Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 00:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hvor får man honet cylindre i Nordjylland, så tæt på Frederikshavn som muligt?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

I garagen
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000016982/

Nyt Medlem

Dem har jeg allerede :-) har bare hørt de ikke dur til en fis.

Nogen der ved om der er nogle som kan hone i Ålborg?

Moderator

Den 3benede kan ikke engang fjerne skyggen af en vendekant. Der er du sgu bedre tjent med et stykke sandpapir!!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem

Hvis formålet er at få den "ruffet" lidt op på cylindervæggen, så et sæt nye ringe kan holde tæt og bilen holder op med at bruge olie - så skal den nu nok gøre jobbet. Det er ikke en 200hk/liter motor manden skal bygge. Men ordinært sandpapir og lidt håndarbejde, som du siger, er også fint.
Såfremt stempelringshøjden er den samme, så kommer de alligevel ikke højere end vendekanten, og du gør egentlig bare mere plads omkring stempelkronen til at forbrændingstrykket trykker på stempelringen.

Jeg har i mangel på bedre en sen lørdag aften udenfor altings åbningstid brugt sådan en her;
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibe ... 000017838/

Jeg påstår langt fra det er optimalt, selv har jeg lige brugt en flex-hone til den motor jeg satte i, i lørdags - men jeg vil ikke frygte at bruge andet på en motor der "bare" skal friskes med et sæt nye ringe, i forbindelse med olieforbrug. De har forskellige sten til den også :)

(Før jeg vidste bedre, satte jeg endda brugte stempler, og brugte ringe i en motor jeg overhovedet ikke honede. Den kørte også fint og havde ens kompression på alle cylindre. Man skal jo være heldig engang imellem)

Nyt Medlem

Hmm den bruger ikke engang olie. Måske det slet ikke er nødvendigt at hone. Det er en Toyota 3s-ge 175 hk. med ca. 270.000 på klokken. Den er rullet til 188 hk m. decat, så den fejler ikke noget :-). Den skal køre lidt trackdays og måske noget timeattack engang, udover at være alm. gadebil. Men det var fordi jeg planlægger at beholde den lang tid endnu, at jeg overvejede at hone, og så kan man vel lige så godt gøre det når nu det hele er adskilt. Den får selvfølgelig ny vandpumpe, lejer, tandrem o.s.v. Jeg har bl.a. Westpeed knaster, mild portning og planet top til den.

Men back to topic: hvem kan gøre det? (i Nordjylland) helst Ålborg/ nordenfjords.

Moderator

En honet overflade er en ganske avanceret overflade at lave. Jeg har haft lånt en mitutoyo surf for at lære det, og det lykkedes kun næsten at match oem overflader.

Den overflade bilfabrikkerne laver for at få 400.000km uden cylinderslid er en udfordring for de fleste.

Den der 3benede flapperting er intet som helst værd, og gør faktisk overfladen værre end en slidt.

Der skal hones med en grov sten i en 4benet hård honer(glem flexhoneren(den er dog bedre en den 3benede!)) med ret hårdt pres for at få "gravet nogle grøfter" til olien.
Derefter skal toppene hones ned til flat plateu, så ringene ikke bliver slidt.

Så bærer stempelringene rigtigt, den lækker ikke for meget olie forbi, og olien i "grøfterne" smører ringene. Men næsten vigtigst af alt; Ringene kan transportere varmen over på cylindervæggen.

I gamle dage rev man cylindervæggen op med en sten korn 120, og havde et indkøringsprogram til stempelringene for at få cylinderens overflade rigtig. Reelt sled man det hele lidt til. Af den årsag måtte man ikke kører konstant høj fart på en ny motor.
Idag er en cylinder uden nævneværdige vendekanter og synlige krydshonespor nok bedre tjent med omtanke end en haraldnyborg honing.

Snak med den cylinderservice du vælger. Spørg dem hvilken overfladeruhed de honer til. Hvis de ikke ved det, så betjener de bare en maskine for at få penge.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Nyt Medlem

Fint svar Henrik. Bekræfter mig i, at jeg ikke skal gøre det selv.

Er der slet ikke nogle som kan henvise til et godt maskinværksted i nordjylland?

Mester Medlem

Hvis den ikke bruger olie og ser fin ud i så lad den være som den er.

Nyt Medlem

Den er blank på nogle punkter i cylindrene og da jeg regner med at køre i den i mange år endnu, så tænker jeg at det er godt at få frisket cylindervæggene op.

Nå men det hele bliver kørt til Westspeed som også har lavet mine knaster. Bo skal hone cylindre, montere nye ventilstyr (hvis nødvendigt), rette blokken af og afbalancere krumtap/svinghjul/kobling/remhjul.

Derefter samler jeg det hele med nye pakninger, lejer og ringe.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time