Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Jeg fik kørt min bil ind tilbage i Marts. Resultatet blev 280 hk og 400 nm @ 0,9 bar. Som udgangspunkt ikke helt ved siden af det forventede, men det som undrede mig (og de andre) var, at da ladetrykket blev hævet videre til 1 bar, var der ikke mere effekt at hente. Samtidig faldt effektkurven brat efter 6000 omdr./min. Til sammenligning findes der flere biler med præcis samme opsætning som min, som laver 430-450 hk ved 1,8 bar. De trækker dog længere ud, typisk 500 omdr./min.
Det er en GT3076 som sidder der på, om umiddelbart ville jeg mene, at sådan en sagtens burde kunne følge med til 450 hk/1,8 bar.
Det var Flemming "Fartstrup" som kørte bilen ind, og han mente det kunne være fordi mit topstykke er blevet renoveret, og i den forbindelse fået skåret nye ventilsæder, men monteret med de gamle fjedre.
Jeg kunne godt tænke mig at "finde" de sidste nm, er på den anden side heller ikke interesseret i, at smide penge efter noget unødvendigt. Der er tale om en 2,8 VR6 som har fået eftermonteret et turbosæt fra HGP.
Har I evt. noget input?

Jeg vil se, om ikke jeg kan få scannet rullefelts-attesten ind, så I kan se den med egne øjne :D

Senest rettet af VRT 03 jun 2010, 21:05, rettet i alt 2 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Nogle informationer omkring udstødningsmodtryk mellem turbo og motor, sammenholdt med ladelufttryk og temperatur før IC?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Ved at RH rullede en BMW M3 motor med turbo, hvor effekten ikke steg meget fra 0,6 bar og til over 1 bar.
Det viste sig at bagpotten lavede max modtryk, da den ikke var en gennemstrømspotte.
Efter der kom anden bagpotte på steg effekten med 60-80 hk ved samme tryk.

Så som Henrik GM skriver, hvor stor er modtrykket i udstødningen ??

Titel:
Medlem

jeg kan på mit rullefelt logge div. tryk og temp.,som Henrik nævner.

Der skal blot laves nogle 6 mm gevindhuller ,til at montere målesonder i

Int. kontakt mig på 64823804

Otto

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
natmekanikeren skrev:
jeg kan på mit rullefelt logge div. tryk og temp.,som Henrik nævner.

Der skal blot laves nogle 6 mm gevindhuller ,til at montere målesonder i

Int. kontakt mig på 64823804

Otto

Det lyder som en god idé. Det kan dog tidligst blive i sidste halvdel af juni. Hvad vil du anslå sådan en omgang til, og hvad gør man med gevindhullerne efterfølgende?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Lindahl skrev:
Det lyder som en god idé. Det kan dog tidligst blive i sidste halvdel af juni. Hvad vil du anslå sådan en omgang til, og hvad gør man med gevindhullerne efterfølgende?

Propper hulerne af. Der findes koniske propper i 6mm gevind, så det er intet problem.

Det er en rigtig god idé hvis man vil have maks HK ud af sit anlæg, eller vil have en rigtig god vurdering af setuppet...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Nyt Medlem

hejsa hva køre du med af manifold osv????????????????????
hvad med ar forholdet på turboen.
grunden til den bare falder ved 6000 omd er du har maxed turboen ud der og derefter får du kun varme ud af det du hæver den i ladetryk.
det kan give lidt moment og hæve den men det giver også bare varme.det er en jo en lille lader til den størelse motor ved godt du ikke vil lave meget effekt men du har meget tideligt tryk med den størrelse lader men ikke noget spidseffekt

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
esab skrev:
hejsa hva køre du med af manifold osv????????????????????
hvad med ar forholdet på turboen.
grunden til den bare falder ved 6000 omd er du har maxed turboen ud der og derefter får du kun varme ud af det du hæver den i ladetryk.
det kan give lidt moment og hæve den men det giver også bare varme.det er en jo en lille lader til den størelse motor ved godt du ikke vil lave meget effekt men du har meget tideligt tryk med den størrelse lader men ikke noget spidseffekt

Virker sindsygt at den er maxed ud ved 378 hk. Ifølge garrett selv er den maxed ved ca 525 hk... Så tror ikke det er turboen der er for lille. Men noget andet i systemet...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Ved at når de kører med gt35 på vr6 så skal de op i det store udstødningstrim før de kan udnytte den helt.

Titel:
Admin
Admin

Man kan makse en turbo ud hvornår og så tidligt det skal være - det er blot et spørgsmål om at lave "proppen" effektiv nok og så give turboen skylden. En GTXX er ingen garanti for det scenarie her. Garrett opgivelserne er desuden forudsat alt andet er 100% optimalt (salgshk) og der er stor forskel på samme turbo med .63 eller 1.XX A/R på turbinesiden på denne motor.

Bemærk at effekten falder over et givent omdr. sammenholdt med at effekten ikke stiger ved øget ladetryk. Tyder IMO på balanceforholdet her tipper voldsomt til den kedelige side.

En tur til natmekanikeren, så har du forklaringen/opskriften.

Mvh Jakob

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time