Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 nov 2004, 17:52 
Hey

Håber I kan hjælpe med et lille spørgsmål som jeg ikke kan få afklaret...

Har en E30 2,0 boret op til 2,5, har lige haft den ene af turboerne til rep, og skal derfor ha skiftet olien.

Kan bare ikke finde ud af om det skal være 5-50 eller 10-40 er nok? Så vidt jeg kan hitte ud af skal det være fuld syntetisk. Endvidere står der i en reparationsbog jeg har skaffet at det skal være godkendt til API-SE eller SF, men betyder det at en olie der er godkendt til API-SG/CE er god nok?

På forhånd tak.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2004, 18:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten

Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo

Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!

Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2004, 18:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Transitfar skrev:
Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten

Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo

Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!

Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.


Jeg håber det er en taste fejl, da en 5w-40 olie.
Indikere at den er lige så tynd som en 5 olie ved -20 grader, og har samme egenskaber som en 40 olie ved 80 grader.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2004, 19:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Desværre ikke... :cry:
Der er nok nærmere tale om en "erindrings-fejl".... :?

Tak for "genoptræningen"... :wink:

Venlig hilsen Lars.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2004, 09:11 
Jeg ville fylde 10-60 olie på den, det kører jeg selv med på min 3,5 motor, Det er vigtigt at du bruger en olie, der kan bære ordentligt, da din motor jo må være udsat for forholdsvis stor belastning :lol: Det er også denne olie der SKAL påfyldes BMW's m-biler


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2004, 03:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
jeg ville bruge spildolie... da det er en BMW der er tale om! NÅ MÅSKE IKKE!!! er det en mer eller mindre ren ræs motor, der er tale om, er der ikke nogen grund til at bruge multigrade olie! bruger selv olie beregnet til traktorer, på en motor med en literydelse på 200-250 hk.... tænker ikke der er mere end 10 mennesker i DK. der har forstand på motorolie. tror ikke nogen af dem skriver her! MVH. søren PS. læs evt svenske BILSPORT... det nummer hvor de omtaler smøresystemet på en 765hestes 2liters NISSAN der køre på billig benzin....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2004, 06:19 
Nåh men mon ikke du kan bruge samme olie som M5 eller M3 kører med.... Ellers må du jo se om du kan finde noget traktorolie, Tror nu også godt det går at anvende en multigradeolie selvom det ikke er en direkte racermotor - men hvad ved jeg jeg har jo ikke en doktorgrad i motorolie :wink:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2004, 14:41 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Indlæg: 36
Geografisk sted: Midt Jylland
Uanset hvad der er tale om af bil skal det minst være en semmisyntetisk (10w40) olie, hellere en fuldsyntetisk (5w50, 5w30, 0w40, 0w30) :D ville personlig ikke køre på traktor olie fordi denne type olie er specialt udviklet til traktore og da du ikke må sammenligne en BMW med en traktor.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2004, 13:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
prøv at forklare hvorfor! kan ikke se nogen grund til fuldsyntetisk olie der er tynd som vand på en 20 år gammel bil..... er det noget der intereserer dig? (motorolie) eller arbejder du med det til daglig? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2004, 17:54 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Indlæg: 36
Geografisk sted: Midt Jylland
Jo ser du der er ca 2min 40sek's forskeld på en 15w40 og en 5w50 ved -10 grader før olien er ude i de yderste led af smøresystemet.
så er det også at mange af de mineralske (15w40) olier slides ca dobbelt så hurtig som syntetiske (10w40) olier og så vil Bmw heller ikke give deres typegodkendelse på en mineralsk olie. andre fordele ved syntetiske/fuld syntetiske er også de er brændstof besparende og de minsker også friktionen i motoren. og så er de syntetiske/fuld syntetiske også selvrensene. Jeg er mek. og elsker at rode i alt med en motor :) så olie er også en af de ting der bare skal være iorden.

_________________
Std. er ikke godt nok:)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 74 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team