercooler, rør nåja og arbejdsløn. Med de ting du sprøger om kan du formentligt ikke lave det selv. Vi taler ved 20-25k før du har noget der virker. Derudover får du et synsproblem (den vil simpelthen ikke kunne synes hver 2. år) og et afgiftsproblem - identiteten på din slæde vil sidestilles med en uno T, hvorfor ny afgift vil blive beregnet på den.

Det er derfor jeg siger dig - køb en orig. uno T fra starten, det betaler sig..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
og ja det karburatoren?? kunne det være at der sad en karb der er beregnet til tryk på den opel?? de findes jo også ;-)

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Selv jeg kunne ikke finde på at smide en turbo på min uno... Jeg har dog en senere model med SPi men stadig er det mere eller mindre hul i hovedet. Kig på Autoscout24.de istedet og find en original uno T. Hvis du ville kunne betale det andet projekt kan du sagtens betale en uno T. Personligt Gør jeg det på et tidspunkt men lige nu er jeg vist ubevidst :shock: ved at sætte min 1.4 i stand.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
DorkVonWaterfall skrev:
og ja det karburatoren?? kunne det være at der sad en karb der er beregnet til tryk på den opel?? de findes jo også ;-)

Kadett C 1,2N der er det bare at smække en turbo på og sætte en benzinreg. som styrer en elek. benzin pumpe som så føder igennem den originale pumpe. selfølgelig skal man lige lave noget olie. og det kan laves meget simpel, samt manifold. den min kammerat har er der ingen intercooler på (han har købt en) så der sider bare en slange fra turbo til kaburator.
Motoren har jeg fået at vide er rimelig lav komp. så den kan holde til det, nogen kører over 1,3bar bare med en anden toppakning, som det eneste der er ændret i selvemotoren.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
en her oppe fra det kolde nord har sat turbo på hans lille uno 1300. han har lavet en kasse der sider uden om kab. og så sender han trykket ind i kassen og så virker det. han har brugt uds. manifolden fra en uno turbo motor og også toppakningen fra denne. jeg ved ikke lige hvad han har gjort med benzin men han siger den bruge MEGET benzin.

MVH Bruno

Titel:
Efter som jeg kan se på de 2 sidste replys er det ikke umuligt at gøre. Om det er hul i hovedet er vel mig selv der skal afgøre eftersom det er mig der skal køre i den.

Kan skaffe en billigt turbo kit fra en kadett c, og en billig manifold fra en uno turbo. Kender et par mekkere der kan lave det for mig. Så det er ikke dyrre end man selv gør det...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

brunochristensen skrev:
han har lavet en kasse der sider uden om kab. og så sender han trykket ind i kassen og så virker det.

Svarer det ikke til at trykke direkte i kaburatoren? Det forstår jeg ikke. Godt nok er jeg hverken mekaniker eller specielt god til motorer - slet ikke kaburatormotorer, men trykkes benzinen ikke ud af svømmerhuset når man laver overtryk, med mindre kaburatoren har seperat svømmerhus? Det mener jeg at jeg er blevet forklaret før..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time