Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 jun 2007, 17:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
da toppakningen gik på min polo kunne man jo prøve at bearbejde toppen lidt. men har kun taget kanter væk og gjort den lidt glatter i over flade. Men så kom jeg til at se på tændrøret som faktisk sidder halv nede i et hul så kun den ene halv del af tændrøret er fri kunne det være en fordel at fræse lidt væk så det blev lidt mere frit
Billede
Billede
Billede
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2007, 22:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
Du får ikke noget ud af at slibe hullet væk omkring tændrøret.
Tændrøret skal jo bare give en gnist og antænde benzin/luftblandingen.
Hvis du sliber noget af forbrændingskammeret i topstykket får du jo lavere kompression = dårligere ydelse.

Slib hellere lidt af omkring ventilstyrene i índsugnings portene og udstødningsportene, men pas på ikke at slibe for meget væk!
Husk på at selvom du gør fx indsugnings kanalerne større, så hjælper det kun noget hvis indsugnings manifolden har ligeså store kanaler.

Husk at give bilen extra benzin efter bearbejdning af topstykket. Fx. ved at hæve benzintrykket en smule.

Mvh. Bay

_________________
VW Passat 1.9 TDI Variant (hverdagsbil)
Tunet med powerbox og 0.205 dysespidser

Honda CD50 4 gear 1972 med 72 ccm tun+racer knast
Haft den siden jeg var 16.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2007, 06:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
motoren er tryk ladet og køre med ms så det skulle nok kunne ladesig gøre og få benzinen hen. Sænke komprasionen er jo ikke noget kæmpe minus ved tryk ladning tanken var bare mere det at vis tændrøret var mere frit på begge siden at forbrændingen ville gå hurtiger. tændrøret er næsten halv dækket på den ene side og så er det nogle skarpekanter lige rundt om . Kunne jo også lige sige at toppen er fra en polo fra 86


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2007, 20:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg ville blotte tændrøret noget mere, sådan så mere af den tyrbolente gasblanding fra komp. har adgang til tændrøret. det er nok ikke noget decideret effekt at hente på det, men så er det da i orden, og den fjernede skarpe kant bliver ikke til et tændingsproblem næste gang du skruer op for ladetrykket...

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2007, 20:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
det var godt der var en som var med på iden. Så det bliver gjort i morgen så må jeg prøve at tage et billed af det. Inden jeg startede på det her synes jeg det var lidt sjovt at folk kunne bruge 8 timer og op efter på et topstykke. Men er da ved at finde ud af nu at det er et meget tids krævende arbejde


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2007, 21:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der er mange kanter i det topstykke jeg ville fjerne, også omkring tændrøret.

Der er til gengæld også nogen jeg bestemt ikke ville fjerne især ikke hvis knasten er lidt "sjov".

Hvad angår timeforbruget på topstykkearbejde:

1: Kvalitet tager tid.
2: Ikke alt der SER godt ud ER godt.
3: Hjemmeportere skal holde sig til meget sparsom afpudsning, og evt en matchning af manifold/port, hvis vi ikke snakker om at man er klar på at prøve sig frem.

Hvorfor:
Jeg har flowtestet flere topstykker nu. Ofte beder jeg folk om at komme med en std top, og den top de har portet, så der er konkret sammenligning.
Resultaterne er meget ofte tankevækkende. Har et par eksempler på tab oppe omkring 15% på det såkaldte portede topstykke.(som faktisk så ok ud)

Flere tanker: Man kan ofte få en port til at flow MERE ved at fylde noget materiale i porten....det rigtige sted vel at mærke.

På et godt topstykke kan jeg fjerne 10% flow med en sytråd...igen det rigtige sted...Et lille "hak" med hurtigsliberen på dette sted i dette topstykke, ja, så er alle andre kræfter i store træk spildte.

Topstykker er en sjov videnskab, og indtil jeg selv fik flowbænken, så mente jeg også jeg var snu nok til at kunne forudse hvad luften ville. Jeg er dog blevet en smule klogere på hvad man kan få for "ingen penge".

Der er en grund til at gode portede topstykker koster penge. Mange penge.

Men start bare med at lukke toppen mere op, omkring tændrør, det skader ikke. Der findes vel ikke et tændrør der er en anelse længere? Kunne se ud som om tændrører sidder "for" dybt, også selvom kanterne fjernes? Alternativt kunne røret sænkes et par mm ned i toppen, ved at bearbejde pakfladen...mange muligheder.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2007, 21:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg vil så sige at de fleste med lidt omtanke og ved at sætte sig lidt ind i tingene kan få et bedre topstykke uden en flowbænk.

vi kan hurtigt blive enige om at det ikke bliver 100% optimalt, og sådan en står da også rimeligt højt på ønskelisten.. men samtidig har jeg ikke endnu oplevet at en af mine hobby toppe gik dårligere end std.

dertil skal så siges at jeg efterhånden har lavet et pat stykker, og teknikken og resultatet blir en lille smule bedre gang for gang, men hvad faen, deter jo ikke meget anderledes end så meget andet: det skal læres!

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2007, 05:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Ja heldig vis har jeg 2 topper mere vis det skulle gå helt galt. men det eneste jeg har sådan fjernet er noget af ventiel sædet på indsugningen så åbningen blev 1,5 mm støre. Slebet de originale kanter væk så der blev runde over gange over alt har ikke åbnet nogle af kanalerne mere for synes de ser fine ud resten af vejen kun lige ved ventielen. men skal lige prøve og se hvor præcist et udstyr man skal havde for at flow teste. Har nemlig en flow måler som man bruger til at justere karburatore ind med vil så prøve at suge med en støvsuger og se om der er forskel i det bearbejdede hul og de andre. Det var jo noget jeg havde liggende så det koster jo ikke at prøve.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2007, 15:31 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
Okay. Vidste ik den var trykladet!

Mvh. Bay

_________________
VW Passat 1.9 TDI Variant (hverdagsbil)
Tunet med powerbox og 0.205 dysespidser

Honda CD50 4 gear 1972 med 72 ccm tun+racer knast
Haft den siden jeg var 16.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2007, 18:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 maj 2004, 17:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: østfyn
sådan så ser mit ud på asconaen efter jeg sleb lidt i det


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team