Den ville sådan set ikke være ulovlig selvom den var bygget herhjemme - hele forskellen ligger i afgiften, og godkendelsen. Hvis du importerer bilen, så betaler du jo afgift for at komme på plader, og derfor kommer du automatisk til at betale den ekstra afgift, som er den ene halvdel af at få bilen lovlig i DK. Var du stillet op med en dansk bil med den tuning, ville Told og Skat kunne kræve afgift. Den anden del er godkendelsen - møder du op i en synshal med en tunet "dansk" bil, hvor du har TÜV godkendelse, eller anden godkendelse, på det tuning der er udført, så skal det godkendes af SBI.
Så forskellen er såmænd ikke så stor mellem at komme med en oprindeligt dansk købt og derefter tunet bil, og så en importeret tunet bil. Der skal samme godkendelser til. Der hvor det er en fordel at importere en tunet bil fra f.eks. Tyskland, er at de får godkendelser på næsten alt hvad de foretager sig af ændringer - simpelthen fordi de kan. Køber du så bilen, så kan du jo få godkendelsen med, og så slipper du for selv at skulle få den foretaget = penge sparet.
_________________ Mvh. Brian Klausen  Golf GTi 16V til rally
|