Nu snakkede i om tuning af escort 1.6 cl, jeg går udfra at dette er motoren med overliggende knast, hvilket en synsmand straks lægger mærke til i min bil fra 78

Hva med de gamle fiesta'r nogen der kender noget til disse ganske kedelige stødstangsmotore (Kent/x-flow)! De bliver ofte brugt i super-sevens, så den må kunne bruges til noget.
Overvejer følgende;
- Knast kit fra KENT (knast,følgere,fjedre,mm.) enten 268 eller 292
- Afbalanceret krumtap gerne 1600 og lettet svinghjul.
- Matche vægt af stempler
- Matche vægt af plejlstænger.
- Lette vippetøj.
- dobbelt weber har nogle 40 mm og har fundet manifold som skulle passe.
- tilpasse kanaler mellem top og manifold(r).
- evt. 1300 stempler for høj komprimering.
Jeg har dog en del spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.
Hvad skal man være opmærksom på ang. knast? jeg mener hvad betyder det for motorgangen med stort løft og lille overlap kontra lille løft og stort overlap.
Hvor "skarp" knast kan man holde ud at køre med, det er jo for sjov så skidevær med tomgang.
KENT virker en del billigere en Piper, nogle erfaringer.
Nogle erfaringer med hvor mange omdrejninger man kan hive uda af sådan en motor, KENT angiver at deres dobbelte ventilfjedre, som er med til kittet, er god for 7500? dette er ca. 1000 mere end den tager standard.
Jeg har monteret en 4-2-1 manifold fra en nyere escort 1.3. Men har læst flere steder at de anbafaler en 4-1 til tuning, dette lyder absurd i mine øre er der nogler der kan forklare dette, skal jeg ikke bare beholde min 4-2-1 og sætte et ordenligt rør og potte på den ??
Nogle andre ting jeg skal huske at ændre, tænding, oliepumpe ???
Mange hilsner Allan