Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 01:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 jul 2006, 16:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 aug 2004, 16:52
Indlæg: 13
Geografisk sted: KBH
Jeg er ejer af en 406 D9 med en EW10J4 motor som standard smider 138hk.

Min levere 147hk på felt. Jeg går lidt for sjov med tanker om trykladning. Enten turbo eller kompressor.

Er der nogle herinde som har erfaringer med ovenstående?

Hvor meget tryk man kan kører med på standard stempler osv. :)

_________________
/ Kim Bruun - Peugeot 406 SV


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2006, 17:44 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
0,6-0,8 bar skulle de vel nok kunne holde til og sikkert lidt mere. De fleste bruger XU10J2TE motoren (altså den som er født med turbo) som bund. Dvs. stempler, krumptab osv. Der burde dit 16v topstykke også passe lige over på. Din største udfordring er nok at få lavet turbomanifolden , men det kan du også købe dig fra hos dp-engineering.nl. Det laver nogle flotte 16v turbomanifolde men som desværre koster kassen!
Du skal have kigget på kompressionen og en anden motorstyring eller som minimum tilskudssystem er påkrævet. Ellers er det jo bare at samle info og gøre del-listen op (intercooler, trykrør, olie-til-og-fra-løb, dyser, osv.) samt budgettet :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2006, 19:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 aug 2004, 16:52
Indlæg: 13
Geografisk sted: KBH
Hehe ja det kan jeg godt se. Alt i alt kan jeg hurtigt regne ud det er nemmere at finde en XU motor som du nævner og arbejde videre på den.

Ellers skal jeg helt over i en anden grøft og lege med konventionel tuning. Ala opboring og/eller spjældhuse :P

Nu må vi se om det overhovedet kommer på tale, eller om jeg falder for at købe en motorcykel istedet for tuning, hehe

_________________
/ Kim Bruun - Peugeot 406 SV


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2006, 21:48 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Opboring og spjældhuse løber mindst op i det samme som hvis du tryklader din motor eller en J2TE motoren. Spjældhuse = komplet motorstyring. Opboring = en slat skillinger + arbejdet.

Hvorfor vælge motorcykel, når du kan sidde i varmen, regnvejr osv. og ha' det sjove her :wink:

Som jeg skriver så ser jeg blot turbomanifolden som flaskehalsen og valg af styring (tilskud vs. progr. motorstyring). Ellers burde det være til at gå til da der er masser af plads i motorrummet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 08:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 aug 2004, 16:52
Indlæg: 13
Geografisk sted: KBH
De laver bare ikke til EW motoren. Så det er ikke så nemt igen.

Skal man lave noget, skal det være custom made så.

Jeg må bare spare nogle grunker sammen og se hvad jeg finder ud af.

_________________
/ Kim Bruun - Peugeot 406 SV


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 01:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
JakobM skrev:
en anden motorstyring


Hvilket kan blive _ret_ problematisk, hvis bilen er med multi-spaghetti ledningsnet. Så er der intet der virker bagefter. Selv vinduesviskerne er koblet over det skidt, og fungerer efter speedometer, baklyskontakt, tid med tænding på, uden rpmsignal til styringen osv.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2006, 02:09 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ok, lyder som en større hovedpine...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team