Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
er det en fordel eller en ulempe at få lettet og afbalanceret svinghjulet i en turbo-motor???

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: falster
for delen er hurtigere omdrejninger = hurtigere ladetryk. Den vil køre hurtigere ned af bakke, men langsomere op af bakke. Da den hurtigere taber omdrejninger når svinghjulet er let.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
øhh... hurtigere ned af bakke og langsommere op? det vil jeg her og nu påstå at du ikke har ret i. fordelen ved at lette svinghjulet er at man mindsker motorens roterende vægt, hvilket vil resultere i at motoren har lettere ved at stige i omdrejninger (den skal ikke bruge så mange kræfter på at snurre sig selv rundt) ulempen er at man ved eks bykørsel med megen brug af koblingen vil opleve at motoren har det med at gå ud grundet den manglende enerti (ved ikke om det er stavet korrekt) svinghjulet har den funktion at det skaber en ballance mellem forbrændingerne i motorens gang. motoren har på de fleste 4 cylindrede motorer 2 eksplotioner pr omdrejning og disse to ville i den forstand give et lille ryk i bilen hvis motoren ikke havde en roterende vægt til at udligne eksplotionen.

gå evt op i search funktionen og søg efter emnet for det er blevet diskuteret godt igennem tidligere og der er mange gode forklaringer at finde

venlig hilsen Lasse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lasse det hedder forbrænding ikke eksplotion :wink: :wink:

og så kommer alt dette også HELT an på hvor meget vægt der bliver taget af.... men ellers er det rigtigt som lasse skriver.....

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
tinasmartin skrev:
lasse det hedder forbrænding ikke eksplotion :wink: :wink:

og så kommer alt dette også HELT an på hvor meget vægt der bliver taget af.... men ellers er det rigtigt som lasse skriver.....

jeg havde tænkt på at få drejet omkring 1,5 til 2kg af.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
har du lavet andet ved denne motor??
for ellers ville jeg sige 1kg for at den blev lidt mere letkørende men det er min mening (hvilken motor snakkes vi om RST/unoT eller ??)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
tinasmartin skrev:
har du lavet andet ved denne motor??
for ellers ville jeg sige 1kg for at den blev lidt mere letkørende men det er min mening (hvilken motor snakkes vi om RST/unoT eller ??)

det er en civic esi vtec med eftermonteret turbo.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: falster
Yugo Turbo skrev:
øhh... hurtigere ned af bakke og langsommere op? det vil jeg her og nu påstå at du ikke har ret i. fordelen ved at lette svinghjulet er at man mindsker motorens roterende vægt, hvilket vil resultere i at motoren har lettere ved at stige i omdrejninger (den skal ikke bruge så mange kræfter på at snurre sig selv rundt) ulempen er at man ved eks bykørsel med megen brug af koblingen vil opleve at motoren har det med at gå ud grundet den manglende enerti (ved ikke om det er stavet korrekt) svinghjulet har den funktion at det skaber en ballance mellem forbrændingerne i motorens gang. motoren har på de fleste 4 cylindrede motorer 2 eksplotioner pr omdrejning og disse to ville i den forstand give et lille ryk i bilen hvis motoren ikke havde en roterende vægt til at udligne eksplotionen.

gå evt op i search funktionen og søg efter emnet for det er blevet diskuteret godt igennem tidligere og der er mange gode forklaringer at finde

venlig hilsen Lasse

hvis du kører ud af lige vej og du møder en bakke vil den trække bedre op fordi at når svinghjulet er tungt går der længere tid før den taber omdrejneinger. Altså den kan nemmere holde snoningerne.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Nu kan jeg ikke give dig en helt vildt avanceret forklaring med formler o.lign. men jeg kan da fortælle lidt om nogle erfaringer med netop det her. Min erfaring med at lette svinghjul på en turbobil er, at det næsten er unødvendigt. Et eksempel kan være de kære bmw'er jeg går og roder med...en motor er bygget op til turbodrift med stempler og alt det der...på rullefeltsudskriften kan man se at allerede fra 5000 omdr så falder al effekten...selvfølgelig har det også noget at gøre med valget af sin turbo...kæmpe turbo, så er det nok en god ide da den kommer hurtigere op i omdr... lille turbo, så er det nok en dårlig ide, da den nok ikke lader ret langt oppe i omdr...altså i bund og grund så syns jeg at det er unødvendigt, så hellere spare de penge(selvom det ikke er så dyrt) til et fedt insprøjtningssystem
Nu når jeg er herinde, så ka jeg jo lige spørge alle de kloge hoveder med de smarte formler...vil man ikke miste Nm når man letter sit svinghjul grundet den mindre "enerti"???

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
tinasmartin skrev:
lasse det hedder forbrænding ikke eksplotion :wink: :wink: .....

Tror faktisk, at Lasse´s motorer er _tæt_ på at opfylde kriterierne for "eksplosions-motor", hvor vi andre nøjes med almindelig forbrændingsmotorer...

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time