Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
ALS (Anti Lag System) på turbo biler holder turboen oppe i omdr. ved jeg godt! Men hvordan fungere det lige??? Sider der et ekstra tændrør i udstødningen eller hvad???

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Mener den "tvinger" motoren til at tænde ca 60 grader, efter stemplet har været i top.

Titel:
Så vidt jeg har læst mig til så bliver der sprøjtet benz. direkte ind i turboen, og så varmen i turboen får den til at antænde og "eksplodere" og så på den måde holde turboen oppe i omdrejninger, hvilket også giver de der "rally knald"

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis du går over på www.powerpage.dk -> Tuning -> Turbolader, og bladrer ned til "Blow Off - Dump ventil - BOV", vil du støde på teksten:

"Et meget omdiskuteret system er "Bang Bang" eller "Antilag". Systemets funktion er at holde ladetrykket oppe på turboen når du skifter gear.
Systemet kræver et indsprøjtningsystem der har funktionen indbygget. Det fungerer ved at 60 krumtaps grader efter forbrændingen er sket åbnes benzindyserne, når benzinen når den varme manifold antændes den og holder derved omdrejningerne oppe på turboen"

Titel: Als
Men giver den så ekstra meget benzin når den gør det eller skal den have en ekstra dysse i udstødnings manifolden ???

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Nej, der skal ikke en dyse mere i bilen.

Man kan ikke montere en dyse i udstødningsmanifolden, da den ville blive så varm, at benzinen vil koge uhæmmet i indsprøjtningssystemet.

Derimod lukker man, som tidligere skrevet, op for dyserne 60 grader efter den normale forbrænding og benytter evt. tomgangsreguleringen til at sikre et flow gennem cylinderen. Tændrørene tænder ikke og benzinen fiser derfor direkte gennem cylinderen og ud i udstødningen, antændes spontant og driver turboen rundt med en serie knald i udstødningen til følge.

Det er usandsynligt hårdt for motor og turbo, så det kan ikke anbefales på din gadebil.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem

Der er noget muggent ved det her drenge! Enten har jeg misforstået jeres diskusion eller også har nogle af os brug for lidt motor teori!

Lige meget hvornår i sprøjter jeres benzin ind i mannifolden vil den stå og vente på at komme ind i cylinderen ind til indsugningsventilen åbner. Hvis i sprøjter benzin ind 60 grader efter forbrændingen vil den så ledes stå der uden for ventilen og vente til udstødninge har forladt cylinderen og overlapningen mellem udstødningsventilen og indsygningsventilen begynder. Først her trækker den benzinen ind når stemplet har vendt og er på vej i bund.

Så vidt jeg ved er det tændingen der forstilles meget krafting som i først var inde på... Her ved vil en del af forbrændingentrykket slippe ud i udstødningstagten og der ved holde turboen i omdrejninger. Dette er meget hårdt for hele systemet. Bla. på grund af den meget store varme udvikling. Al den ernergi som normail ville trykke stemplet i bund bliver i stedet repræsenteret som varme.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

I øvrigt er det det værste vås jeg længe har læst, som lasse skriver på hans ellers meget fine hjemmeside, det citat som Carsten har fundet! Eller også er det et andet system han beskriver, hvor ekstra dyser kommer ind i billedet, men det står der jo ikke noget om.

Jeg ved at bla. DTA anlæget kører med tændingsforstilling som ALS.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Hej Havner

Jeg har rodet lidt på nettet og jeg må give dig lidt ret......
Selvfølgelig kan brændstoffet ikke sprøjtes ind i cylinderen 60 grader efter forbrændingen. Der er jo lukket af på det tidspunkt.

Flere steder har jeg set, at man forsinker tændingen til efter toppunktet (har set alt fra 10 til 60 grader nævnt).

Andre steder tilføres desuden mere brændstof end normalt.

Én ting er vi dog enige om: det er ufedt for motoren at køre med ALS. Ventiler, sæder og turbo bliver ristet af det.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Havneren skrev:
Der er noget muggent ved det her drenge! Enten har jeg misforstået jeres diskusion eller også har nogle af os brug for lidt motor teori!

Lige meget hvornår i sprøjter jeres benzin ind i mannifolden vil den stå og vente på at komme ind i cylinderen ind til indsugningsventilen åbner. Hvis i sprøjter benzin ind 60 grader efter forbrændingen vil den så ledes stå der uden for ventilen og vente til udstødninge har forladt cylinderen og overlapningen mellem udstødningsventilen og indsygningsventilen begynder. Først her trækker den benzinen ind når stemplet har vendt og er på vej i bund.

Så vidt jeg ved er det tændingen der forstilles meget krafting som i først var inde på... Her ved vil en del af forbrændingentrykket slippe ud i udstødningstagten og der ved holde turboen i omdrejninger. Dette er meget hårdt for hele systemet. Bla. på grund af den meget store varme udvikling. Al den ernergi som normail ville trykke stemplet i bund bliver i stedet repræsenteret som varme.

v/h christian

Det har du da egentligt ganske ret i.. Jeg havde slet ikke tænkt så langt :D .. Ventilerne er da logisk nok lukkede ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time