Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 okt 2006, 18:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Hej.

Har set det på forskellige biler osv.

Hvad gør det?

Google giver ik mange resultater :(

Mvh

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2006, 21:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
Krumtaps udluftning er såmænd bare det overtryk der altid vil være på undersiden af stemplerne, da så vidt jeg ved ingen stempelringer er 100% tætte og dermed fiser lidt af forbrændingstrykket ned forbi ringene og ned og laver overtryk nede ved krumtappen og det er så det overtryk man lufter ud (som regl ind i indsugningen for at forbrænde de oliedampe der kommer med ud når man lufter ud)

det er vist en ok forklaring.

venlig hilsen Lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2006, 22:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
ahhh..

er der krumtapsudluftning på alle biler, eller er det noget man laver seperat når man tuner bilen? forestiller mig der ikke rigtig er brug for det på en standard motor.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2006, 22:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
som skrevet står så kender jeg ikke til noegn stempelringe der slutter 100% tæt og så må svaret være ja til dit spørgsmål.

selv små motorer er det også på og når den stopper til har nogen motorer det med at "skyde" oliepinden op.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2006, 07:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Der er krumtapudluftning på alle motorer, ellers ville overtrykket komme ud sammen med olie ved pakninger, pakdåser eller hvor det ellers kunne finde vej ud..f.eks ved at skyde oliepinden op.
Det er standard et lukket system, hvor den overskyende luft bliver blandet i indsugningsluften. Hvormed man får afbrændt eventuelle oliedampe, og undgår at de sviner miliøet. På racere laver man tit et åbent system, da oliedampene har en smule negativ virkning på forbrændingen i motoren og dermed antal Hk. Til gadebiler snakker vi vist om petitesser, tilgengæld har man med et åbent system så glæden af at oliedampene ligger sig som et fedet lag i motorrummet. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2006, 10:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Westmus skrev:
oliedampene har en smule negativ virkning på forbrændingen i motoren og dermed antal Hk.

det er fordi at oliedampene sænker oktantallet en smule.

_________________
pffftttt......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2006, 10:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
og en nem måde at undgå det fedtede lag er så en lille tank (catch tank) der køler dampene så olien/væsken bliver i beholderen og luften fiser ud.. hvis dette ikke skulle løse problemet føres dampene ud i hjulkassen..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2006, 15:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Man kunne måske også lige tilføje at en anden grund til at man bygger om til catchtank, er at et standard lukket system på et tidspunkt ikke kan følge med mere når man tuner. Jo flere omdr, flere hk motoren laver jo mere puster den også og jo mere oliedamp vil den sende med ud.

Er der egenligt nogen der har et link eller nogle tal fra den virkelige verden med hvor meget det egenligt giver at lave om fra lukket til åbent system? Når vi ikke snakker om en fuldrace motor der måske snurre 8-9000 omdr, men en "normal" tunet gade motor.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2006, 16:21 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
helt sikkert.

tak for svarene.

Så må det være den slange der går fra topdækslet til indsugningen der varetager det :P


Bare af ren nysgerrighed, skal en catch-tank være specielt udformet?

Eller kan man bare bikse noget sammen og så flytte slangen over til denne istedet til indsugningen?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2006, 17:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Det skal være en HKS hvis du vil have flest heste ud af det :gnaek:

Nej.. så længe den er udformet så ikke der kommer olie ud gennem catchtankens åndehul, og den ikke virker som en drøvling, altså hul diameteren skal være den samme, (eller større), gennem slanger og catchtank....

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team