Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 12:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 feb 2011, 21:21 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Indlæg: 56
Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg har en kammerat der går med et dilemma.

Han har erhvervet sig en gammel Silvia S12, hvori motoren skal skiftes. Han er blevet tilbudt en CA18ET fra en Bluebird med 253k km på klokken og hvor toppen skal skiftes, på grund af den ligger den "forkerte" vej i en Bluebird. Den koster 5500 kr.

Derimod er han også blevet tilbudt en CA18DET med 98k km på klokken, med gearkasse og ny toppakning. Den koster 4000 kr.

Men han har hørt så meget om at DET-motorene smider plejllejer som om det var det de var bygget til. Men kan han ikke helgardere sig med et sæt ACL race plejllejer og en god termostatstyret oliekøler?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2011, 00:32 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Ca18det er en fin motor men den SKAL renoveres da de sikkert snart 20 år gamle plejl lejer af en eller anden grund bare ikke er stærke fra fabrikken.

Her er et par grunde til at den har fået et dårligt ry.
1. Ejeren er ofte under 25år med stor viden om tuning og begår aldrig fejl.
2. Kan med lidt håndværktøj og for 6000-7000kr Ebay stumper lave 300Hk.
3. Olie-pinden viser max, også når bundkaret er afmonteret.
4. Krumtapsudluftningen er en lidt tynd slange med flere 90" sving og som sider et sted hvor man ikke lige kan afmontere den.
Den er ofte stoppet meget til efter 10-15år, tidspunktet hvor den ofte skal til at tunes af fyren fra nr 1.
5. Den bliver altid sammenlignet med den nyere Sr20det motor som for mange er en af de bedste 2l motorer der er lavet til tuning.

Her er så et par grunde til at den 20år gamle motor stadig bliver brugt.
1. Den er billig at købe og billig at tune.
2. Standart tager den over 8000rpm. uden at ventilerne begynder at flyde.
3. Rimelige stærke gearkasser, ikke unormalt med 400-500Hk til gadebrug.
4. Hvis den er renoveret rigtigt med lidt gode lejer mm. og fået en oliekøler så køre de bare....

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2011, 08:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Jeg haft min 200sx'er siden 2005 og jeg har stadig ikke ødelagt den motor som bilen er født med ca18det!!!

først/andet år kørte jeg med 220-240hk

Så blev hele bilen sat i stand, i sammen omgang fik motoren en let omgang hvor alle udluftningskanaler blev renset, plejllejer og stempelringe blev skiftet, så kørte jeg 2-2.5år med 280-320hk. uden jeg ødelage noget

nu har den så fået den helt store tur med stempler, opboring, plejlstænger, kogning af motorblok, rensning olie kanaler i krumtap, ny oliepumpe, polering af krumtap, ny vandpumpe, ståltoppak, special bolte osv

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 02:30 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Fra 89-94 brugte nissan den oliepumpe med de små tænder, næsten alle sammen har i dag fået nye oliepumper og lejer.
Når du i dag køber en oliepumpe hos Nissan ser den ud som den med de store tænder, hvornår de har endret pumpen ved jeg ikke.
Men problemet med plejllejer ser ud til at være løst.


Vedhæftede filer:
IMG_1283[1].jpg
IMG_1283[1].jpg [ 179.54 KiB | Vist 5817 gange ]

_________________
Nissan 200sx
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 05:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
dykkerdahl skrev:
5. Den bliver altid sammenlignet med den nyere Sr20det motor som for mange er en af de bedste 2l motorer der er lavet til tuning.


den bedste 2 liters motor må da være en halv 1uzfe :mrgreen: virker dog bedst i par :grin:

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 08:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mads B (dk) skrev:
nu har den så fået den helt store tur med stempler, opboring, plejlstænger, kogning af motorblok, rensning olie kanaler i krumtap, ny oliepumpe, polering af krumtap, ny vandpumpe, ståltoppak, special bolte osv


Auch, det var ærgeligt... :gnaek:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 08:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Captain Slow skrev:
dykkerdahl skrev:
5. Den bliver altid sammenlignet med den nyere Sr20det motor som for mange er en af de bedste 2l motorer der er lavet til tuning.


den bedste 2 liters motor må da være en halv 1uzfe :mrgreen: virker dog bedst i par :grin:


En rigtig sjov motor må være 2x 2JZ med bunden skåret i smig og sadt sammen i passende vinkel...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 15:57 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
HenrikGM skrev:
En rigtig sjov motor må være 2x 2JZ med bunden skåret i smig og sadt sammen i passende vinkel...



Det lyder som et vinterprojekt :lol:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 16:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
HenrikGM skrev:
Mads B (dk) skrev:
nu har den så fået den helt store tur med stempler, opboring, plejlstænger, kogning af motorblok, rensning olie kanaler i krumtap, ny oliepumpe, polering af krumtap, ny vandpumpe, ståltoppak, special bolte osv


Auch, det var ærgeligt... :gnaek:
???

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 17:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
:-), tror han mener, at nu går det sikkert istykker, når du har puttet alle de uorginale stumper i motor :-)

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team