Der er mange kanter i det topstykke jeg ville fjerne, også omkring tændrøret.
Der er til gengæld også nogen jeg bestemt ikke ville fjerne især ikke hvis knasten er lidt "sjov".
Hvad angår timeforbruget på topstykkearbejde:
1: Kvalitet tager tid.
2: Ikke alt der SER godt ud ER godt.
3: Hjemmeportere skal holde sig til meget sparsom afpudsning, og evt en matchning af manifold/port, hvis vi ikke snakker om at man er klar på at prøve sig frem.
Hvorfor:
Jeg har flowtestet flere topstykker nu. Ofte beder jeg folk om at komme med en std top, og den top de har portet, så der er konkret sammenligning.
Resultaterne er meget ofte tankevækkende. Har et par eksempler på tab oppe omkring 15% på det såkaldte portede topstykke.(som faktisk så ok ud)
Flere tanker: Man kan ofte få en port til at flow MERE ved at fylde noget materiale i porten....det rigtige sted vel at mærke.
På et godt topstykke kan jeg fjerne 10% flow med en sytråd...igen det rigtige sted...Et lille "hak" med hurtigsliberen på dette sted i dette topstykke, ja, så er alle andre kræfter i store træk spildte.
Topstykker er en sjov videnskab, og indtil jeg selv fik flowbænken, så mente jeg også jeg var snu nok til at kunne forudse hvad luften ville. Jeg er dog blevet en smule klogere på hvad man kan få for "ingen penge".
Der er en grund til at gode portede topstykker koster penge. Mange penge.
Men start bare med at lukke toppen mere op, omkring tændrør, det skader ikke. Der findes vel ikke et tændrør der er en anelse længere? Kunne se ud som om tændrører sidder "for" dybt, også selvom kanterne fjernes? Alternativt kunne røret sænkes et par mm ned i toppen, ved at bearbejde pakfladen...mange muligheder.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!