Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 21:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Geografisk sted: østjylland, horsens
hvis man skal bore en blok op, så det vel ikk noget man bare bore uden vidder, skal den spændes op i moment osv inden man bore, for at boringen bliver lige.

andet jeg skal være opmærksom på for at få en perfekt blok som resultat?

og hvem kan anbefales til opgaven i lille jylland (kommer fra horsens)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det kommer vist lidt an på hvilken blok der er tale om , sådan som nissans alublokke skal både have støtteplade på toppen og gearkasseflangen for ar de ikke skal blive ovale

men støbejernsblokke er som regel lidt lettere at omgås

MVH Luske

Titel:
Senior Medlem

Iversens cylinder service i Horsens, eller midtjysk cylinder service i Viborg.

Titel:
Junior Medlem

det drejer sig om en 1,8T motor i en seat leon (samme som golf 4 og audi a3 osv) som skal bores op til standart 2,0 størrelse og derefter have 2,0 krumtap monteret.

hvad vil i anbefale til sådan en, er det bare at bore den op uden vidder eller skal der tages højde for andet som fx. at den skal spændes op eller noget?

alle erfaringer er velkomne..

Titel:
Moderator

allan_84 skrev:
det drejer sig om en 1,8T motor i en seat leon (samme som golf 4 og audi a3 osv) som skal bores op til standart 2,0 størrelse og derefter have 2,0 krumtap monteret.

hvad vil i anbefale til sådan en, er det bare at bore den op uden vidder eller skal der tages højde for andet som fx. at den skal spændes op eller noget?

alle erfaringer er velkomne..

Spørgsmål der slår mig:

Hvilken effekt skal den motor ende op med?
1,8Teren er i forvejen ikke ret tykke i gods. Nu borer du den op, men hvor meget?
Hvilket topstykke skal den køre med?

Når det nu er et ekstremt projekt du har gang i(det ER det vel?), så skal du få den blok ultralydstestet for godstykkelse, den skal stressbores/hones varm(driftvarm), og mindst med lejeoverfaldende spændt moment.

Mere info om projektet søges...??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

tak for jeres input, hvis der flere der vil dele ud af erfaringer osv er i meget velkomne.

HenrikGM skrev:
Spørgsmål der slår mig:

Hvilken effekt skal den motor ende op med?
300-340hk til at starte med (men kender jeg mig selv ret vil mere have mere meget hurtigt
Citat:
1,8Teren er i forvejen ikke ret tykke i gods. Nu borer du den op, men hvor meget?
standart 1,8T 81mm og jeg vil op i standart vw 2,0 boring = 82,5mm
Citat:
Hvilket topstykke skal den køre med?
standart 1,8T evt et fra en model der har større kanaler (topstykke fra motor uden e-gas)
Citat:

Når det nu er et ekstremt projekt du har gang i(det ER det vel?),
ekstrem projekt vil jeg ikk kalde det, folk i staterne køre fx med 500hk på sådan en motor kun med andre pejlstænger som det eneste forstærkning af selve motoren
Citat:
så skal du få den blok ultralydstestet for godstykkelse, den skal stressbores/hones varm(driftvarm), og mindst med lejeoverfaldende spændt moment.
lyder vildt, men det er lige presis det jeg gerne vil vide, skal den bare bores eller skal den spendes op i noget for at stresbore blokken ligesom hvis lejer og topstykke sad på, hvis i kan følge mig?!
Citat:

Mere info om projektet søges...??

større motor volume kan jo lave mere moment og ikke mindst spoole turbo tidliger. jeg har nogle specielle ideer til mit projekt, en af dem er full boost tæt på 3000 omdr eller tidliger og det for man ikke automatisk med 1,8 liter motor med lidt større turbo. derfor valget er blevet den skal op i 2,0L, så jeg finder en standart krumtap fra en 2,0 så har jeg slaglængden og så smedet stempler og smedet pejlstænger.

og for at få det bedste resultat har jeg besluttet at holde mig til vw/audi standart størrelser.
1,8T: 81mm boring/86,4mm slaglængde --> 2,0/2,0T: 82,5mm boring / 92,8mm slaglængde

selve motorbygningen har jeg regnet med budget på:
scat smedet pejlstænger 2700kr
supertech smedet stempler 4500kr
2,0 krumtap ca. 2500kr (alt efter hva jeg kan finde)
+nye lejer
opboring og honing 3000kr (har hørt andre sige 500kr pr. hul??)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvor mange hk vil du lave ?

snak med efterz herinde fra han har lidt erfaring mht leon 1,8 t ;)

hvis det slet ikke er nok (over 500hk!) så findes der en vildere løsning, (dog monteret i en golf 2 rallye) billeder og spec list og rullefelts måling er på vej ;)

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: nordsjælland
hvis det nu går galt med opboringen må du sig til har en tom 1.8t motor fra en
audi a4 med 265000km bag sig den bliver stillet ud til jern skrot en gang i næste uge den må du få hvis det er noget du kan bruge :)

mvh C.beyer

Titel:
Moderator

Flere ting der går galt. Een af de værste er at du kun har 7mm imellem boringerne. Når du har boret den har du kun 5,5mm imellem. Stiller store krav til toppakning og motorstyring, ISÆR hvis du skal have vildt moment fra bunden.

std bunden før den bliver opboret kan lave 400hk ret komfortabelt(med andre plejlstænger).

Hvad angår topstykke, så er det en motor hvor der kan gøres både fra og til med det topstykke. Du kan få høj topydelse, eller masser af bundydelse, afhængigt at hvilket af de to design du vælger.
Det vil nok kunne lade sig gøre at tage det lille topstrykke og ændre det lidt til en meget højere topydelse, og stadigt bevare en masse bund.

Med respekt for dit ønske om at bygge en 1,8T om til 2liter, så tror jeg dine penge er laaangt bedre givet ud ved at holde dig fra den ombygning, og få effekten på en mere skudsikker bund.
Jeg har et af mr.EfterZs topstykker liggende med et hul imellem cyl2 og 3. Indikationen er tydelig at der nok ikke er for meget gods imellem væggene, så fjerne yderligere 1,5mm eller ~20% af godset er måske ikke det bedste alternativ.

Fuld tryk før 3000rpm, og en motor der skal lave mindst340hk i første omgang, senere mere er et meget ambitiøst mål, der stiller krav til den undermotor. Meget lettere gennemførligt med flere rpm, og meget nemmere at få til at holde sammen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: kalundborg
alternativt har nordicturbo et strokerkit til 18t motoren..

måske man kunne kontakte dem og få specifikationer på diameter på stempler mv.

http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=65

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time