Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 feb 2025, 10:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 aug 2002, 12:17 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 27
Geografisk sted: Herning
Jeg har gået og tænkt lidt over tingene efter at jeg fik monteret en dump valve fra Bailey motorspoer DV26 EVO på en vectra turbo. Den giver en dejlig Woossh lyd når gassen slippes, men der er nogle biler der giver samme lyd flere gange hurtigt efter hindanden som om at den "skyder", hvis i forstår mig i kender helt sikkert lyden. Mener det er når man gear ned den opstår. Men hvad er det er giver den lyd det er vel dumpen, men skal det være en spec type/opbygning eller hvad er grunden til den lyd frem for wosshh lyden som kun kommer 1 gang under gearskift.

Håber der er en der kan svare på mit spørgsmål.

_________________
/ Mike

Vectra 2000 16v Turbo
www.OpelPower.dk
Købes Kadett E Cab. GSI


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2002, 18:29 
Davs Mike,

Jeg har læst dit indlæg og ved egentligt ikke ret meget om dump valves. Dog ser det ud som om du ved en smule. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide om disse dump valves kan bygges på alle motorer eller der kræves en turbo for at opnå denne lyd? Hvis det kan lade sig gøre kunne jeg nemlig godt tænke mig at bygge en på min bil, bare for at kunne få denne lyd.

På forhånd tak??

P.S. Unskyld jeg sådan bryder ind uden at svare på dit spørgsmål.


Top
  
 
Indlæg: 11 aug 2002, 18:59 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 27
Geografisk sted: Herning
Hey Lars,

Du er velkommen til at bryde ind og jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål. Så må vi bare håbe der er en der kan svare på mit problem/spørgsmål.

Det kræver et overtryk af luft for at det kan give den lækre lyd, derfor skal der turbo på ellers sker der ikke noget.

Så lyden hænger sammen med turbo. Så det er dyrt at få den lyd, hvis det er den eneste man er ude efter. du kan evt. optage det på en cd og så spille den i bilen når du kør en tur i gennem byen. det er vist den billigste løsning. :-P

Mvh
Mike

_________________
/ Mike

Vectra 2000 16v Turbo
www.OpelPower.dk
Købes Kadett E Cab. GSI


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2002, 19:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Lyden er ikke absulut en fordel, for at kunne lave en lyd skal der et modtryk til og fidusen med en blow off er faktisk at få lften så hurtigt ud som overhoved muligt. Det ville faktisk være en god ide med flere blow off ventiler for at få luften ud hurtigt.

Nå men det var jo ikke det du spurgte om. Den lyd du tænker på er når der køres helt uden blow off, så kommer overtrykket beglens ud igennem turboladeren - lyder godt men ødelægger turboen på længere sigt.

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2002, 19:42 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 27
Geografisk sted: Herning
Okay det er derfor den sjove lyd kommer. Jeg havde faktisk altid troet at det var dump ventilen der lavede den men det er istedet for dem der ikke har en blow off som har den lyd. SÅ vil jeg hellere nøjes med den woossshhh lyd som min nye dump valve giver for den er meget bedre end den indbyggede dump giver for den kan næsten ikke høres. OG det skal jo kunne høres at man har turbo på bilen.

_________________
/ Mike

Vectra 2000 16v Turbo
www.OpelPower.dk
Købes Kadett E Cab. GSI


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2002, 22:31 
Så blev jeg da så klog. Jeg vidste godt at en turbo kunne stalle hvis den er dyset forkert men jeg undrer mig så lidt over hvad rallybilerne får ud af det. Hvis det altså er derfor de lyder som de gør. Et eller andet må de jo hente? Har de ikke også forsøgt sig med noget benzin der skulle holde turbon i omdr. under gearskift eller er der noget jeg har fået helt forkert fat i?

Forøvrigt en kanonside med masser af hjælpsomme mennesker :-D :-D


Top
  
 
Indlæg: 12 aug 2002, 09:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Hejsa

Rally bilerne kører med noget der hedder ALS, Anti Lag System, det fungerer ved at der sprøjtes benzin ind når gassen lukkes og denne antændes af den varme turbo. Samtidig klippes ellers flyttes tændingen for at den ikke skal antændes i cylinderen.
Systemet er også kendt som bang, bang :-))

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2002, 21:01 
Takker mange gange:-))


Top
  
 
Indlæg: 15 aug 2002, 10:31 
: men der er nogle biler der giver SAMME lyd flere gange hurtigt efter hindanden :

Mike, hvis der er helt den samme whoos lyd, bare mere "flagrende" så skyldes det sikkert at dump´en er af membrantypen, og bilen kører med et tryk på mindst 1 bar.

Min Cossie "whooser" og "flagrer" i lyden på en lidt "hylende" måde . Er det den lyd du tænker på ? Får så skal du bare skifte din stempel dump ud til en membran type ..


Top
  
 
Indlæg: 15 aug 2002, 19:41 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 27
Geografisk sted: Herning
Jeg tror du ved lige hvad det var for en lyd jeg tænker på. Det kan da meget nemt tænkes at det er fordi membranen flagrer. Jeg køre med en Bailey EVO dump med 2 stempler. Jeg kører med et tryk på max 1.2bar men bilen har ikke været helt frisk da jeg satte ventilen på. Men nu er der skiftet et par følere og den er justeret så jeg håber bilen er klar i morgen så må vi se om jeg kan få den til at give mere lyd fra sig. Og jeg vil ikke have en dump med membran for de skulle ikke kunne holde så godt og den type jeg har kører de fleste med i UK som har samme type motor som mig og alle er glade for det af dem jeg har snakket med og min funktere også fint den genere ikke luftmængdemåleren og den kør i tomgang som da jeg ikke havde ventilen på.

_________________
/ Mike

Vectra 2000 16v Turbo
www.OpelPower.dk
Købes Kadett E Cab. GSI


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team