Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jul 2025, 14:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 04 sep 2007, 11:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
nu er der jo en del der tuner på deres biler... har nogle oplevet fejl på gearkassen .. og hvilke .. prøver at finde ud af hvad svaghederne er på gearkasserne .. ved godt det er ned til de forskellige modeller men bare for at få et lille overblik.
skriv gerne hvad det er for en model bil.

har undersøgt og har fundet nogle der kan lave et andet diff. til min gearkasse.. men det er lidt ved hvis det er hovedakselen der plejer at fucke up.!

_________________
Diesel!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 14:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Gear der ikke er korrekt i indgreb v. koblingsslip.

Hårde koblinger, med mange rpm forskel(store stødbelastninger)

Udbøjning af aksler.

Fjedring af lejesamling, både aksler og huse.

Overlast brug på tænder

Overlast brug på aksler.

Slidt olie, forkert olie.

Syncringe der ikke kan tåle de hårde gearskift.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 15:31 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Børstede tænder ved skift fra 1-2 anden hvis det gik bare lidt friskt eller var over 1500rpm.

2. drillede lidt nogle gange.

hoppede ud af 3. når den ikke enten træk eller motorbremsede.

Endte med at rive koblingshuset i stykker.
Det ser således ud:
Billede

Det var en Getrag 240 gearkasse der sad på en 2.4 motor i en kadett c coupe. Gearkassen var dårlig da jeg købte den, det vidste jeg godt men skulle kun bruge den et par måneder indtil jeg havde fundet en anden.

Skal lige


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 16:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
VW 020 4T gearkasse.
- 2 gear er fræst ud af akslen - Kan rives af akslen så den bliver rund.
- Diff. er nittet sammen - Nitterne klippes over.

VW 02A gearkasse.
- Lejer larmer.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 16:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
wow .. hmm lydder som om man er godt hjulpet hvis man ellers tager den rolig med gearskiftene.. :oops: hva skal man så bruge de mange hk til.. hvis man tager den med ro i gear skiftene hehe

andre?

har forøvrig set en alfa 155 2,0 TS der lavede hul så man kunne se diff. og en alfa 155 V6 der åd en låsering i 2gear.
og 2 fiat tipo 1,6 hvor jeg tror lejerene blev dårlige .. den sang helt vild.
men ok alle er blevet flået rundt! jo hurtigere gearskifte jo bedre!

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 16:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Tandhjul der bliver til alm. hjul = Ingen tænder.
Indgangs akselen mister sine tænder.
Koblingen der bliver splittet ad i mange mange stumper.

Gearkasser smadre fordi de bliver skiftevist udsat for store belastningere og ingen belastning... Et hurtigt gearskift tager ik på gearkassen, andet end synkromesherne, det er det at du slipper kobling med et brav der tæsker gearkassen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 17:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Peugeot/Citroen MA-gearkasse (dem på TU-motorer - op til 1.6 liters slagvolumen):

"Kronhjul" er krympet på differentialet - de går løst ved hård kørsel. Kan afhjælpes med pinolskruer der sikrer ring og diff i forhold til hinanden.
Typisk fejl når de køres hårdt - selv med standard kværn i en 1.3 Rallye.

VW 020-kasse (Golf 2):

Samme som Havneren - nitterne rives over. Der findes et "bolt kit" som løser problemet et stykke hen ad vejen. Der findes dog også en ringere udgave af bolt kit som IKKE er stærkt nok. Boltene passer ikke fast nok i hullerne, og er i for ringe kvalitet.

Opel 4-trins - dem der ligger i Ascona B f.eks. (aner ikke hvad den hedder):
Jeg rev bundakslen midt over og ryddede adskillige af tandhjulene mere eller mindre komplet for tænder. Skete da jeg i min Opel GT med transplanteret 2.2'er med 45 mm Webere og anden knast, skulle trække hjulguf for Gud ved hvilken gang i 2. gear på tør vej med 205 mm. brede dæk og op af bakke.
Det var ganske enkelt regulær voldtægt så det er ikke så underligt at den ikke holdt i længden når den gearkasse i forvejen regnes for at være relativt svag.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2007, 18:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
hehe bufas og wildert , gætter på at det har sagt herreskrammel i begge tilfælde :tooth:

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2007, 00:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg hørte da min kardanaksel gik i stykker i det ene kryds. Men om det andet er sket i samme omgang ved jeg ikke så jeg er ikke klar over om jeg har hørt det. Men det vil jeg tro det er.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2007, 06:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
luske skrev:
hehe bufas og wildert , gætter på at det har sagt herreskrammel i begge tilfælde :tooth:

MVH Luske


Det larmede pænt underligt ja :-).
Men det ku' faktisk godt liste sig de sidste 3 kilometer hjem under heftig skramlen - så var det jo heldigt at man havde et par ekstra gearkasser på lager :D

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team